اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره وزش باد شدید در برخی مناطق استان و تشدید گرما در هفته آینده هشدار سطح زرد (آگاهی) صادر کرد.

 در این اخطاریه جوی آمده است که با تقویت اختلاف فشار در سطح زمین – استقرار پرارتفاع جنب حاره از عصر امروز تا صبح یکشنبه (۱۶ خرداد) به تناوب در ساعات عصر و شب وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک، برخی نقاط کاهش دید افقی با تاکید بر نیمه جنوبی و نواحی غربی استان پیش‌بینی می‌شود.

همچنین در این اطلاعیه نسبت به تشدید و تداوم گرما طی هفته آینده در اغلب مناطق استان هشدار داده شده است.

احتمال اختلال در ترددهای جاده‌ای، خسارت به پوشش گلخانه‌ها، سقف‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و شکسته شدن درختان خشک و آسیب‌پذیر در اثر وزش باد شدید، افزایش مصرف انرژی به ویژه آب و برق در بخش مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی، احتمال افت ولتاژ برق و تنش گرمازدگی از پیامدهای ناپایداری جوی در خراسان جنوبی است.

پرهیز از سفرهای غیرضروری، مصرف بهینه انرژی و صرفه‌جویی در استفاده از منابع انرژی برق و آب، پرهیز از استفاده وسایل پرمصرف در ساعات اوج مصرف (ساعت ۱۱ تا ۱۸ و ۱۹ تا ۲۳)، تنظیم دمای سالن‌های پرورشی، تنظیم دور آبیاری در باغ‌ها و مزرعه‌ها، انتقال دام‌ها به محل سرپوشیده و سایه‌دار با تهویه مناسب، انتقال کندوهای زنبور عسل به مکان‌های خنک و توجه به هشدارهای احتمالی قطع برق از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.