نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: مذهب مایه اختلاف نیست و راه وصول به وحدت در هر امری که تجربه شده، التزام به قانون است.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در دیدار با جمعی از علمای اهل تسنن و تشیع خراسان جنوبی که در آستانه هفته وحدت انجام شد، افزود: عنوان هفته وحدت، نمادین است و وحدت برای همیشه، هر روز و وحدت در هر کار خیر، پرهیز از هر شر و مبارزه با هر ظلمی است و البته دردی است که متاسفانه به خاطر عوارضی که در طول تاریخ بوده به‌خصوص در ۱۰۰ سال اخیر مسلمین را پراکنده کرده و باید به اصل خویش برگردیم.

وی گفت: همانطور که به خوبی در این جلسه اشاره شد، دشمن از جهالت جهال سوء‌استفاده می‌کند و باید راهش را پیدا کنیم که چه باید کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: مذهب مایه اختلاف نیست زیرا مذهب عنوان ذاتی ندارد و آنچه برای ما اصیل است و عنوان ذاتی دارد، دین است.

وی با بیان اینکه مذهب به معنای راه است گفت: آنچه امروز در زبان‌های مختلف حتی زبان علمی گفته می‌شود راه کارشناسی که نباید موجب اختلاف شود و شان هر صاحبنظری در جایگاه خود محفوظ است لذا دشمن نباید بتواند از این مساله سوء‌استفاده کند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به اینکه دین نزد خدا اسلام است تصریح کرد: کسانی که به تفرقه، اختلاف و درگیری و بهانه‌هایی برای قتل نفوس و هتک ناموس می‌پردازند این کارها را اشتباهی انجام نمی‌دهند بلکه عمدی است که باید این ایادی شناسایی شوند و این مصائب از جهان اسلام رخت بربندد که البته کار و همت می‌طلبد.

وی افزود: برای نمونه در سراسر کشور کلاس‌های آموزش و پرورش، دانشگاها و حوزه یا بخش کارگری و اداری در ساعت معین همه حضور دارند و همه یک حرف را می‌زنند چون به قانون عمل می‌کنند، وحدت ایجاد می‌شود.

امام جمعه بیرجند گفت: براساس قانون فطرت، فطرت انسان حق‌طلبی است و انصاف ۲ ثلث دین است لذا اگر مردم جهان به این قانون پایبند باشند هیچ مشکلی نخواهد بود و پیداست که عمد وجود دارد.

وی افزود: آدمی موجودی است که خود و خدا را فراموش می‌کند و در نهایت به توجیه می‌پردازد بنابراین اگر جامعه بشری باطن را درست کند همه امور ظاهری نیز درست می‌شود و پایبندی به قانون عقل، عدل و وحی باعث اصلاح امور است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: راه وصول به وحدت از طریق التزام به قانون در جای خود است که باید به آن سمت برویم و جمله خاصی که پیامبر اسلام (ص) از آنجا شروع کرد به معنای صحیح که باطن را اگر لله کنیم همه ظواهر درست می‌شود و این راهی از طریق وحی است.

وی تاکید کرد: اگر مسلمانان ملتزم به قانون براساس علم باشند دشمن جرات چپ نگاه کردن ندارد اما بسیارند کسانی که نامسلمان و از اسلام چیزی نمی‌دانند منشا فتنه یا ابزار فتنه می‌شوند مانند گروهک‌هایی که گفته شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: مسلمانی تبعیت از پیامبر اکرم (ص) است که اگر خراشی به بدن کسی وارد کنیم باید حق او را ادا کنیم و پیامبر در رفتار خود حقوق بشر را رعایت می‌کرد.

