رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با اجرای طرح تولید فرآورده‌های نسوز در سربیشه، زنجیره تولید ماده معدنی ارزشمند منیزیت در این استان کامل می‌شود.

عباس جرجانی روز چهارشنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: عملیات اجرایی طرح تولید آجر و جرم‌های نسوز کارخانه اکسید منیزیم سربیشه در سال ۹۸ توسط شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور و در شهرک صنعتی سربیشه آغاز شد.

وی روند پیشرفت این طرح را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این طرح بزرگ در حال حاضر حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم با توجه به خرید ماشین‌آلات مورد نیاز همچنین پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته، در سه ماه اول سال آینده به بهره‌برداری برسد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: پیش بینی می‌شود با راه‌اندازی این طرح و سرمایه گذاری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان با ظرفیت تولید سالانه ۹۶ هزار تن انواع فرآورده‌های نسوز، زمینه اشتغال مستقیم برای بیش از ۱۵۰ نفر در شهرستان مرزی سربیشه فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی، استان معدنی و قطب تولید منیزیت، زغالسنگ و بنتونیت کشور است تصریح کرد: در راستای تکمیل زنجیره تولید مواد معدنی شاخص به عنوان یک ظرفیت و مزیت استان همچنین راه‌اندازی واحدهای صنعتی مبتنی بر معدن و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال پایدار، ایجاد و توسعه صنایع معدنی حول ظرفیت‌های بخش معدن استان در اولویت و دستور کار ویژه این سازمان است.

جرجانی خاطرنشان کرد: کارخانه اکسید منیزیم سربیشه اولین و بزرگترین کارخانه فرآوری منیزیت و تولید انواع اکسید منیزیم در کشور است که محصولات تولیدی آن منحصر به فرد بوده و توانسته جایگزین فرآورده‌های وارداتی مشابه شود.

خراسان جنوبی با وجود ذخایر غنی زغالسنگ، کک و آهن، منیزیت، بنتونیت، کرومیت، مرمریت، آندالوزیت، بازالت، پتاس، مس و طلا، خاک‌های صنعتی و شکل‌گیری چرخه فولاد در استان، با قرار گرفتن جزو پنج استان برتر معدنی نقش مهمی در اقتصاد و تحقق اهداف بلندمدت کشور ایفا می‌کند.

براساس آخرین آماری که سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اعلام کرد، این استان با ۶۵۷ پروانه بهره‌برداری معدنی و ذخیره قطعی ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن، در حوزه ذخیره رتبه هفتم کشور و در معادن فعال و اشتغال مرتبط رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.

همچنین از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در ایران، ۵۰ نوع آن در خراسان جنوبی وجود دارد و در هفت ماه امسال، رتبه اول صدور پروانه اکتشاف، رتبه دوم صدور پروانه بهره‌برداری و رتبه سوم گواهینامه کشف متعلق به خراسان جنوبی بوده است.