استاندار خراسان جنوبی گفت: در دوره جدید مدیر نشسته یا بدون تحرک جایگاهی ندارد و تلاش مدیران برای جذب اعتبارات ملی از ملاک‌های اصلی ارزیابی عملکرد است.

جواد قناعت عصر در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی افزود: یکی از جلساتی که بسیار جای بحث دارد همین نشست است اما هرچه اینجا بحث می‌کنیم چندین برابر آن باید مدیران در وزارتخانه‌ها پیگیر جذب اعتبارات باشند.

وی مهمترین شاخص ارزیابی مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان را جذب اعتبارات از سازمان‌ها و وزارت متبوع عنوان کرد و گفت: مدیران در این زمینه باید نهایت تلاش خود را داشته باشند و تعلل در زمینه جذب اعتبارات، با وجود عقب‌ماندگی‌هایی که در استان وجود دارد قابل بخشش و تخفیف نیست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی به عنوان استانی کم‌برخوردار که در برخی شاخص‌ها نیز رتبه‌های آخر را دارد این موضوع جدی است و رسانه‌های استان هم باید این موضوع را در مدنظر قرار دهند.

وی تاکید کرد: اینکه مدیران تا چه میزان می‌توانند در جذب اعتبارات از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در مرکز موفق باشند از ملاک‌های مهم ارزیابی آنها در استان است.

قناعت افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان باید دست استاندار و نمایندگان مجلس را بگیرند و در قالب یک تیم برای جذب منابع و اعتبارات برای استان تلاش کنند.

تاکید دولت بر عدالت‌محوری در توزیع اعتبارات

وی گفت: در توزیع اعتبارات یکی از نکاتی که مورد تاکید دولت هم قرار دارد در نظر گرفتن شاخص عدالت‌محوری در توزیع اعتبارات است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی این است که در توزیع اعتبارات در شهرستان‌ها عدالت‌محوری را مدنظر داشته باشند.

وی با تاکید بر تکلیف مدیران در جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات گفت: جذب کمتر از ۸۰ درصد اعتبارات تا پایان سال جاری جابه‌جایی اعتبارات به دیگر دستگاه‌ها را به همراه خواهد داشت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان باید در این زمینه توجه داشته باشد.

قناعت افزود: همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مکلف است با رصد شرایط، اخطارهای لازم را به مدیران بدهد و در صورت ناتوانی در جذب این اعتبارات، نسبت به جابه‌جایی تخصیص‌ها اقدام کند.

وی با بیان اینکه استان‌های زرنگ و پویا خلق منابع می‌کنند گفت: مدیران پویا و زرنگ کسانی هستند که در خلق منابع موفق‌تر عمل کنند لذا نباید به منابعی که به ما اختصاص داده می‌شود، اکتفا کرد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ برای موضوع راه‌آهن خراسان جنوبی را یکی از فرصت‌های خلق اعتبار ذکر کرد و گفت: در این زمینه می‌توان از تجربیات اداره کل راه و شهر سازی در تامین اعتبارات و تشکیل کنسرسیوم (گروه مالی) استفاده کرد.

۲۸۵ طرح رهاورد سفر استانی رییس جمهور 

وی به مصوبات سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: این سفر ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۲۸۵ طرح را برای استان به همراه داشت که در بازه زمانی سه ساله باید محقق شود.

قناعت تاکید کرد: تلاش مدیران برای جذب اعتبارات سفر رییس جمهور و تحقق مصوبات بعد از ابلاغ آن الزامی است.

وی جذب سرمایه‌گذار را از موضوعات کلیدی و بسیار مهم استان برشمرد و گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید با تامین زیرساخت‌های لازم، زمینه تحقق این موضوع را فراهم کنند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در شرایط فعلی هیچ چیزی مهمتر از سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار در استان نداریم بنابراین هرگونه کوتاهی و تعلل در این خصوص قابل قبول نیست و تامین اعتبارات خارج از چارچوب برای جذب سرمایه‌گذار از مسایل کلیدی است.

وی بر ضرورت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در استان تاکید کرد و افزود: زمان‌بر شدن روند اجرای پروژه‌ها، حلاوت و شیرینی بهره‌مندی از آنها برای مردم را از بین برده لذا باید با برنامه‌ریزی برای تکمیل آنها اقدام کنیم و تمام هم و غم مدیران باید تکمیل این پروژه‌ها باشد.

تا اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، پروژه جدید آغاز نمی‌شود 

قناعت تصریح کرد: تا زمانی که پروژه‌های نیمه‌تمام در دست اجرا در شهرستان‌ها به اتمام نرسد، پروژه جدید را آغاز نخواهیم کرد.

وی با اشاره به تفاوت رویکردها در بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه ۱۴۰۰ گفت: براساس نامه‌ای که ابلاغ شده، همه دستگاه‌ها وظیفه دارند از سیاست‌های دولت در لایحه بودجه دفاع کنند.

وی تاکید کرد: دستگاه‌ها باید نسبت به جذب سریع اعتبارات اقدام کنند و این موضوع را به ماه‌های پایانی سال مالی موکول نکنند.

استاندار خراسان جنوبی نسبت به حضور نیافتن برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان هم گلایه کرد و افزود: این شورا بالاترین مرجع تصمیم‌گیری برای توزیع اعتبارات در استان است و در جلساتی که با حضور استاندار برگزار می‌شود حتما باید مدیر دستگاه شخصا حضور داشته باشد.

وی با بیان اینکه جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه باید با نشاط‌تر برگزار شود اظهار داشت: سیاست‌ها، بایدها و نبایدها اصولا نباید در این جلسه مطرح شود بلکه بیان مسایل فنی و کارشناسی شده مورد انتظار است.

قناعت با اشاره به سفرهای شهرستانی خود در هفته‌های اخیر گفت: همراه برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی سفرهایی را به شهرستان‌ها داریم که این سفرها از قبل و با پشتوانه کارشناسی برنامه‌ریزی می‌شود.

وی ادامه داد: تمامی بازدیدها و مصوباتی که در سفرهای شهرستانی داریم براساس تصمیمات و مصوبات شورای برنامه‌ریزی شهرستان‌ها بوده و مصوبات کارشناسی شده است که انتظار داریم مصوبات این سفرها توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی در اسرع وقت عملیاتی و نتایج آن اعلام شود.