مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل موقوفات برای اجرای نیات واقفان استان هزینه شده است.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور در نشست خبری اظهار داشت: در این مدت یک میلیارد و ۲۴۶ میلیون تومان از محل موقوفات به حوزه‌های علمیه استان کمک شده است.

وی از ثبت ۶۱ وقف جدید طی سال جاری در استان خبر داد و افزود: از این تعداد بیشترین مربوط به شهرستان قاینات با ۱۳ وقف بوده است.

وی با بیان اینکه این موقوفات با نیات مختلف از جمله مساعدت مزدوجین، عزاداری، کمک به مساجد، امور خیریه و سایر موارد به ثبت رسیده است گفت: اکنون خراسان جنوبی دارای ۹ هزار و ۸۶۰ موقوفه و ۲۰ هزار ۶۶۷ رقبه ثبت شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه متولی حق دخالت در اصل موضوع موقوفات را ندارد افزود: موارد دیده شده که بسیاری از افراد موقوفات اولادی را بین خود تقسیم می‌کنند و بسیاری از موقوفات را به فروش می‌رسانند در نتیجه اوقاف درگیر این موضوع می‌شود و باید این موضوع مهم برای افراد تشریح شود که وقف قابل فروش و جابه‌جایی نیست.

وی با بیان اینکه امسال برنامه‌های فرهنگی مختلفی در استان اجرا شد گفت: در این راستا طرح آرامش بهاری در ۱۷ بقعه استان با کمک ۱۲۰ میلیون تومان به نیازمندان و محرومان از محل موقوفات به اجرا درآمد.

حجت الاسلام بخشی پور اجرای طرح ضیافت الهی در ۱۷ بقعه متبرکه با توزیع ۹ هزار و ۲۲ بسته غذایی و ۲ هزار و ۴۴ بسته بهداشتی بین نیازمندان استان از محل موقوفات را از دیگر طرح‌ها ذکر کرد.

وی با اشاره به طرح بصیرت عاشورایی گفت: در اجرای این طرح چهار هزار و ۶۲۸ بسته غذایی و ۳۸ هزار و ۷۵۰ پُرس غذای گرم و ۱۶ هزار ۶۷۶ بسته بهداشتی و ۳۰ هزار و ۶۲۰ بطری آب معدنی بین عزاداران حسینی در استان توزیع شد.

وی ادامه داد: در طرح شهید سلیمانی هم ۲ هزار و ۱۴۰ بسته غذایی، ۶۵۰ بسته بهداشتی، ۴۵ دست کفش و لباس، سه هزار و ۸۰۰ عدد ماسک، ۲۳ عدد بخاری و ۹ عدد ویلچر بین نیازمندان در استان توزیع شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از آغاز اجرای طرح تبرکات مهدوی در استان از هفت اسفند ماه جاری تا ۱۲ فروردیین ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در این طرح توزیع پوشاک، بسته غذایی، بهداشتی و غذای گرم در دستور کار قرار دارد و تاکنون ۱۷۵ میلیون تومان جمع‌آوری شده است.

وی اضافه کرد: امسال ۱۱ هزار و ۳۹۰ متر مربع پروژه عمرانی در بقاع متبرکه استان با اعتبار بیش از چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اجرا شده است.

مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن در خراسان جنوبی دایر است

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم در محل حسینیه امام رضا (ع) بیرجند از محل موقوفات دایر است گفت: تاکنون ۲۰۰ نفر در این مدرسه حافظ کل قرآن شده‌اند که این مرکز آموزشی فرصتی مناسب برای تبیین فرهنگ قرآنی و توجه به آموزش قرآن کریم است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در موقوفات قرآنی بسیار ضعیف است افزود: امسال ۱۰ موقوفه قرآنی در استان ثبت شده اما هنوز برای اجرای برنامه‌های قرآنی با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی به اجرای طرح امین در موقوفات استان به منظور جبران کمبود نیرو اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای این طرح فعالیت‌های خوبی انجام شده است و در این راستا افراد امین و صدیق می توانند امور موقوفات را به عهده بگیرند.

وی از اجرای طرح آرامش بهاری در پنج بقعه متبرکه سطح یک و شاخص و ۱۵ بقعه سطح ۲ استان در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: علاوه بر این در فضای مجازی نیز برنامه‌های معنوی هر بقعه متبرکه اجرا می‌شود و برپایی خیمه های معرفت در محل بوذرجمهر قاین و باغ گلشن طبس پیش بینی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان کرد: امسال از محل موقوفات مرتبط با درمان و سلامت، بیش از ۲۶۰ میلیون تومان برای تامین تجهیزات پزشکی در شهرستان‌های طبس و بیرجند هزینه شده است.

وی گفت: در حال حاضر ۱۰۵ پرونده مربوط به موقوفات استان در دادگاه جریان دارد و تاکنون ۵۰ پرونده به نفع اوقاف مختومه شده است.

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه امسال ۶۰۱ رقبه در خراسان جنوبی سنددار شد افزود: ۲۲۱ سند تک برگی نیز برای موقوفات استان صادر شده است.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۵۷ مورد تنظیم اسناد اجاره رقبات‌ در دستور کار قرار گرفته و تاکنون پنج هزار و ۱۰۹ سند اجاره‌ای نیز در استان تجدید شده است.