مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی گفت: ۶۲ درصد زندانیان استان بین ۱۸ تا ۳۹ سال سن دارند که سن جوانی و فعال جامعه محسوب می‌شود.

علی هاشمی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: ۹۲ درصد زندانیان استان مرد هستند و ۸۵ درصد زندانیان محکوم و ۱۵ درصد متهم بوده‌اند.

وی اظهار داشت: ۷۵ درصد جرم اصلی زندانیان در ارتباط با مواد مخدر و ۱۳ درصد سرقت است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی گفت: پارسال ۶ هزار و ۱۶۱ نفر وارد زندان‌های استان شدند که از این تعداد ۱۶ درصد مربوط به جرم سرقت بوده است.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون نیز یک هزار و ۳۰۱ نفر وارد زندان‌های استان شدند همچنین در این مدت ۵۰۹ نفر آزادی مشروط داشتند.

هاشمی بیان کرد: با شیوع بیماری کرونا با دستور رییس دستگاه قضا مبنی بر آزادی و مرخصی ۱۱۰ هزار زندانی در کشور، ۲ هزار و ۲۹۰ نفر نیز از زندانیان استان به مرخصی رفتند.

وی با اشاره به اینکه ۳۳ درصد زندانیان استان غیربومی هستند گفت: یکی از دلایل افزایش زندانیان بومی استان انتقال افراد زندانی به شهرهای خودشان است.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی ادامه داد: تا زمانی که زندانیان غیربومی حکم نگیرند قادر به انتقال آنها به استان خودشان نیستیم اما تلاش می‌شود شرایط انتقال آنها را فراهم کنیم.

وی با اشاره به قانون انتقال زندان‌ها از داخل به خارج شهرها گفت: تمامی زندان‌های استان به خارج شهرها منتقل شده است و از لحاظ فضای فیزیکی جزو استان‌های برتر هستیم.

هاشمی متوسط فضای فیزیکی برای هر زندانی را ۱۶.۶۴ درصد ذکر کرد و افزود: پایین‌ترین فضا در شهرستان نهبندان با هفت مترمربع و بالاترین در شهرستان طبس ۲۷ مترمربع است.

وی بیان کرد: در کشور جزو محدود استان‌هایی هستیم که در مرکز استان محکومین و متهمین از هم جدا هستند که کار بسیار خوبی صورت گرفته است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی گفت: با افتتاح زندان طبس سه هزار و ۸۰۰ مترمربع به فضای زندان‌های استان افزوده می‌شود.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۷ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد استان با بدهی سه میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان از زندان آزاد شدند که از این میزان بدهی ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون توسط شاکیان بخشیده شده است.

هاشمی گفت: سال گذشته در مجموع ۸۲ زندانی جرایم غیرعمد با بدهی ۱۲.۵ میلیارد تومان آزاد شدند که پنج میلیارد و ۱۰۰ گذشت شاکی بوده است.

وی با اشاره به جمع آوری ۷۱۵ میلیون تومان کمک برای آزادی زندانیان در استان اظهار داشت: در کنار کمک‌های مومنانه و مواسات در استان، افراد خیر و مردم استان برای آزادی زندانیان نیز همکاری می‌کنند.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر هفت مرکز زندان در استان وجود دارد که وظیفه ما اجرای حکم حبس و نگهداری زندانی و از همه مهمتر اقدامات اصلاحی و تربیتی است.

وی با اشاره به ۱۰ اولویت نخست اداره کل زندان‌ها عنوان کرد: کاهش هدفمند جمعیت کیفری زندانیان، توسعه و بهسازی فضای نگهداری زندانی‌ها، انتقال زندان به خارج شهرها، توسعه منابع انسانی، توسعه فناوری اطلاعات، ارتقای امنیت پایدار در زندان‌ها، ارتقای سلامت زندانیان، توسعه و توانمندی و مهارت‌های فردی و اجتماعی، ارتقای خدمات حمایتی به خانواده زندانی، اصلاح الگوی مصرف و استفاده بهینه از منابع و ساماندهی بازداشتگاه‌های انتظام از جمله این اولویت‌ها است.

وی درباره حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان گفت: سال گذشته ۱۳۰ دوره آموزش فنی و حرفه‌ای در زندان‌ها برگزار شد که ۲ هزار و ۶۷۶ نفر ثبت‌نام کردند و یک هزار و ۹۶۹ نفر موفق به دریافت گواهینامه شدند.

هاشمی با اشاره به انجام ۳۰ هزار ویزیت از زندانیان اظهار داشت: در این مدت ۲۳۰ ویزیت متخصص زنان، یک هزار و ۳۰۰ ویزیت روانپزشک، یک هزار و ۷۰۰ ویزیت دندانپزشکی و سایر انجام شد.

وی با بیان اینکه یک هزار نفز از زندانیان حافظ قرآن مجید از یک تا ۳۰ جز هستند افزود: همچنین ۴۶۲ نفر از خانواده زندانیان برای اینکه بتوانند مرخصی بگیرند حافظ قرآن یک جز تا ۳۰ جز شدند.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان‌ جنوبی هم در نشست خبری شورای قضایی استان که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد گفت: این سازمان براساس اصل ۱۷۲ قانون اساسی برای رسیدگی به جرایم نظامی و انتظامی اعضای نیروهای مسلح در قانون اساسی پیش‌بینی شده و تنها مرجع اختصاصی در قانون اساسی در این زمینه فقط سازمان قضایی نیروهای مسلح است.

محمدحسین محمدپور افزود: سال ۹۸ نرخ رسیدگی به پرونده‌های مختومه در دادسرای سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان‌ جنوبی ۹۴.۹ درصد بود.

وی نرخ رسیدگی به پرونده‌های مختومه در دادگاه‌های نیروهای مسلح استان را ۹۹ درصد اعلام کرد و گفت: همچنین پارسال نسبت به سال ۹۷ در محاکم قضایی نیروهای مسلح استان صدور حکم مجازات‌های جایگزین حبس حدود ۳۵ درصد افزایش داشته‌ است.

وی ادامه داد: سال گذشته فرار سربازان از خدمت وظیفه و نزاع، بیشترین جرم صورت گرفته بین نیروهای مسلح استان بوده است.