وی گفت: چطور می‌شود یک عده مسلمان از اسلام بی‌خبر ابزار دست دشمن شوند و مسلمانان را به بهانه‌های مختلف در حد گسترده مورد هجمه قرار دهند و بقیه از دور نگاه کنند نظیر آنچه در کشور مظلوم افغانستان و عراق، سوریه، یمن، فلسطین و سایر کشورها می‌گذرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی اظهار داشت: بوش (رییس جمهوری اسبق آمریکا) با یک دروغ افغانستان را اشغال کرد و تخریب برج‌های دوقلو یک بازی بود بعد هم با ادعای حقوق بشر یک سویه و براساس آن بهانه عده‌ای مسلمان از اسلام بی‌خبر را تحریک و زمینه ورود به کشور دیگر را فراهم کردند و هنوز هم رها نمی‌کنند.

وی افزود: تنها آگاهی و التزام مسلمانان را می‌طلبد زیرا آنها (دشمنان) هیچ زبانی را متوجه نمی‌شوند نه عقل، دین، وجدان و فطرت و نه به قانون بین‌المللی پایبند هستند و فقط زبان قدرت را می‌فهمند که وقتی همه مسلمین یکی شوند آنها ساکت می‌شوند.

امام جمعه بیرجند گفت: به اسم اسلام گروه‌های مختلف مثل داعش را به وجود آوردند و مسوولان رده بالای آمریکا پرده را کنار زدند که آنها و مرتجعین منطقه موسس این گروهک بودند.

وی افزود: مطبوعات خودشان نوشتند که ابوبکر البغدادی یک صهیونیست آموزش دیده است و برای اینکه اطراف فلسطین اشغالی را از کار بیندازد، این کار را کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی اظهار داشت: شیخ علی جمعه از مفتی‌های بزرگ جامعه الازهر مصر چند سال قبل در یک سخنرانی درباره این گروهک‌ها گفته بود و روایتی را نقل کرد که حضرت علی (ع) که همسر خیرالنسا و پدر سبطین است از گروه‌های فاسدی که به اسم اسلام در آخرالزمان می‌آیند، خبر داده که یک عده جهال به اسم اسلام ریش‌های بلند و موهای فلان دارند، اسم‌هایشان با کنیه شروع می‌شود و نسبت‌هایشان هم به بلاد است، به قتل و غارت دست می‌زنند و در پایان روایت دارد که به جان هم می‌افتند و از بین می‌روند.

وی گفت: ۲ میلیارد مسلمان نگاه می‌کنند و یک توطئه برای یک عده جهال ساخته می‌شود حال آنکه وحدت کلمه در قانون است و وقتی مسلمانان دیدند صهیونیست‌ها، آمریکا و متاسفانه کشورهای استعمارگر اروپایی علیه آنان توطئه می‌کنند مساله این نیست که دست و صورت را چطور باید شست و همه نظرات هم محترم است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: اینکه دیگر جای شبهه نیست و توطئه گسترده علیه مسلمانان را همه می‌دانند و بیگانگان هم اعتراف دارند لذا در برابر قتل نفوس، هتک ناموس و تخریب زیرساخت‌ها همه علمای دین موظفند در مقابل این ظلم یک حرف بزنند و آن حرف اسلام است؛ همان فسلفه‌ای که پیامبران برای آن مبعوث شدند.

وی گفت: اگر همه مسلمانان جهان یک حرف واحد را ادامه دهند دیگر دشمنان نمی‌توانند در مقابل این همه مسلمان ۷۰ سال یک کشور اسلامی را اشغال کنند تا به جریانات امروز در بحرین، یمن و افغانستان برسد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: این تجربه‌های تلخ که نه تنها برای مسلمانان بلکه برای هر انسانی قابل تحمل نیست و حتی مردم کشورهای غربی هم علیه حکومت‌های فاسد به میدان آمدند و مدعی اجرای عدالت هستند، فرصت خوبی است تا مسلمانان تجدید حیات کنند و تمدن اسلامی که در فرمایشات کرامت‌گونه مقام معظم رهبری است و نشانه‌های آن ظاهر شده، برپا و یک میوه شیرین که امنیت مسلمین بلکه امنیت انسان‌ها در سطح جهان تامین شود.