استاندار خراسان جنوبی گفت: تمامی مصوبات سفر رییس جمهوری به استان وارد فاز اجرایی شده و برای دستگاه‌های اجرایی در راستای تحقق مصوبات، مسئولیت‌سازی صورت گرفته است.

 حمید ملانوری در گفت و گویی اظهار داشت: رییس جمهوری و جمعی از وزرای کابینه و مدیران ستادی روز جمعه نوزدهم شهریور ماه به خراسان جنوبی سفر کردند.

وی افزود: حضور در جمع مردم در امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس، بازدید از معادن زغال‌سنگ طبس و گفت و گو با نیروهای کارگری و فنی و مهندسی، بازدید از محله‌های حاشیه شهر و گفت و گو با مردم، زیارت قبور شهدا، حضور در یکی از محلات حاشیه‌ای شهر بیرجند و گفت و گو با مردم، حضور در جمع نمایندگان اقشار و نخبگان خراسان جنوبی و نشست شورای اداری استان از برنامه‌های این سفر یک روزه بود.

مصوبات به ریاست جمهوری ارسال شد

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه همه موارد مطرح شده در حین سفر در شورای اداری استان جمع‌بندی شد گفت: بعد از این سفر، با برگزاری جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، مصوبات جمع‌بندی و برای دستگاه‌های اجرایی در راستای تحقق مصوبات، مسئولیت‌سازی شد.

وی بیان کرد: تمامی موارد به دفتر ریاست جمهوری ارسال شده و در دستور کار است.

بهسازی مکان استقرار کارگران و اصلاح نظام پیمانکاری 

ملانوری با اشاره به بازدید رییس جمهوری از معادن زغال‌سنگ طبس افزود: یکی از اتفاقاتی که در این بازدید رقم خورد، طرح مطالبات کارگران در زمینه امکانات رفاهی، معیشتی و دستمزد بود که رفع آنها با تعیین بازه زمانی مورد تاکید آیت الله رئیسی واقع شد.

وی گفت: بلافاصله بعد از آن سفر، رفع مشکلات فضای استقرار کارگران و حوزه معیشتی آنها در دستور کار قرار گرفت و طی همین بازه زمانی کوتاه، مکان استقرار کارگران در حال بهسازی است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از مصوباتی که در استان رقم خورده اما برای کل کشور منشأ اثر است، اصلاح نظام پیمانکاری است و طبق دستور رییس جمهوری مقرر شد نظام پیمانکاری کشور به نفع کارگران اصلاح شود.

پرداخت مطالبات پیمانکاران و سرعت گرفتن پروژه‌ها

وی گفت: درخصوص مطالبات و دیون پیمانکاران پروژه‌های عمرانی دولتی استان نیز مقرر شد، همه موارد احصا و برای تامین اعتبار ارائه شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: تامین این اعتبارات و پرداخت دیون پیمانکاران، کاهش اعتراضات کارگری و در نتیجه سرعت گرفتن روند اجرای پروژه‌ها و انتفاع مردم را به همراه دارد.

۷۸۵ میلیارد تومان مطالبات برآورد شد

وی گفت: تمامی مطالبات احصا شده در ۲۸ دستگاه دیون‌دار ۷۸۵ میلیارد تومان برآورد شده که در قالب پروژه‌های استانی، ملی، استانی – ملی تفکیک و به دولت ابلاغ شده است.

ملانوری افزود: در سطح استان ۳۲ پروژه نیمه‌تمام احصا شده که برای اجرای آنها تاکنون هزار و ۱۴۸ میلیارد تومان هزینه شده است و تکمیل این پروژه‌ها، ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی بیان کرد: در زمینه ادامه پروژه‌های راه، راه‌آهن، کشاورزی، صمت، گردشگری، آموزشی، بهداشت و درمان، ورزشی و سایر حوزه‌ها نیز مصوباتی داشتیم که در حال پیگیری است.

