رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی گفت: مجرمان سایبری و افراد سودجو همیشه از نیازهای جامعه سوءاستفاده کرده و کلاهبرداری‌های خود را بر این نیازها متمرکز می‌کنند.

 سرهنگ قدرت الوانی اظهار کرد: از آنجایی‌که افراد زیادی در سطح جامعه جویای شغل هستند، شیادان سایبری با سوء استفاده از این موضوع با درج آگهی‌های استخدامی کاذب در فضای مجازی و همچنین سایت‌های آگهی آنلاین اقدام به کلاهبرداری از عموم مردم می‌کنند.

وی افزود: سودجویان با شیوه‌های مختلف از قبیل درخواست مبلغ برای تشکیل پرونده استخدامی و عدم عودت آن، پرداخت نکردن دستمزد بعد از انجام کار به بهانه‌های مختلف،سوء استفاده از مدارک هویتی، سوء استفاده از کارت و حساب بانکی دست به کلاهبرداری می زنند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به این که مجرمان در ابتدا درخواست رزومه کاری، کپی کارت ملی و شناسنامه و مدارک تحصیلی می‌کنند این خطر وجود دارد که فرد مجرم از این مدارک و اطلاعات سوء استفاده و اقدام به کلاهبرداری و اخاذی از دیگر قربانیان کند.

وی خاطرنشان کرد: به همشهریان و هم استانی‌ها توصیه می‌کنم در فضای مجازی به این گونه آگهی‌ها اعتماد نکنید و قبل از انجام هر گونه فعالیت، هویت کارفرما و مکان شغلی را احراز کنید و در آگهی‌های کاریابی از پرداخت هر گونه وجهی به بهانه‌های مختلف خودداری کنید.

الوانی ادامه داد: در فضای مجازی به افراد ناشناس اعتماد نکنید. نباید برای افراد ناشناس مدارک هویتی خود را ارسال کنید، چرا که به راحتی می‌توانند از مدارک شما سوء استفاده کرده و با آنها کلاهبرداری کنند. درصورت مواجه شدن با چنین آگهی‌هایی باید از آگهی دهنده آدرس دفتر شرکت را برای مراجعه حضوری درخواست کرده و با بررسی مجوزهای آنها و استعلام از سازمان‌های ذیربط، پس از اطمینان از اصالت و صحت مجوزها، اقدام به ثبت‌نام کنید.

وی تصریح کرد: موسسات کاریابی بسیاری در حال فعالیت رسمی هستند که شهروندان برای جستجوی شغل مناسب خود می‌توانند به این موسسات مراجعه کنند و نیازی نیست که افراد به سایت‌های نامعتبر مراجعه کنند. مردم در برخورد با این آگهی ها باید هوشیار بوده و به خاطر داشته باشند که پلیس فتا هیچ‌گونه مجوزی برای فعالیت تجاری و فرهنگی در بستر اینترنت صادر نمی‌کند و آگهی‌های تبلیغاتی که با درج کردن مجوز از پلیس فتا در فضای مجازی فعالیت دارند؛ کلاهبرداری است.

الوانی در پایان از شهروندان خواست هشدارهای پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت نیاز می‌توانند طی تماس با شماره ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت های سایبری از کارشناسان پلیس فتا راهنمایی و مشاوره لازم را دریافت کنند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور