استاندار خراسان جنوبی گفت: با بسنده کردن به شرح وظایف دستگاه‌ها نمی‌توانیم کار جهادی، جهشی و جدید داشته باشیم لذا در دستگاه‌ها این نوع کارها وجود دارد اما کند است.

جواد قناعت  در مراسم آغاز رزمایش بزرگ جهاد دامپزشکی که با حضور رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور و جمعی از مسوولان و جهادگران در سالن غدیر بیرجند برگزار شد، افزود: در حال حاضر بیش از هر زمانی کشور ما نیاز به کارهای جهادی و انقلابی دارد، همراهی و هماهنگی بین سه قوه نیز بهترین فرصت برای شکل‌گیری و انجام این نوع کارها است.

وی با اشاره به اینکه با استقرار دولت سیزدهم شاهد حرکت‌های جهادی در کشور هستیم اظهار داشت: در راس دولت و فعالیت‌های شخص رئیس جمهور سرعت بالایی وجود دارد ولی در بدنه سرعت کند است و همراهی لازم در شتاب‌بخشی به امور وجود ندارد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: آنچه می‌تواند به کارهای جدید و متنوع شتاب ببخشد، فعالیت گروه‌های جهادی است و راهی جز انجام کار جهادی و انقلابی برای توسعه و پیشرفت کشور نداریم.

وی فعالیت جهادگران را خدمات‌دهی علمی و تخصصی در مناطق محروم توصیف کرد و گفت: این اقدام علاوه بر کمک به اقتصاد و صرفه‌جویی در هزینه‌های مردم، فاصله بین مردم و حاکمیت را کم می‌کند.

قناعت تصریح کرد: با اقدامات جهادی جهادگران اعتماد عمومی به عنوان بهترین سرمایه اجتماعی به سبد نظام برمی‌گردد لذا نباید این موضوع را دست کم گرفت، اثرگذاری کارها و صحبت‌های جهادگران در روستاها خیلی ارزشمندتر و اثرگذارتر از صحبت‌های وزیر و استاندار است.

وی از اجلاسیه ملی جهادگران که ۱۳ شهریور در فردوس برگزار می‌شود، به عنوان یکی از کارهای ارزشمند بسیج سازندگی کشور یاد کرد و گفت: همزمان با برگزاری این اجلاسیه، ۱۳ شهریور به عنوان مبدا تشکیل گروه‌های جهادی در کشور معرفی می‌شود که افتخار بزرگی برای خراسان جنوبی و شهرستان فردوس است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه با برگزاری این اجلاسیه مبداء فعالیت گروه‌های جهادی در کشور تغییر می‌کند افزود: مبدأ تاریخی شکل‌گیری گروه‌های جهادی به قبل از انقلاب و به حضور جهادی مقام معظم رهبری در جمع مردم زلزله‌زده شهر فردوس در سال ۱۳۴۷، بر می‌گردد.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به‌ویژه ۶ شهید جهادگر خراسان جنوبی و ۵۰ شهید جهادگر کشور گفت: اینکه مردم متدین و انقلابی ما همواره پای کار هستند و به‌صورت خودجوش به امور مختلف ورود می‌کنند، از نقاط قوت نظام محسوب می‌شود.

قناعت همچنین رزمایش جهاد دامپزشکی که از امروز در استان آغاز شد را یک کار تخصصی و ارزشمند خواند و گفت: تمامی مدیران کل دستگاه‌های اجرایی موظف به انتخاب مشاور در امور فعالیت‌های جهادی و محرومیت‌زدایی هستند و این مشاور در راستای ارتباط و تسهیل‌گری امور گروه‌های جهادی در ادارات خواهد بود از طرفی پل ارتباطی بین مسئولان و گروه‌های جهادی باشد.

وی افزود: فعالیت اجلاسیه خیلی فراگیر است و برگزاری رزمایش جهاد دامپزشکی بخشی از آن است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: برخی دستورالعمل‌ها دولت را محدود و سنگین می‌کند و چابک نیست که کارهای سنگین، جهادی، مخلصانه و بسیجی‌وار را انجام دهد لذا گروه‌های جهادی باید این خلاءها را پر کنند.

