?نهضت کاشت ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ نهال در سال ۹۹

✍️نوشته : ع . مقصودی

مقدمه:

در این روز ها و هفته هایی که بصورت لحظه ای اخبار تلخی از شیوع ویروس کرونا و فوت دردناک شماری از‌هم وطنان در اثر ابتلا در اقصی نقاط کشور دریافت می کنیم ، بطوری که دچار استرس و اضطراب و بعضا موجب یاس و نامیدی مان می شود ، بطوری که دریافت اخبار و اتفاقات خوشایند در این روزها امید آفرین و همچو مرهمی است ، بی تردید شنیدن خبر کاشت ۲ میلیون نهال طی سال جاری و هدف گذاری ۵ میلیون برای سال ۹۹ در استان خراسان جنوبی ، از آن نوع اخبار حاوی ‌تحولات و اقدامات مثبتی است که با حمایت و‌ آینده نگری استاندار عملگرای خراسان جنوبی و در راستای توسعه فضاهای سبز ، حفظ و بسط محیط زیست سالم ، هوای پاک ، رفاه عمومی و بستر سازی جهت نشاط اجتماعی در استان مان از سوی اداره کل منابع طبیعی اجرایی و دردست اقدام است ، اقدامی که امید به آینده و داشتن استانی سر سبز و نشاط آور‌ را نوید می دهد .

✅در سفر آبان ماه سال جاری محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی به شهرستان زیرکوه ، وی در جلسه شورای اداری این شهرستان و در جمع مدیران ادارات کل استان ، با تاکید بر ضرورت توسعه فضاهای سبز در معابر عمومی ، حاشیه جاده های اصلی و اجرای کمربند سبز اطراف شهرهای استان ، با هدف برخورداری مردم استان از ظرفیت این فضاها و توسعه رفاه عمومی و نشاط اجتماعی ، به مدیرکل منابع طبیعی استان دستور آغاز و اجرایی نمودن پروژه نهضت تولید و کاشت ۲ میلیون اصله نهال طی سال جاری(۹۸) در استان را صادر نمود.

✅هم چنین استاندار خراسان جنوبی ‌به منظور بهره مندی اداره کل منابع طبیعی استان از تجربه استانهای موفق در تولید و کاشت نهال ، به مدیرکل این سازمان ماموریت داد تا بصورت میدانی ، تجارب موفق دیگر مناطق کشور را دریافت و در استان عملیاتی نمایند .

✅استاندار خراسان جنوبی
علاوه بر حمایت و تاکید بر اجرا و عملیاتی کردن این طرح ، با مسئولان مختلف ملی سازمان برنامه و بودجه و سازمان جنگل ها و مراتع کشور دیدار و رایزنی هایی به انجام رساند تا از ظرفیت‌های مختلف اعتبارات ملی جهت تحقق این پروژه در استان استفاده شود.

✅اهمیت عملیاتی شدن این تحول چشمگیر آن گاه مشهود می شود که اقدامات سال ۹۸ در مقایسه با سال های گذشته محاسبه شود ، طبق سنوات قبل متوسط تولید و کاشت نهال در استان ۴۳۰ هزار در سال بوده و طی سال ۹۷ به ۱میلیون یکصد هزار اصله رسیده است ، و طی سال ۹۸ کاشت ۲ میلیون و ‌یکصد هزار اصله عملی شده است ، یعنی نسبت به سال ۹۷ افزایش دو برابری ، و نسبت به سال ۹۶ افزایش ۵ برابری در تولید و کاشت نهال در استان شاهد هستیم .

✅ پس از این توفیق بزرگ ، اداره کل منابع طبیعی استان با تجربه موفق سال ۹۸ و با تکیه بر حمایت ها و پشتیبانی استاندار در توسعه فضاهای سبز و تحقق استانی سرسبز ،‍ ادامه این تحول را در قالب تولید و کاشت ۵ میلیون نهال برای سال ۹۹ سیاست گذاری و در دستور کار قرار داده است.

✅هدف گذاری کاشت ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ نهال در استان بیانگر تقویت و رشد خودکفایی استان در تولید نهال و نشانگر تحقق تحولی دیگر در زمینه توسعه فضاهای سبز استان و داشتن استانی سر سبز در کنار سایر تحولات مثبت دو سال اخیر از جمله در زمینه : نهضت گازرسانی به روستاها ، نهضت احداث ۱۰۰۰ گلخانه ها ، توسعه ساخت و بهسازی راهها ، رشد بی نظیر در ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی محرومین و …. در استان پهناور خراسان جنوبی است .