مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: درخراسان جنوبی  ۳۸ سایت طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده و تاکنون پنج هزار و ۳۸۷ واحد به مرحله اتمام فونداسیون رسیده است.

وحید داعی  در نشست شورای مسکن استان که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: ۹۱ هزار و ۷۲۷ نفر کل ثبت‌نام کنندگان طرح نهضت ملی مسکن در این استان بوده‌ که از این تعداد ۲۷ هزار و ۵۵۱ نفر تایید نهایی شده‌اند که برای این افراد ۲۶ هزار و ۶۳۱ واحد زمین تامین شده است.

وی گفت: از مجموع واحدهای طرح نهضت ملی مسکن، پنج هزار و ۳۸۷ واحد به مرحله اتمام فونداسیون، ۲ هزار و ۴۵۷ واحد به مرحله اتمام اسکلت، هزار و ۲۵۰ واحد به مرحله اتمام سقف و ۴۶۲ واحد به مرحله نازک‌کاری رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: همچنین سه هزار و ۳۶۷ نفر در قالب اجرای قانون جوانی جمعیت و سه فرزند به بالا ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: سه هزار و ۸۳ نفر افراد خودمالک برای ساخت چهار هزار و ۷۵۸ واحد در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند که برای ساخت ۲۹۰ واحد انعقاد قرارداد بسته شده و میانگین پیشرفت این طرح ۴۱ درصد است.

داعی گفت: نرخ تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ۲۳ درصد مشخص شده که مشکلاتی را برای ثبت‌نام کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن ایجاد کرده است و باید پیگیری‌های لازم انجام شود تا متقاضیان نهضت ملی مسکن از این قاعده مستثنی باشند.

وی افزود: هزینه آماده‌سازی زمین سهم مددجویان کمیته امداد از محل صندوق ملی مسکن پرداخت می‌شود و هزینه ساخت مسکن برعهده مددجویان کمیته امداد و خیرین است که متناسب با پیشرفت ساخت واحدهای مسکونی از محل تسهیلات یا محل سهم آورده هزینه اجرایی ساخت را تامین خواهند کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در شهرهای زیر ۲۵ هزار خانوار تاکنون عملیات اجرایی ۹ هزار و ۱۴۵ واحد مسکونی شروع شده که از این تعداد در سال ۱۳۹۹ و سال گذشته عملیات اجرایی ۶ هزار و ۱۱ واحد به اتمام رسیده است.

قاسم تنها افزود: ۴۴ هزار و ۸۳۹ متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در ۳۰ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر خراسان جنوبی ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۹ هزار و ۳۸ نفر تایید نهایی شدند.

وی عنوان کرد: خراسان جنوبی دارای ۳۱ شهر است که براساس تفاهم‌نامه با وزارت راه و شهرسازی مقرر شد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر یعنی ۳۰ شهر استان مدیریت نهضت ملی مسکن به بنیاد مسکن واگذار شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: مشکلی در زمینه تامین زمین واحدهای نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر وجود ندارد و با همکاری بنیاد مسکن و اداره کل راه و شهرسازی زمین‌های مورد نیاز در اکثر شهرها تامین شده است.

وی خاطرنشان کرد: در تمامی شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر استان جز قاین ساخت مسکن به‌صورت ویلایی خواهد بود و حداکثر تلاش ما این است که در این شهر هم واحدهای نهضت ملی مسکن به‌صورت ویلایی ساخته شود.