مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: ۱۸۷ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۴۸۹ دلار کالاهای تولیدی استان در سال گذشته صادر شد که از نظر ارزش نسبت به سال قبل آن ۷۰ درصد افزایش دارد.

محمد کوهگرد  افزود: این مقدار کالا به وزن یک میلیون و ۲۶۷ هزار و ۱۳۸ تن بوده که از نظر وزن هم رشد ۴۵ درصدی دارد و از طریق گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود و یزدان صادر شده‌ است.

وی عنوان کرد: سیمان، هیدروکربن سبک، روغن سوخت تقطیری، گازوئیل، تایر سواری، تخم مرغ، صیفی‌جات، کاشی و سرامیک، نمک خوراکی و مصنوعات پلاستیکی از جمله کالاهای صادراتی از گمرک خراسان جنوبی در این مدت بوده که عمده این اقلام به کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عراق، ارمنستان و قزاقستان صادر شده‌ است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی درباره کل صادرات کالاهای خروجی از گمرکات خراسان جنوبی در سال گذشته گفت: در این مدت ۲ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۶۷۴ تن کالا به ارزش ۶۷۱ میلیون و ۲۷۲ هزار و ۶۱۶ دلار کل کالاهای صادراتی خروجی استان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۴۲ درصد و از نظر وزن ۵۰ درصد افزایش یافته است.

کوهگرد اظهار کرد: همچنین پارسال ۲۲۲ فقره اظهارنامه وارداتی به وزن ۲ تن و ۵۸۹ کیلوگرم کالا و ارزش هشت میلیون و ۸۹ هزار و ۹۴۷ دلار انجام شده که از نظر ارزش ۶ درصد افزایش و از نظر وزن ۳۰ درصد کاهش دارد.

وی افزود: این کالاها شامل لوازم و قطعات مربوط به معدن، دیزل ژنراتور، کلروبوتیل، برنج، دیزل ژنراتور، فروسلیس، شاهدانه خام، سنگ تالک و نخ پنبه‌ای از کشورهای آلمان، ترکیه، افغانستان و ازبکستان به استان وارد شده است.

کوهگرد با اشاره به خدمات مسافری در گمرک ماهیرود گفت: از ابتدای امسال به ۴۶ هزار و ۵۰۰ مسافر ورودی و ۲۸ هزار و ۳۴ مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده‌ است که نسبت به سال قبل‌تر از نظر مسافران ورودی ۳۹ درصد و از نظر مسافرین خروجی ۳۱ درصد افزایش داشته است.

خراسان جنوبی دارای چهار بازارچه مرزی است و این استان در شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه به طول ۳۳۱ کیلومتر با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.

فعال‌ترین مرز استان در سال‌های اخیر مرز ماهیرود شهرستان سربیشه بوده و سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در کنار مرز دوغارون خراسان رضوی و مرز میلک سیستان و بلوچستان است