#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

استاندار خراسان جنوبی گفت: مشکلی برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در استان نداریم و اکنون در شرایط اشباع از نظر ذخیره‌سازی مرغ هستیم.

 “جواد قناعت”  در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: خراسان جنوبی از تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ کشور است و در حال حاضر حدود هزار و ۵۰۰ تن مرغ در انبارها ذخیره‌سازی شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در کشور و استان گفت: این طرح که اول به اشتباه حذف ارز ترجیحی نام گرفت در واقع مردمی‌سازی یارانه‌ها و توزیع عادلانه آن با هدف بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت مردم است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: قبلا یارانه به واردکننده داده می‌شد اما الان به مردم یا نانوا پرداخت می‌شود و در تمام دنیا نیز به همین شکل است که یارانه به تولیدکننده، مصرف‌کننده یا به این زنجیره تعلق می‌گیرد در صورتی که در ایران از اول به اشتباه یارانه به واردکننده داده شد و مشکلاتی را بوجود آورد.

وی اظهار داشت: بعد از پرداخت یارانه به واردکننده باید پیگیری کرد که آیا به سفره مردم می‌رسد و چون این ریل‌گذاری اشتباه بود لذا یارانه در مسیر درست توزیع نشد و به جامعه هدف نرسید.

قناعت گفت: هر سال شاهد افزایش یارانه‌ها در صنوف و کالاهای مختلف بودیم اما به سفره مردم نیامد و باز هم فشار روی مردم بیشتر شد لذا فقیر، فقیرتر و سرمایه‌دار، سرمایه‌دارتر شده که علت اصلی آن انحراف یارانه از مسیر و ریل اصلی خود است.

وی افزود: قیمت هر کیلوگرم آرد برای دولت ۱۳ هزار تومان است در حالی که همین آرد را به نانوا کمتر از هزار تومان و به صنعتگر ۲ هزار و ۷۰۰ تومان می‌دهد، با وجود اختصاص یارانه ‌به آرد باز هم شاهد آشفتگی در بخش نان هستیم، تحولات جهانی نیز منجر به تهدید امنیت غذایی شده و مضاف بر آن جنگ روسیه و اوکراین در گران شدن گندم و آرد اثرگذار بوده لذا نانوایی‌ها بخشی از آرد را به دلالان می‌دادند و در مرزهای کشور ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نظر موافق اکثر کارشناسان اقتصادی کشور درباره لزوم جراحی اقتصادی اظهار داشت: حتی یکی از کارشناسان منتقد دولت نیز اخیرا عنوان کرده که درباره مساله ارز ترجیحی و پرداخت یارانه در دولت‌های قبل اقدامی صورت نگرفت و به معضل سنگین تبدیل شد، در دولت سیزدهم جراحی شده و اگر درمان نشود در آینده منجر به قطع عضو می‌شود.

وی گفت: به نظر این کارشناسان اگرچه چنین تصمیم‌های اقتصادی در عرصه میدانی تبعاتی دارد اما قابل کنترل است و اگر این اصلاحات اقتصادی انجام نشود در ۱۰ سال آینده تمامی منابع کشور باید صرف شارژ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی شود در صورتی که فقط یک سوم آن به سفره مردم می‌رسد و بقیه به دست دلالان و کشورهای همسایه خواهد رسید.

قناعت گفت: دولت‌های قبل این کار را انجام ندادند و در دولت مردمی نیز برخی حامیان معتقدند که آیت الله رییسی این اصلاحات اقتصادی را به تاخیر بیندازد تا برای مثال از محبوبیت رییس جمهور کم نشود یا لاقل مانند دولت دهم در چهار سال دوم انجام شود اما آیت الله رییسی با اخلاص و دلسوزی که دارد منافع و مصالح نظام را در نظر گرفته و اینکه پاشنه آشیل نظام و کشور است.

وی اضافه کرد: ۴۵ تا ۶۵ درصد غلات جهان را ۲ کشور روسیه و اوکراین تامین می‌کنند که در حال حاضر در جنگ هستند لذا گرانی آرد و گندم و اقلام اساسی مردم در جهان دستخوش تحولات شده و معلوم نیست ماه‌های آینده در عرصه جهانی چه تحولاتی رخ دهد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: نه اینکه فقط تصمیم رییس جمهور باشد بلکه تصمیم نظام بر این است که جراحی اقتصادی انجام شود و سران سه قوه، نهادهای انقلابی، نیروهای مسلح و بزرگان کشور نیز اعلام پشتیبانی کردند در عین حال که جراحی بزرگ، سخت و سنگین است ولی باید روزی انجام شود تا کشور در آینده دچار مشکل نشود.

وی گفت: امام راحل نیز برای سنجش درست اقدامات و اینکه در راستای منافع نظام و انقلاب است معیارهایی را معرفی کردند و یکی از آنها این است که برای انجام هر کاری ببینید آمریکا و اسرائیل چه می‌گویند لذا این چند روز رسانه‌ها و فضای مجازی آنها شدیدا اشک تمساح می‌ریزند، دلشان برای مردم می‌سوزد و این طرح را زیر آتش گرفته و بمباران تبلیغاتی کردند که نشان می‌دهد کار ما درست است و حتی دیر شده و باید زودتر انجام می‌شد.

قناعت افزود: البته هر نوع تغییری یکسری مقاومت‌هایی دارد و مردم معمولا نگران هستند که گران‌تر و سخت‌تر شود و وظیفه همه به‌ویژه مسوولان است که اطلاع‌رسانی مناسب داشته و اقناع‌سازی کنند تا مردم متوجه شوند جای نگران نیست و بلکه با فساد مبارزه می‌شود.

وی با اشاره به برنامه اصلاحی دولت در حوزه گندم و آرد که قرار است به‌تدریج اجرا شود، گفت: یک کیسه آرد را ۳۸ هزار تومان می‌دهیم ولی مشکل کمبود آرد کشورهای همسایه با آرد یارانه‌ای مردم ایران تامین می‌شود که باید این روند اصلاح شود

استاندار خراسان جنوبی افزود: امنیت غذایی امروز در آمریکا پایین آمده و ماکارانی ایران و آرد یارانه‌ای ما در کشورهای دیگر استفاده می‌شود که باید به سمت هدفمند کردن منابع برویم تا فشار روی مردم کم شود.

وی گفت: برای این منظور یکی از بهترین کارها این است که یارانه به واردکننده کالا داده نشود و به تولیدکننده یا مصرف کننده داده شود در همه دنیا نیز این روش را دنبال می‌کنند و اهل فن در حوزه اقتصاد بهترین کار را این می‌دانند که یارانه به مردم داده شود.

قناعت با بیان اینکه کارت‌های هوشمند در حال طی مراحل نهایی و بومی است افزود: از استان‌ها لیست نانواها گرفته شده و نان همان قیمت قبلی است ولی یارانه آرد مستقیم از طریق کارتخوان‌های هوشمند به نانوا پرداخت می‌شود.

وی گفت: کار جامع و بومی است که درباره سایر کالاهای اساسی نیز به همین شکل یارانه مستقیم به مردم پرداخت می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پرداخت کمک معیشتی ۴۰۰ هزار تومانی و ۳۰۰ هزار تومانی برای هر نقر تا ۲ ماه اظهار داشت: بعد از آن کالابرگ الکترونیکی داده می‌شود که هر ماه شارژ خواهد شد و هم جلوی فساد و دلالی را می‌گیرد و هم شاهد افزایش نقدینگی در جامعه نخواهیم بود و در نیتجه تورم کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: چون گردش پول سیستمی بوده، ضد تورم است و قدرت خرید مردم نیز افزایش خواهد یافت، آن زمان یارانه مردم به کشورهای دیگر قاچاق نخواهد شد و این کار بزرگی است.

قناعت گفت: البته کار ساده‌ای نیست و فشارهای دشمنان و بمباران رسانه‌ای نشان می‌دهد هدف‌گذاری درستی انجام شده و از طرفی دلالان هم بیکار ننشستند و درصدد برخی آشفتگی‌ها هستند.

وی افزود: مردم هم نگران هستند و وظیفه مسوولان است که توجیه کنند و فقط صدا و سیما کفایت نمی‌کند بلکه باید همه افراد و گروه‌های مرجع در جامعه برای توجیه و اقناع‌سازی مردم تلاش کنند و دفاع عالمانه از طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها داشته باشند زیرا کار انقلابی، کلیدی و حیاتی برای نظام است که اگر الان انجام نشود در سال‌های آینده مشکلات ما جدی‌تر و خطرناک‌تر خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: حتی برخی کارشناسان اصلاح‌طلب موضع‌گیری منطقی و عالمانه در قبال این تصمیم دولت داشتند اما بخشی از جریان‌های سیاسی، جریان نفاق، سلطنت‌طلب و دشمنان بیرونی در حال اتحاد برای کوبیدن طرح هستند تا بین مردم التهاب و تشویش ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح و گذشت چند ماه با کاهش تورم و جلوگیری از قاچاق فشار روی مردم برداشته خواهد شد افزود: برآوردها این است که قدرت خرید حداقل ۶ میلیون نفر از دهک‌های پایین جامعه بالا می‌رود و یارانه واقعی باید به لایه‌های پایین و مردم مستضعف برسد.