مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه وجود سامانه‌های متعدد یکی از آسیب‌های نظام اداری است، گفت: نیاز است برخی از سامانه‌ها در یک پنجره واحد تجمیع شود.

مرتضی ذاکریان، در نشست با ذی‌حسابان شهرداری‌های خراسان جنوبی اظهار کرد: از دیدگاه ما تفاوتی بین ذی‌حسابان در بدنه اقتصاد و دارایی با سایر ذی‌حسابان وجود ندارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به سختی کار ذی‌حسابان در شهرداری‌ها به واسطه پیچیدگی مسائل، بیان کرد: می‌دانیم که شهرداری‌ها نیروی مالی قوی نیز ندارند و این موضوع زحمت کار را بیشتر می‌کند.

ذاکریان با تأکید بر اینکه در پاسخگویی به مراجع نظارتی تفاوتی بین ذی‌حسابان شهرداری‌ها و ذی‌حسابان امور اقتصادی و دارایی وجود ندارد، ادامه داد: بحث بیمه ذی‌حسابان سایر دستگاه‌های اجرایی که زیر مجموعه امور اقتصادی و دارایی نیستند را پیگیری کرده‌ایم که تا حد زیادی نیز به نتیجه رسیده است.

وی اظهار کرد: با توجه به تعدد قوانین و دستورالعمل‌ها و تغییر برخی از آئین نامه‌ها برگزاری دوره‌های آموزشی نه فقط برای ذی‌حسابان شهرداری‌ها که برای سایر همکاران نیز ضروری است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی یکی از راهکارهای زنده و پویا ماندن یک سیستم محسوب می‌شود، بیان کرد: در گام نخست برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه قانون مناقصات و آئین نامه تضمین برای معاملات دولتی را به جهت کاربرد بالا در شهرداری‌ها پیشنهاد می‌دهیم و در ادامه بنا بر تقاضا امکان برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف وجود دارد.

ذاکریان گفت: جایگاه ذی‌حسابان شهرداری‌ها در چارت تشکیلاتی دیده شود و با اصلاح ساختارها جایگاه حقوقی پیدا کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از مشکلات پیش روی ذی‌حسابان وجود سامانه‌های متعدد است، ادامه داد: در حوزه مالی و ذی‌حسابی گاه با ۱۵-۱۶ سامانه سر و کار داریم که یکی از آسیب‌های جدی نظام اداری است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد تجمیع برخی از سامانه‌ها در یک پنجره واحد را داریم، گفت: این دغدغه را به متولیان امر منعکس خواهیم کرد تا مشکلات در این زمینه کاهش پیدا کند.

صفری، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: یکی از دغدغه‌های مجموعه مدیریت شهری و دفتر امور شهری استانداری تعامل همکاران شهرداری با دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های مختلف کاری است.

صفری با اشاره به اینکه شعار دولت سیزدهم فساد ستیزی و جلوگیری از هر گونه سو استفاده است، بیان کرد: در این راستا دستگاه‌های نظارتی در کنار بدنه شهرداری‌ها در انجام تکالیف همکاری لازم را داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه کارکنان شهرداری‌های خراسان جنوبی از پاک‌ترین نیروها محسوب می‌شوند، ادامه داد: کارکنان شهرداری‌های خراسان جنوبی برای شهرداری‌های سایر استان‌ها در پاکدستی می‌توانند الگو باشند.

صفری با اشاره به اینکه برنامه ما بر این است که قبل از وقوع یک تخلف تیم‌های کارشناسی در حوزه‌های مختلف و از جمله در بخش مالی حضور داشته باشند، گفت: ذی‌حسابان فعال در شهرداری‌ها باید دقت نظر، صداقت، اطلاعات کافی و اطمینان و پشتوانه مالی داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه روابط بین شهرداری‌ها و ذی‌حسابان شهرداری‌ها باید از بعد تعاملی شکل بگیرد، ادامه داد: اگر کار تعاملی باشد وارد حاشیه سازی ها نخواهیم شد.

صفری یادآور شد: شاید در برهه‌هایی پیرامون مباحث آموزشی تعلل‌هایی صورت گرفته باشد ولی از ابتدای سال در شهرداری‌ها دوره‌های آموزشی بسیار خوبی برگزار شده است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور