مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: بیش از ۴۹ درصد صورتحساب‌های گاز صادره در این استان طی یک سال گذشته مشمول بخشودگی یا تخفیف گازبها شده‌ است.

سید محمود هاشمی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: با اجرای طرح تخفیف گازبهای مشترکان کم‌مصرف از ابتدای دی سال گذشته تا پایان آبان امسال بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار صورتحساب مشمول تخفیف یا بخشودگی گازبها شده است.

وی اظهار داشت: از مجموع قبوض صادره در این مدت بیش از ۷۰ هزار و ۷۰۰ صورتحساب به دلیل مدیریت مصرف مشمول تخفیف گازبها شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: با توجه به مصوبه جدید هیات وزیران، مشترکان خانگی که مصرف متعارف داشته و در پلکان اول تا سوم قرار دارند هیچ گونه افزایش گازبها نسبت به سنوات گذشته نخواهند داشت.

وی اضافه کرد: برای مشترکان پرمصرف که در پلکان چهارم تا دوازدهم قرار می‌گیرند به ازای هر پلکان ۴۰ درصد نسبت به پلکان قبلی افزایش تعرفه گازبها لحاظ می‌شود.

هاشمی گفت: هرچه مصرف گاز بیشتر شود، مشترک به پله بعدی صعود می‌کند و با افزایش پلکانی شدید مواجه خواهد شد.

وی افزود: در پله دوازدهم قیمت هر متر مکعب گاز به ۲ هزار تومان که معادل چهار برابر نرخ سال قبل است، افزایش خواهد یافت و این مشترکان باید نگران قبض گاز آذر ماه به بعد باشند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنانش به عملکرد گازرسانی این شرکت اشاره کرد و گفت: عملیات گازرسانی در این استان از سال ۱۳۸۶ آغاز شد در حالی که گازرسانی در اکثر استان‌ها از دهه‌های ۵۰ و ۶۰ آغاز شده بود اما خراسان جنوبی تا قبل از سال ۱۳۹۶ جزو استان‌های کم‌برخوردار محسوب می‌شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تمامی شهرهای استان گازدار بوده و ۱۰۰ درصد خانوار شهری از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

هاشمی با اشاره به شتاب فزاینده گازرسانی به روستاهای استان در سال گذشته گفت: در حال حاضر ۹۶ درصد خانوارهای روستایی استان از گاز طبیعی بهره‌مند هستند و از مهر سال ۹۶ تاکنون هزار و ۲۶۷ روستای استان در قالب ۴۵ هزار و ۴۴۸ نفر از گاز طبیعی برخوردار شده‌اند.

وی افزود: هزینه‌های اجرایی پروژه‌های گازرسانی از ابتدای مهر ۹۶ تاکنون ۱۷ هزار و ۳۸۸ میلیارد ریال بوده که نشان می‌دهد در این مدت حدود ۱۷ هزار میلیارد ریال بودجه جذب شده در حالی که طی ۱۲ سال ابتدایی تاسیس شرکت گاز خراسان جنوبی فقط پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بودجه جذب شده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: به‌طور متوسط روزانه یک روستا گازدار شده و درصد برخورداری خانوار روستایی از نعمت گاز طبیعی از ۴۶ درصد به ۹۶ درصد افزایش یافته در حالی که میانگین برخورداری در کشور ۸۵ درصد است.

وی اعلام کرد: برنامه امسال گازرسانی به ۲۱۲ روستای استان است که تا پایان آبان ماه ۷۸ روستا گازرسانی شده و مابقی در حال انجام است.

هاشمی با اشاره به برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۱ افزود: گازرسانی به ۱۱۰ روستای باقیمانده، ۱۲۰ واحد تولیدی و صنعتی براساس اشتراک‌پذیری آنها و اجرای ۷۰۳ کیلومتر شبکه تعذیه و توزیع انجام خواهد شد همچنین اجرای ۱۲ هزار و ۷۰ انشعاب گاز و ۱۷ هزار و ۴۶۰ اشتراک‌پذیری از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در سال آتی است.

وی گفت: البته روستاهای دارای قابلیت گازرسانی استان ۱۱۰ مورد نیست و تا پایان امسال هیچ روستایی که شرایط گازرسانی را داشته باشد، نخواهیم داشت ولی برخی روستاهای زیر ۲۰ خانوار را در برنامه داریم که برخی مجوزها اخذ شده و سال آینده از گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی از متقاضیان اشتراک گاز خواست هرچه زودتر برای اشتراک‌پذیری اقدام کنند و افزود: هزینه انشعاب گاز برای مردم بیش از ۲ میلیون تومان هزینه دارد در حالی که مشترکان فقط ۲۱۰ هزار تومان واریز می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از روستاییان استان با یارانه زندگی می‌کنند عنوان کرد: گاهی لوله‌کشی گاز روستا که انجام می‌شود شاهد گلایه‌های مردمی مبنی بر قطع سهمیه سوخت هستیم که این موضوع نگرانی‌هایی را برای اهالی روستاها در پی داشته است اما افرادی که قادر به لوله‌کشی داخل منازل نیستند می‌توانند همچنان از سهمیه سوخت استفاده کنند و باید موضوع را به شرکت نفت اعلام کنند.

هاشمی درباره گازرسانی به صنایع گفت: امسال گازرسانی به ۱۵۳ واحد تولیدی و صنعتی استان هدف‌گذاری شده که تا آبان‌ ماه انشعاب‌گذاری ۱۲۷ واحد انجام و ۵۵ واحد نیز گازرسانی شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۹۱ درصد واحدهای صنعتی و تولیدی استان گازرسانی شده که ۲۷۳ واحد صنعتی و تولیدی مربوط به سال قبل بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون اجرای چهار کیلومتر خط انتقال (از هزار و ۴۹ کیلومتر خط موجود)، اجرای ۹۳۹ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع از ۱۲ هزار و ۲۳۳ کیلومتر شبکه موجود و گازرسانی به ۷۸ روستا از هزار و ۴۷۹ روستای گازدار انجام شده است.

وی گفت: اجرای ۱۱ هزار و ۳۲۱ انشعاب از ۱۷۹ هزار و ۵۸۲ انشعاب موجود، بهره‌مندی ۱۳ هزار و ۱۳۵ مشترک از گاز طبیعی (از ۳۰۱ هزار و ۷۲۴ مشترک موجود) و جذب بودجه بیش از سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای پروژه‌های عمرانی تا پایان مهر از دیگر اقدامات بوده است.

هاشمی تصریح کرد: امسال از هیچ متقاضی واحد صنعتی برای گازرسانی ریالی دریافت نشده و اقدام بسیار مثبتی است که مهمترین عملکرد شرکت گاز استان محسوب می‌شود.

وی به طرح ملی اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها اشاره کرد و افزود: بهینه‌سازی موتورخانه‌ها تا ۱۰ درصد مصرف سوخت را کاهش می‌دهد و این کار برای مالکان موتورخانه‌های خانگی و تجاری رایگان است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: سامانه‌ای برای بهینه‌سازی موتورخانه‌ها در پورتال شرکت گاز تعریف شده تا متقاضیان ثبت‌نام کنند و هیچ موردی متوجه واحدهای مسکونی نیست و تمامی اقدامات توسط پیمانکاران و شرکت گاز انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: برای استان خراسان جنوبی هر میزان صرفه‌جویی یا جلوگیری از هدررفت انرژی بسیار حائز اهمیت است چون در انتهای خط انتقال شمال شرق قرار دارد و نبود صرفه‌جویی در شرایط بحران این منطقه را تهدید می‌کند.