#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که بهترین پل ارتباطی بین مردم و مسئولان، رسانه های استان هستند، عنوان کرد: در کنار انتقال دغدغه های مردم و مطالبه گری رسانه ها، مسئولان نیز آنچه که رسانه‌ها بازتاب می‌دهند را صادقانه پیگیری کنند.

، علی فرخنده در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه بیرجند که به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار ایراد شد، عنوان کرد: وی گفت: ۱۷ مرداد سالگشت شهادت محمود صارمی که به همراه سردار شهید ناصری در مزار شریف افغانستان به شهادت رسیدند به نام روز خبرنگار نامگذاری شد تا از زحمات خبرنگاران قدردانی شود.

وی با اشاره به این که خراسان جنوبی از دیرباز در حوزه رسانه ظرفیت‌های غنی را در خود پرورش داده است، ادامه داد: یکی از مهمترین این ظرفیت های، تعلق دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران به این استان است.

فرخنده خاطرنشان کرد: با وجود فعالیت ۱۴۰ نشریه در حوزه اطلاع رسانی، آگاه سازی و مطالبه گری در سطح استان، شاهد ظرفیت بسیار خوبی در این حوزه هستیم.

وی در ادامه به برنامه های انجام شده طی این چند روز در راستای گرامیداشت مقام خبرنگار، ادامه داد: استکیار چجهانی و نظام سلطه غرب به سرکردگی آمریکای جنایتکار تمام تلاش و سرمایه گذاری خود در حوزه منابع مالی و انسانی و امکانات تجمیع کرده‌ تا  در نگاه جوان مومن انقلابی ایران اسلامی و جهان اسلام جای شهید و جلاد را تغییر دهند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: غرب با استفاده از ابزار پیش‌برنده رسانه به دنبال عملیات روانی در جوامع اسلامی است تا در نبرد امروز که نبرد اراده‌هاست، با ضعیف کردن اراده جوان پرورش یافته در دامن پاک انقلاب به اهداف شوم خود دست پیدا کنند.

فرخنده با بیان این که هر روز در رسانه های بیگانه به دنبال برجسته‌سازی برخی موضوعات برای گرفتن نگاه کلان از جوان ما و درگیر شدن با جزییات هستند، اضافه کرد: آنچه در کلان نظام و انقلاب اتفاق افتاده هم پیش‌روندگی و هم پیش‌برندگی انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد و امروز آزادی خواهان ایران را نماد ایستادگی در برابر ظالم می دانند.

به گفته وی این دیدگاه، در کنار عقب‌ماندگی‌هایی که به دلیل ضعف مدیریتی عده‌ای قبل و بعد از انقلاب صورت گرفته است، ایجاد شده و باید به آن توجه کرد.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان با اشاره به این که رسانه غرب برای رسیدن به اهداف خود مبالغ بسیار سنگینی را سالیانه برای حمایت از ابررسانه ها هزینه می کند، ادامه داد: با این تلاش ها، مشخص است به دنبال حل مشکلات مردم ایران نیستند، چرا وقتی مردم نیاز به واکسن پیدا می‌کنند غربی‌ها حاضر به ادای حق مسلم نمی‌شوند و رسانه‌های غربی برای سلامت مردم احساس نگرانی نمی‌کنند، اما زمانی که با یک متخلف برخورد می شود، اصطلاحاتی همچون حقوق بشری که خود به آن عمل نمی کنند را برجسته سازی می کنند.

فرخنده افزود: غرب به دنبال پمپاژ ناامیدی در جامعه و تضعیف اراده زن و مرد ایرانی است و از ابزار رسانه هم برای استعمار و هم برای استحمار استفاده می کند.

به گفته وی اینجاست که حساسیت جایگاه رسانه و توجه به نیروهای رسانه‌ای اهمیت و ارزش والایی دارد و توجه به این جایگاه ضروری است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به وقوع حادثه قطار مشهد – یزد در طبس اشاره کرد و گفت: اولین خبری که از حادثه مخابره شود، سرنوشت‌ساز است و تنظیم‌کننده تیتر خبر می‌تواند رسانه غربی یا رسانه جمهوری اسلامی باشد و جلوی توطئه دشمن را بگیرد لذا باید اورژانس رسانه‌ای هم جزو تیم‌های حاضر در صحنه باشد.

فرخنده اضافه کرد: دولت سیزدهم در شرایط فعلی کشور این‌ جسارت و شجاعت را به خرج داده تا برای حل مشکلات اقتصاد کشور جراحی اقتصادی را آغاز کند و مردم همراهند، اما رسانه غرب شیطنت می‌کند تا بین نگاه مردم و مسوولان فاصله ایجاد کند.

وی گفت: امروز رسانه باید طبق فرموده مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب، نهال امید را در خود و جامعه بکارد و محاصره تبلیغاتی دشمن را بشکند.

به گفته وی، همینه نظام سلطه پوشالی است اما وقتی ما کم‌کاری کنیم آنها بیکار نمی‌نشینند و در حوزه سانسور خبر ۳۰ میلیون دلار سالیانه هزینه می‌کنند.

فرخنده با قدردانی از تلاش اصحاب رسانه اظهار داشت: مسوولان آنچه که رسانه‌ها بازتاب می‌دهند را صادقانه پیگیری کنند و مردم هم از رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی بین خود و مسوولان بهره بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: اگر دغدغه ای از مردم فراموش شده است، از مردم تقاضا می کنم این موارد را به رسانه های استان منتقل کنید تا مطالبه گری از سوی رسانه ها انجام شود، از طرفی مسئولان نیز هر آنچه که در راستای رفع موانع از مسیر زندگی و امور اجتماعی انجام می دهند، صادقانه از طریق رسانه به مردم منتقل کنند.

وی با تاکید بر این که سواد رسانه‌ای در جنگ اراده ها مسئله ای بسیار مهم و زیربنایی است، ادامه داد: یک وجه آن چگونگی استفاده از پیام‌رسان‌ها است، وجه مهم و هدایتگر سواد رسانه ای این است که مطلع باشیم پیامی که در بستر پیام رسان ها منتشر شده چه پشت صحنه ای دارد و به راحتی آن را به دیگران منتقل نکنیم. کسب آگاهی در این حوزه و شناخت سیاست های دشمن در این مسیر کمک کننده است.

فرخنده یادآور شد: شناخت فتنه رسانه‌ای غرب مهمترین وجه سواد رسانه‌ای است.

نماز جمعه این هفته بیرجند به مناسبت روز خبرنگار با حضور منسجم اصحاب رسانه همراه بود.

گفتنی است مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در حاشیه نماز جمعه، با برپایی میز خدمت، به صورت چهره به چهره با مردم دیدار داشت.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس هنری و ا.حسن پور