#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۱۰۸ نفر از مجموع افرادی که در حوزه سلامت استان مشغول فعالیت بودند، در ماه‌های اخیر به کرونا مبتلا شدند.

محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: این افراد که در بیمارستان‌ها، خانه‌های بهداشت، فوریت‌های پزشکی و در بخش‌های خصوصی مانند داروخانه‌ها و سایر فعالیت دارند مبتلا به بیماری کرونا شدند که خوشبختانه هیچ مورد فوتی نداشته‌ایم.

وی بیان کرد: براساس آمار تحلیلی که توسط کمیته اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تهیه شده است در استان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حدود ۱۳ نفر به دلیل ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند که این آمار در کشور ۲۰ فوت بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: درصد مبتلایان به کرونا بین زنان و مردان که در گذشته ارجحیت مشخص با مردان بود اکنون تقریبا به تساوی نزدیک می‌شود و در استان ۴۷.۵ درصد مبتلایان زن و ۵۲.۵ درصد مرد هستند.

وی اظهار داشت: از جهت گروه سنی تا مدتی مبتلای زیر ۲۰ یا ۳۰ نداشتیم اما اکنون ۱.۱ درصد مجموع مبتلایان زیر ۹ سال، ۲.۵ درصد بین ۱۰ تا ۱۹ سال، ۱۰.۵ درصد بین ۲۰ تا ۲۹ سال و ۱۸ درصد بین ۳۰ تا ۳۹ سال سن دارند.

دهقانی ادامه داد: همچنین ۱۵.۳ درصد مبتلایان به کرونا بین ۴۰ تا ۴۹ سال، ۱۶.۸ بین ۵۰ تا ۵۹ سال، ۱۳.۷ درصد بین ۶۰ تا ۶۹ سال، ۱۱.۸ درصد بین ۷۰ تا ۷۹ درصد و ۱۰.۳ درصد بین ۸۰ سال و بالاتر بوده است.

وی میانگین سنی مبتلایان به کرونا در استان را حدود ۵۱ سال سن اعلام کرد و گفت: همچنین ۵۲.۶ دهم درصد ۵۰ سال و بالاتر سن داشتند و میانگین سنی فوت شدگان نیز ۷۲ سال بوده است.

کاهش سن ابتلا و فوتی کرونا در خراسان جنوبی

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه ۸۸.۹ درصد از مجموع مرگ و میر در استان در سن ۵۰ سال به بالا بوده است تصریح کرد: در حال حاضر میانگین سنی موارد ابتلا و مرگ در حال کاهش است و حداقل سن افراد فوت شده ۳۴ و حداکثر ۹۷ سال بوده است.

وی عنوان کرد: میزان مرگ و میر در افرادی که دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای بوده اند ۱۳.۴ درصد و در افراد بدون بیماری زمینه‌ای نیز ۴.۵ درصد بوده است.

دهقانی یادآور شد: نسبت شانس احتمال مرگ در افرادی که دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای بوده‌اند ۲.۹ برابر افراد فاقد بیماری زمینه‌ای بوده است.

وی تاکید کرد: بیشترین بیماری‌های زمینه‌ای که احتمال مرگ و میر را در بیماران مبتلا به کرونا افزایش داد، بیماری‌ها مزمن ریوی و قلبی و عروقی بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت افزود: روش انتقال بیماری در تحلیل جدید به طور مشخص و عمده با ۵۸.۸ درصد مربوط به تجمات خانوادگی و سپس با ۱۴.۷ درصد در مسافرت‌های شهرستانی و استانی و ۱۴.۹ در حوزه شغلی بوده است.