عملیات اجرایی پهنه علم و فناوری (باغستان محصولات راهبردی دانشگاه بیرجند) به وسعت ۱۱۰ هکتار در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه بیرجند آغاز شد.

 آیین آغاز عملیات اجرایی پهنه علم و فناوری (دره امیریه) دانشگاه بیرجند روز یکشنبه در نخستین روز هفته دولت با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان ‌جنوبی، رییس و اعضای شورای دانشگاه بیرجند و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در محل پردیس کشاورزی و منابع و محیط زیست دانشگاه برگزار شد.

رییس دانشگاه بیرجند در این آیین گفت: دانشگاه بیرجند از مراکز آموزشی با سابقه ۴۳ ساله است که سه شعار کلیدی دانشگاه جامعه‌محور، مهارت‌آموز و کارآفرین را سرلوحه کار خود دارد و در حقیقت آموزش عالی می‌تواند برای این سه بعد مثمرثمر باشد.

احمد خامسان افزود: ما با داشتن بیش از ۷۰ نفر متخصص گنجینه غنی نیروی انسانی را در اختیار داریم و با وجود میزان آب و زمین کافی سعی در جهت یکپارچه کردن آنها از این طریق را داریم.

وی اظهار داشت: ایجاد پهنه (دره) علم و فناوری کشاورزی و دامپروری امیریه با تلفیق ایده‌های مراکز رشد و پارک علم و فناوری، تجاری‌سازی و ایجاد بازار در راستای سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ دانشگاه بیرجند است.

رییس دانشگاه بیرجند گفت: ایجاد یک صنعت اشتغال‌زا و متناسب با نیاز اجتماعی روز و توجه به دانشجو به عنوان سرمایه اساسی در رشد و توسعه دانش بنیان از مزایای این طرح است.

وی درباره اهداف این طرح به تقویت نقش پیشرو دانشگاه در حوزه کشاورزی و دامپروری در جامعه و استان، گسترش فعالیت شرکت‌های دانش بنیان به ویژه در حوزه کشاورزی، دامپروری، بسته‌بندی، فروش و بازاریابی دانشگاه و استان اشاره کرد.

خامسان با اشاره به افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه، کمک به مهارت‌آموزی و اشتغال دانشجویان و استفاده از قابلیت‌های منحصر بفرد پهنه (وجود توام آب شیرین و شور و پساب تصفیه فاضلاب در بخش پژوهش‌های نوین) را از اهداف دیگر این طرح عنوان کرد.

وی با بیان اینکه آماده‌سازی اولیه این باغستان حدود پنج میلیارد تومان هزینه در بردارد افزود: بخشی از این هزینه توسط دانشگاه و بخش دیگر آن توسط بخش خصوصی و سازمان‌های دانش بنیان فراهم می‌شود.

رییس دانشگاه بیرجند گفت: وسعت این پروژه ۱۱۰ هکتار است و کاشت محصولات استراتژیک استان مانند زرشک و عناب و در مرحله بعد کاشت گل محمدی، نرگس و زیتون را در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار داشت: ۳۰ درصد باغستان زیر کشت زرشک خواهد رفت و با آبیاری قطره‌ای تا بهمن امسال حدود ۶۰ هزار نهال زرشک و عناب در این پروژه کشت خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی نیز در این آیین گفت: هزار و ۵۱۵ پروژه همزمان با هفته دولت در استان افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود که بیش از ۳۰ درصد آنها در حوزه شهری و بقیه در حوزه توسعه مناطق روستایی و کم‌برخوردار است.

ناصر خوش خبر بیان کرد: دانشگاه بیرجند به عنوان محوری‌ترین دانشگاه بر تمام حوزه‌ها اثرگذار است.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پهنه علم و فناوری دانشگاه بیرجند ادامه داد: این پروژه حلقه مفقوده‌ای بود چراکه نیاز داریم در همه عرصه‌ها پیوستگی بین دانایی و مهارت ایجاد کنیم تا فردی که وارد دانشگاه شود با اعتماد به نفسی که ناشی از مهارت است، دانش‌آموخته شود.

وی گفت: اگر اهداف این گونه پروژه‌ها به خوبی تحقق پیدا کند، این استان جهش بسیار خوبی را در عرصه محرومیت‌زدایی و رسیدن به میانگین‌های کشوری در تمام ابعاد خواهد داشت.