#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: سال گذشته اعتبارات واریزی به حساب دهیاری‌های استان، ۹۰ میلیارد تومان بوده است.

 عالیه خواجوی در همایش شوراهای اسلامی شهرها و روستاها شهرستان درمیان اظهار داشت: اعتبارات اختصاص یافته به دهیاری‌ها باید در سرفصل‌ها و ردیف‌های مشخص شده هزینه شود تا انحرافی در منابع نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه هیات‌های اندیشه‌ورز در سطح محلی به خوبی تشکیل نشده است، اضافه کرد: مجدد دستورالعمل تشکیل هیات اندیشه‌ورز در روستاها را ابلاغ خواهیم کرد تا استفاده بهینه از تشکیل هیات اندیشه‌ورز در روستاها داشته باشیم.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: گرچه در سال‌های گذشته با کمبود شدید اعتبارات دهیاری مواجه بودیم اما در سال جاری با تصویب ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده، اعتبار خوبی برای دهیاری‌های استان تصویب شده که در سال جاری طی سه مرحله از این محل توزیع اعتبار خواهیم داشت.

خواجوی تصریح کرد: اعضای شورای اسلامی روستاها در زمینه خرید و فروش زمین ورود پیدا نکنند، این مقوله مربوط بنیاد مسکن است و در این زمینه مشکلات زیادی در استان پیش آمده است، تلاش ما این است که اخذ هزینه تفکیک اراضی به دهیاری‌ها واگذار شود تا درآمد هر چند اندکی از این محل داشته باشند.

وی اضافه کرد: همچنین استفاده از مهر شوراها خارج از حوزه اختیارات و وظایف قانونی، تخلف است و حتما اعضای شورای اسلامی این موضوع را مدنظر قرار دهند.

خواجوی با بیان اینکه اعضای شورای اسلامی حتما مجموعه قوانین حوزه کاری خودشان را مطالعه کنند، اضافه کرد: اعضای شورای اسلامی هرچه بر مجموعه قوانین بیشتر اشراف داشته باشند، تخلف کمتر صورت می‌گیرد و مسیر برای پیگیری‌ها هم راحت‌تر است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۲۰۲ میلیارد تومان اعتبار محرومیت‌زدایی برای آبرسانی به روستاهای استان اختصاص یافته است، اضافه کرد: سال گذشته پروژه‌های اولویت‌دار شهرستان برای استفاده از ظرفیت بنیاد علوی همه احصاء شده و تلاش ما این است که این طرح‌ها طی ۲ سال آینده به مرحله پایانی برسد.

خواجوی با بیان اینکه تعداد روستاهای دارای شورای استان ۹۰۴ روستا با ۲ هزار و ۶۷۸ نفر عضو است، اضافه کرد: تعداد کل آبادی‌های خراسان جنوبی سه هزار و ۵۵۵ آبادی است که از این تعداد هزار و ۷۷۶ آبادی دارای سکنه است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: در قانون بودجه سال جاری ۸۳۸ میلیارد تومان اعتبار برای شهرداری‌های استان مصوب شده است که نسبت به سال گذشته رشد ۴۹ درصدی دارد.

علیرضا صفری افزود: در خراسان جنوبی ۳۱ شهر، ۲۷ بخش، ۶۳ دهستان داریم و در مجموع دو هزار و ۸۳۲ نفر تعداد کل اعضای اسلامی شهر و روستاهای استان هستند.

وی عنوان کرد: حجم زیادی از اعتبارات شهرداری‌ها را اعتبارات دولتی پوشش می‌دهد ولی به دلیل محرومیت برخی شهرداری‌ها ما با کمبود اعتبار مواجه هستند.

گفتنی است تخریب جاده‌های مواصلاتی، وضعیت نامطلوب درآمد شهرداری‌ها، کمبود پزشک متخصص و عمومی، جلوگیری از هدرفت آب و کم آبی در روستا، حمایت از جامعه عشایری، تسریع در راه اندازی کارخانه قند قهستان و بازارچه مرزی گلورده، تسریع در واگذاری زمین در روستاها، رفع مشکل اینترنت همراه و توسعه اینترنت خانگی، رفع مشکل تامین آرد نقاط روستایی و عشایری، درخواست الحاق اراضی به محدوده روستاها و بازنگری طرح هادی توسط بنیاد مسکن و درخواست توسعه پوشش شبکه‌های دیجیتال مهمترین درخواست‌ها و دغدغه‌های روسای شوراهای اسلامی شهرستان درمیان در این همایش بود.