#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: حساس‌سازی مردم نسبت به بیماری کرونا باید ادامه یابد زیرا عادی‌پنداری، سمی است که روی همه تاثیر منفی خود را خواهد گذاشت.

ناصر خوش خبر در بیست و پنجمین نشست شورای اطلاع رسانی استان افزود: رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی و عدم باور به الزام اجرای آنها، تهدید کننده‌تر از بیماری کرونا است.

وی بیان کرد: براساس نظر متخصصان، بهترین و مناسب‌ترین راهکار برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، رعایت همین شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

وی با اشاره به تاثیرگذاری بیماری کرونا بر زندگی فردی، اجتماعی و شرایط تولیدی و اقتصادی متذکر شد: نگرانی‌ها زمانی بیشتر می‌شود که هر روز شاهد ابتلای تعداد بیشتری از مردم عزیزمان به این بیماری هستیم.

رییس شورای اطلاع رسانی استان خراسان جنوبی گفت: طبق پیش بینی‌های وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان، امکان رشد تصاعدی مرگ و میرها در روزها و ماه‌های آتی نیز وجود دارد و اگر همه عزم خود را برای مقابله با این بیماری و پذیرفتن مسئولیت‌های اجتماعی جزم نکنیم، شرایط بدتری را تجربه خواهیم کرد.

وی با اشاره به کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در استان از ۷۰ درصد به زیر ۴۰ درصد افزود: آمارهای کاهشی در این زمینه، بیانگر این است که مخاطب نتوانسته با اقدامات و برنامه‌های ما ارتباط برقرار کند یا مردم هنوز به درک درستی از این بیماری و فاجعه و گرفتاری آن نرسیده‌اند لذا در هر دو صورت باید آگاهی‌بخشی عمومی را افزایش دهیم.

خوش خبر تاکید کرد: در شرایط حاد کنونی، استفاده از شیوه‌های متنوع اطلاع رسانی، تغییر و بازنگری راهکارها، بررسی اثرگذاری تبلیغات به صورت محیطی یا چهره به چهره و استفاده از هشدارها و نهیب‌ها در اطلاع رسانی‌ها، ضروری به نظر می‌رسد.

وی گفت: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید به عنوان امر به معروف در گفتمان متنفذین، متخصصان و دانشگاهیان دیده شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی به ابتلاهای خانوادگی اشاره کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی باید در صورت ابتلای عضوی از اعضای خانواده، نحوه عملکرد دیگر اعضا در راستای برخورد با بیمار و انجام اقدامات لازم برای بهبود وی را به آنها تبیین و اطلاع رسانی کند.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی جزو پنج استان اول کشور به لحاظ نرخ بستری بیماری کرونا قرار گرفته است گفت: طی مکاتبه‌ای خواستار تمدید محدودیت‌ها در شهرهای قرمز استان به مدت یک هفته و اعمال دورکاری‌ها شده‌ایم.

خوش خبر اضافه کرد: اعمال محدودیت‌ها، اصل کار نیست بلکه باید مردم خود به شیوه‌نامه‌های بهداشتی عمل کرده و از سفر و حضور در شب نشینی‌های خانوادگی، خودداری کنند.

وی با تاکید بر استفاده از فضای مجازی برای اطلاع رسانی درخصوص رعایت اصل فاصله گذاری مناسب و شیوه‌نامه‌های بهداشتی گفت: استفاده از ماسک در این فضا به صورت مداوم تکرار شود تا ملکه ذهن مردم قرار گرفته و حساس‌سازی نسبت به این موضوع را افزایش دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات شورای اطلاع رسانی استان خراسان جنوبی نیز به ارائه گزارش جامعی از اقدامات صورت گرفته در راستای فرهنگ‌سازی و اهمیت توجه به مسایل بهداشتی در زمینه ویروس کرونا پرداخت.

ناصر نبی زاده گفت: رعایت ضوابط بهداشتی در عزاداری‌های محرم و صفر، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، نحوه اطلاع رسانی درخصوص رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس، اطلاع رسانی درخصوص اولویت استفاده کنندگان از واکسن آنفلوانزا، افزایش حساس سازی مردم در روستاها با همکاری دفتر امور روستایی استانداری، فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات و اصناف و همچنین اطلاع رسانی در زمینه اهدای پلاسمای خون توسط بهبودیافتگان کرونا از جمله مواردی است که در اطلاع رسانی‌ها در قالب بنر، متون آموزشی، پوستر،  کلیپ و موشن گرافی انجام شده است.

در این نشست ۲ دستور کار بررسی طرح “روشنگری رسانه‌ای” به عنوان راهکاری مؤثر در افزایش مشارکت، همدلی، اتحاد و امیدآفرینی در مردم و همچنین بند چ ماده ۳۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و نحوه اطلاع رسانی عملکرد، اقدامات و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی از طریق صدا و سیما نیز مطرح شد که اعضای حاضر در این خصوص به ارائه نظر پرداختند.