طرح‌های بهره‌برداری از کویر تدوین می‌شود

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دو سوم وسعت خراسان جنوبی را کویر شامل می‌شود گفت: با توجه به اینکه کویر، ظرفیت مطلوبی است، مقرر شد طرح ویژه‌ای برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از این ظرفیت تهیه و مطالعات لازم انجام شود.

وی افزود: برای تحقق این مصوبه، ستادی با مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دبیری دانشگاه بیرجند تشکیل شده و طرح‌های بهره‌برداری از کویر در حال تدوین است.

ستاد احیای قنوات تشکیل شد

ملانوری با اشاره به اینکه خراسان جنوبی رتبه اول قنوات را در کشور دارد اعلام کرد: با تاکید رییس جمهوری برای احیا و بازسازی قنوات، ستاد ویژه‌ای در معاونت عمرانی استانداری شکل گرفته است تا از این ظرفیت در راستای تقویت منابع آبی استان استفاده شود.

وی ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری، تحقق خط انتقال سوخت به استان، فعال کردن واحدهای معدنی راکد و تسریع در روند اجرای خط انتقال خلیج فارس به استان را از دیگر مصوبات سومین سفر استانی رییس جمهوری عنوان کرد.

راه‌اندازی واحدهای فرآوری از مصوبات است

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه خراسان‌ جنوبی محصولات کشاورزی منحصر به‌فرد دارد افزود: ما در تولید زرشک و عناب رتبه اول و در تولید زعفران رتبه دوم کشور را داریم اما با وجود تولید سالانه ۲۲ هزار تن زرشک، ۷ هزار تن عناب و ۶۷ تن زعفران، عایدات کشاورزان از این تولیدات بسیار ناچیز است.

وی گفت: تنها راهی که می‌تواند برای این محصولات ارزش افزوده ایجاد کند، ایجاد صنایع فرآوری است که به توسعه استان هم کمک خواهد کرد.

ملانوری بیان کرد: راه‌اندازی واحدهای محصولات استراتژیک استان نیز از مصوبات این سفر است.

تسریع در نهضت گلخانه‌ای

وی گفت: در راستای توسعه کشاورزی صنعتی، طرح نهضت گلخانه‌ای در استان در حال اجراست و ۳۰۰ هکتار گلخانه در استان ایجاد شده است.

ملانوری اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های ۷۰۰ هکتار دیگر با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دستور کار است که مقرر شد با حمایت دولت تسریع شود.

سند توسعه نهبندان در حال به‌روز رسانی است

استاندار خراسان جنوبی با یادآوری سفر رهبر معظم انقلاب به شهرستان نهبندان افزود: بعد این سفر که در سال ۱۳۷۸ انجام شد، سند توسعه نهبندان تدوین شد که بخش‌هایی از آن معطل مانده است.

وی اظهار داشت: به‌روز رسانی سند توسعه نهبندان هم از مصوبات سفر بوده که در حال تدوین است.

تایید راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران

ملانوری از اقدام استان در زمینه راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران گفت و افزود: در قالب این ستاد که در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و شعار سال عملیاتی شده، بروکراسی‌های اداری شکسته و شرایط سرمایه‌گذاری تسهیل شده است.

وی اظهار داشت: این طرح مورد تایید رییس جمهوری واقع شد و آیت الله رییسی تاکید کردند که باید توسعه یابد.

حل مشکل مسکن با کمک وزیر راه و شهرسازی و رییس کمیته امداد

استاندار خراسان جنوبی همچنین با اشاره به حضور وزیر راه و شهرسازی در این سفر گفت: با دستور وزیر، مقرر شد مشکل مسکن استان با الحاق زمین در برخی مناطق حل شود.

وی افزود: در همین زمینه و در سفر رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) به استان که در چند روز گذشته انجام شد، رییس کمیته امداد کشور قول داد که طی ۲ سال آینده، مشکل مسکن تمامی مددجویان تحت پوشش این نهاد در خراسان جنوبی به‌طور کامل حل شود.