وی با اشاره به سفرهای استانی رئیس جمهور و اینک برخی اشخاص آن را عوام‌فریبانه و پوپولیستی می‌دانند ادامه داد: سفرهای استانی رئیس جمهور، سفرهای شهرستانی استاندار و تلاش شما جهادگران کار علمی و تخصصی است و بسیاری از گره‌ها را باز می‌کند.

قناعت به اثرات حضور مسوولان در بین مردم اشاره کرد و گفت: اگر بدنه جامعه و مردم همراهی لازم را با برنامه‌های دولت نداشته باشند، کارها ابتر می‌ماند، برای همراهی مردم هم باید اعتماد عمومی به عنوان بهترین سرمایه اجتماعی با حضورهای میدانی مسوولان افزایش یابد.

وی با یادآوری سخنان امام راحل مبنی بر اینکه اگر دشمنان بر فعالیت‌های شما متمرکز شدند، بدانید کارتان درست است گفت: یکی از کارهایی که خواص آلوده و دشمنان را خیلی عصبانی می‌کند، همین حضور میان مردم، کارهای خودجوش و بسیجی به عنوان کارهای جهادی شماست.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: عکس‌العمل دشمنان نشانه خوبی است که می‌توانیم تشخیص دهیم فعالیت‌های جهادی، کارهای ارزشمند و خوبی است.

وی با تاکید بر اینکه حمایت از جهادگران وظیفه دستگاه‌های اجرایی است در عین حال از جهادگران خواست معطل دستگاه‌های اجرایی نمانند و در حوزه‌های کاری خود آتش به اختیار وارد میدان خدمت شوند.

قناعت گفت: خراسان جنوبی دارای مردمی متدین، انقلابی و نجیب است اما در گذشته به این استان کمتر توجه شده لذا اقدامات و پیگیری ما در استان از نوع زیرساختی و توسعه‌ای است.

وی افزود: خراسان جنوبی در مقایسه با سایر استان‌ها از نظر توسعه‌ای عقب‌تر است که نشان می‌دهد به این استان کمتر توجه شده و باید در مرکز کشور خراسان جنوبی ویژه دیده شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مردم استان به‌رغم کم‌برخورداری و محرومیت در زمینه کمک به عتبات عالیات و اربعین پیشتاز هستند به‌طوری که سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد اذعان دارد ۷۰ درصد امکاناتی و اقداماتی که در شهر کاظمین است، متعلق به خراسان جنوبی بوده در حالی که این اقدامات خودجوش است.

وی با اشاره به اینکه جهت‌گیری دولت سیزدهم به سمت دولت کریمه است افزود: دولت کریمه نتیجه تلاش یک جمعیت و ملت است و اگر دولتی بخواهد کریمه باشد باید اعضای آن دولت هم به کرامت رسیده باشند و کریم، پاکدست و سختکوش باشند.

قناعت اظهار داشت: اگر بخواهیم شاهد شکل‌گیری دولت کریمه باشیم باید یک ملت تلاش دست جمعی انجام دهد و انتخاب احسن داشته باشیم.

رزمایش بزرگ جهاد دامپزشکی در آستانه اجلاسیه ملی جهادگران با حضور بیش از ۱۶۰ جهادگر استان‌های مختلف کشور در حوزه تخصصی دامپزشکی از امروز (جمعه) در استان خراسان جنوبی آغاز شد.

مراسم افتتاحیه رزمایش بزرگ جهاد دامپزشکی امروز با حضور استاندار خراسان جنوبی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور و جمعی از مسوولان و جهادگران در سالن غدیر بیرجند برگزار شد و گروه‌های جهادی به ۱۱۵ منطقه روستایی و عشایری استان اعزام می‌شوند.

برنامه‌های اجلاسیه ملی جهادگران با عنوان “جهاد مقدس” از سوم شهریور با حضور گروه‌های جهادی خدمت‌رسان در شهرستان فردوس و استان خراسان جنوبی آغاز شد و ادامه دارد.

اجلاسیه ملی جهادگران ۱۳ شهریور امسال همزمان با سالروز حضور مقام معظم رهبری در فردوس پس از زلزله سال ۱۳۴۷ و ارائه خدمات جهادی به زلزله‌زدگان این منطقه، برگزار می‌شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور