رئیس دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت جمعیت جوان به عنوان یکی از عوامل مهم اقتدار کشورها به شمار میرود. نیروی مولد و جوان به عنوان یکی از پایه های اصلی قدرت و رشد اقتصادی – اجتماعی کشورها محسوب میشود. قدرت و توسعه هر کشور در رابطه با نیروی انسانی و  جمعیت معنا پیدا میکند. کشور ما سالها از جمعیت جوان  برخوردار بوده و همچنان الزام است این ثروت حیاتی حفظ و تقویت شود.متاسفانه در سال های اخیر روند باروری در کشور شیب نزولی داشته است.

دکتر موسی میرزایی گفت با توجه به تغییر و تحولات جمعیت در کشور، در این خصوص در سال ۱۳۹۳ سیاست های کلی جمعیت و در سال ۱۳۹۵ سیاست های کلی خانواده  از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و در سال ۱۴۰۰ با ابلاغ قانون “حمایت ازخانواده و جوانی جمعیت” پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و ابلاغ ریاست محترم جمهور، به عنوان تکلیف قانونی جنبه اجرایی پیدا کرد.

در حال حاضر کشور در برهه پنجره فرصت جمعیتی قرار گرفته است که تا حدود ۳۰ سال آینده تداوم خواهد داشت. بدیهی است بهره مندی از این فرصت مستلزم مدیریت صحیح برای استفاده بهینه از امکانات بالقوه جمعیت فعال میباشد و با برنامه ریزی های اقتصادی، کار آفرینی و اشتغالزایی برای جمعیت فعال و مولد همراه با اتخاذ سیاستهای حمایتی و ترغیب فرزندآوری، انتظار میرود مسیر برای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم گردد.

لذا اکنون که در آستانه هفته ملی جمعیت(۲۴ لغایت ۳۰ اردیبهشت)با شعار” سهم من از جوانی ایران” قرار داریم اینجانب با تاسی از مقام معظم رهبری ضمن تشکر از همه ی کسانی که دلسوزانه در این زمینه فعالیت دارند ، تشریک مساعی کلیه معاونین ، مدیران و همکاران دانشگاه را در تحقق اهداف مرتبط با افزایش جمعیت خواستارم .

گفتنی است به همین مناسبت ، برنامه ها و فعالیتهای متعددی در قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه طراحی گردیده و دردست اجرا قرار دارد که در طول هفته اطلاع رسانی خواهد شد

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور