معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم تقویت فرهنگ رانندگی بین مردم گفت: با وجود اینکه حتی برخی قوانین نانوشته نیز در استان رعایت می‌شود اما در حال حاضر به فرهنگ رانندگی نمره قابل قبولی نمی‌توان داد.

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا روز پنجشنبه در نخستین نشست کارگروه کاهش و پیشگیری از تصادفات خراسان جنوبی که در دادگستری استان برگزار شد، با اشاره به نقش خطاهای انسانی و وضعیت خودروها در بروز حوادث رانندگی اظهار داشت: آنچه فعلا محور قرار گرفته زیرساخت‌هایی است که باید توسط مسئولان تعیین تکلیف شود.

وی یادآور شد: در حوزه تصادفات اگر طبق نظر کارشناس فنی برخی نواقص زیرساختی در بروز حادثه نقش داشته باشد، متصدیان مربوطه موظف به جبران خسارت هستند و برابر با قانون با آنها برخورد می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌ جنوبی‌ گفت: متاسفانه به واسطه ایمن نبودن کانال‌های درون شهر بیرجند، ۲ مورد تصادف منجر به فوت رخ داد و در برخی موارد شاهد تصادف جرحی هستیم.

مدیر اداره حقوقی شهرداری بیرجند نیز در این نشست با اشاره به لزوم ایمن‌سازی کانال بلوار شهید فایده که اخیرا تصادف منجر به فوت داشته است گفت: از نظر حقوقی به استناد مواد یک و ۲ قانون توزیع عادلانه آب، تمامی مسیل‌ها اعم از رودخانه‌های فصلی و دائم در مالکیت دولت به نمایندگی شرکت آب منطقه‌ای است.

سید سعید اسلامی‌نژاد افزود: این مکان‌ها قابل تفویض به شهرداری‌ها نیستند که خواسته باشیم اقدامی انجام دهیم.

وی بیان کرد: شهرداری با توجه به عرف ایجاد شده تمامی اقدامات اعم از ایمن‌سازی و ساخت دیوار ساحلی و نظافت این کانال‌ها را برعهده دارد لذا اعتبارات و عوارضی که باید صرف عمران و آبادانی شهر شود در احیای کانال‌های سطح شهر هزینه می‌شود که مالکیت آن متعلق به شرکت آب منطقه‌ای است.

مدیر اداره حقوقی شهرداری بیرجند ادامه داد: سال‌های گذشته نقاط حادثه‌خیز فراوانی در سطح شهر مدیریت و با تخصیص بودجه شهرداری در تقاطع محلاتی و پاسداران، میدان موسی بن جعفر (ع) و سایر نقاط براساس اعتبارات، ایمن سازی نقاط حادثه‌خیز انجام شده است.

وی درباره برنامه شهرداری برای ایمن‌سازی کانال شهید فایده گفت: در صورتی که فرمانداری از اعتبارات تملک بتواند شهرداری را کمک کند، می‌توانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

 ایمن‌سازی کانال‌ها تعیین تکلیف شود

فرماندار بیرجند نیز در این نشست گفت: ساماندهی رودخانه‌های داخل شهر با شهرداری‌ها است و سال‌های گذشته نیز این موضوع تعیین تکلیف شده بود.

علی ناصری با اشاره به درخواست شهرداری برای تخصیص اعتبارات اظهار داشت: موضوع ایمن‌سازی کانال‌ها و رودخانه‌ها از اعتبارات تملک شهرستان یا اعتبارات داخلی شهرداری بالاخره باید تعیین تکلیف شود.

وی شروع ایمن‌سازی رودخانه حاشیه کانال بلوار سجاد را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید این اقدامات سرعت بگیرد و در نقاطی همچون بلوار شهید فایده نیز مدنظر باشد.

فرماندار مرکز استان گفت: امسال فصل توزیع اعتبارات گذشته و شاید نتوان برای این موضوع کاری کرد ولی اعتبارات عمران شهری به طور کامل در اختیار شهردار قرار می‌گیرد تا براساس اولویت هزینه شود و برای سال آینده تخصیص اعتبار در زمینه نیازمندی‌های شهری مدنظر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تقاضاهای مردم از شهرداری نیز افزایش یافته است افزود: بسیاری از پروژه‌ها هم اکنون در شمال شهر انجام می‌شود که تمرکز اعتبارات را به آن سمت سوق داده است.

ناصری اجرای دیوار ساحلی را زمان‌بر و هزینه‌بر دانست و تاکید کرد: شهرداری می‌تواند با گاردریل کانال شهید فایده را در اولویت قرار دهد تا از این نقطه رفع خطر شود.

وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی رانندگی اظهار داشت: اگر تمامی خیابان‌ها سرعتگیر و چراغ نصب شود ولی مردم قانون را رعایت نکنند باز هم شاهد بروز تصادف هستیم.

۲ سال قبل به شهرداری تذکر دادیم

رئیس اداره عملیاتی پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه موضوع کانال بلوار شهید فایده به حدود ۲ سال پیش بر می‌گردد افزود: روز جمعه در سال ۹۶ همان نقطه‌ای که امسال تصادف رخ داد شاهد سقوط دستگاه خودرو به داخل کانال بودیم که منجر به مرگ راننده شد.

سرهنگ محمد قاسمی افزود: دوم بهمن همان سال مکاتبه‌ای با شهرداری پیرو این حادثه انجام و موضوع گوشزد شد که رونوشت به دادستان هم داده شده است.

وی گفت: ۲۰ اردیبهشت سال ۹۷ نیز در شورای ترافیک استان مصوب شد شهرداری بیرجند نسبت به ایمن‌سازی کانال‌ها و نصب حفاظ در حاشیه میدان‌ها اقدام کند و ای کاش همان زمان شهردار وقت می‌گفت این کانال‌ها در حوزه اداره آب است و تعیین تکلیف می‌کردند نه اینکه موضوع بماند تا بعد از ۲ سال که اتفاق دیگری بیافتد.

رئیس اداره عملیاتی پلیس راهور خراسان جنوبی گفت: گوشزد ۲ سال پیش برای آن بود که از وقوع حادثه‌ای دیگر جلوگیری شود و اقدامی در آن نقطه نشده و شهرداری برخی فعالیت‌های ایمن‌سازی را از محلاتی شروع کرده است.

وی تصریح کرد: اگر همین اقدامات در آن کانال انجام می‌شد، مهرماه امسال شاهد یتیم شدن چند فرزند نمی‌بودیم.

سرهنگ قاسمی گفت: خودرو شهرداری قبل از وقوع این حادثه با تانکر فضای سبز را آبیاری می‌کرده و در چند نقطه به اندازه ۲ متر آب روی آسفالت ریخته شده بود که احتمال لغزنده شدن معبر است و از طرفی آیلند میان جدول نیز کوتاه است که در بسیاری از معابر دیگر شهر هم دیده می‌شود.

وی گفت: اگر ارتفاع آیلند حداقل ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر بیشتر بود شاید از سقوط خودرو جلوگیری می‌شد.

رئیس اداره عملیاتی پلیس راهور خراسان جنوبی با اشاره به معابر ناایمن دیگر در شهر مشابه کانال شهید فایده اظهار داشت: در بلوار سجاد نیز همین مشکل وجود دارد که چندی قبل منجر به حادثه‌ای برای یک راننده خانم شد.

وی از وقوع برخی حوادث سقوط به داخل کانال در سایر نقاط شهر یاد کرد و افزود: بلوارهای زیادی در سطح شهر ناایمن هستند که باید شهرداری حداقل با احداث پل یا گاردریل نسبت به ایمن‌سازی آنها اقدام کند.

قاسمی بلوار شهید فایده را از اولویت‌هایی عنوان کرد که باید شهرداری در بلندمدت یا کوتاه مدت ایمن‌سازی کند تا شاهد اتفاق ناگوار نباشیم.

وی با بیان اینکه شهرداری در حادثه اخیر این بلوار مقصر شناخته شده است گفت: شاید بتوان خسارت این حادثه را پرداخت کرد اما کلیت موضوع از بین نرفته و باید از طریق دستورالعمل حقوق عامه پیگیری شود.

رئیس اداره عملیاتی پلیس راهور خراسان جنوبی با اشاره به رفع برخی نقاط حادثه خیز در شهر توسط شهرداری اظهار داشت: البته این مهم مصوبات چهار سال قبل شورای ترافیک است که امیدواریم مصوبات جدید هم در دستور کار قرار گیرد.

وی همچنین با گلایه از وضعیت خط کشی‌های طولی و عرضی در سطح شهر افزود: در زمینه چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نیز یک مورد برخورد در یکی از شلوغ‌ترین تقاطع‌های شهر شب گذشته رخ داد که شنیدیم شهرداری چراغ یدک برای جایگزین کردن ندارد و این واقعا در شأن شهرداری مرکز استان نیست.

سرهنگ قاسمی درخصوص سرویس‌های مدارس گفت: ۶۰ مورد سرویس فاقد برچسب، ۹۵ مورد ظرفیت بیش از حد مجاز، ۶۳ مورد تجهیزات و علایم مصوب که در مجموع هزار و ۲۱۳ مورد با احتساب سایر تخلفات برخورد شده است.

وی از کنترل سرویس‌های مدارس به صورت تصادفی خبر داد و افزود: تاکنون در سال جدید تحصیلی حادثه‌ای نداشتیم و امید است این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد.

رئیس اداره عملیاتی پلیس راهور خراسان جنوبی با اشاره به موضوع انتقال یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به خیابان طالقانی بیرجند گفت: این خیابان در حال حاضر معضل ترافیکی دارد که وجود چنین فروشگاهی در صورت فراهم نبودن پارکینگ مشکلاتی را بر معضل ترافیکی می‌افزاید.

لزوم ورود آموزش و پرورش به قراردادهای سرویس مدارس

رئیس سازمان حمل و نقل و بار شهرداری بیرجند هم با تاکید بر اینکه سرویس‌های مدارس امسال در قالب سامانه سپند انجام می‌شود گفت: این سامانه امسال در کل کشور اجرایی شد و تاکنون ۲۶۰ راننده در سامانه ثبت نام کرده‌اند.

یدالله غلام‌پور بیان اینکه از این تعداد ۲۱۴ راننده تایید صلاحیت و موفق به دریافت برچسب ویژه سرویس مدارس شده‌اند ادامه داد: ۱۵ شرکت نیز در این سامانه ثبت نامه کردند که ۱۲ مورد پروانه فعالیت در حوزه سرویس مدارس گرفته‌اند.

وی با اشاره به کاهش آمار ناوگان مینی بوسی در حوزه سرویس مدارس اظهار داشت: سال گذشته ۱۱۰ دستگاه مینی بوس و ۱۶۰ دستگاه سواری سرویس مدارس داشتیم که امسال این نسبت به ۱۷۵ سواری و ۳۸ مینی‌بوس تغییر پیدا کرده است.

رئیس سازمان حمل و نقل و بار شهرداری بیرجند افزود: حادثه‌ای که سال گذشته برای یکی از سرویس‌های مدارس رخ داد موجب شد که تمایل مینی بوس داران برای سرویس مدارس کم شود و از طرفی هم با رفع محدودیت رانندگان پایه سه در حوزه سرویس مدارس اغلب رانندگان خانم ورود پیدا کرده‌اند که خودروی سواری دارند.

وی گفت: آموزش و پرورش نیز در بحث قرارداد با مینی‌بوس‌ها پای کار نیست و با توجه به حادثه سال گذشته مدیران مدارس تمایل به انعقاد قرارداد ندارند لذا مشاهده می‌شود که اغلب سرویس‌ها با والدین قرارداد بسته‌اند که خلاف قانون است.

غلام‌پور تاکید کرد: آموزش و پرورش باید به این موضوع به طور جدی ورود پیدا کند تا مدیران تمکین کنند.

وی اظهار داشت: گشت مشترک کنترل سرویس‌های مدارس را به عهده دارند لذا با رانندگان هرگونه خودرو که برچسپ نداشته باشد برخورد قانونی می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام رانندگان مینی‌بوس ملزم به استفاده از کمربند ایمنی برای دانش آموزان هستند بیان کرد: در صورت مشاهده بیش از ظرفیت در خودروها و عدم استفاده از مراقب در سرویس‌های مینی بوس مقطع ابتدایی نیز به طور جدی دنبال می‌شود.

قصور شهرداری در لغزنده شدن معابر ناشی از تردد خودروهایی که فضای سبز شهری را آبیاری می‌کنند، نصب علایم ایمنی در باندهای دوم قبل از آنکه زیر بار ترافیک برود و نصب چراغ قرمز در چهارراه ظفر شهر بیرجند از جمله مواردی بود که توسط نماینده دادستان مرکز استان در این نشست مطرح شد.

بازگشایی کانال‌های آب، ایمن‌سازی سدها و سیل‌بندها از خواسته‌های معاون جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بود که نیازمند توجه در آستانه فصل بارندگی است.

خط کشی معابر درون و برون شهری، برخورد پلیس با تخلف نداشتن برچسب سرویس‌های مدارس، پیگیری موضوع انتقال فروشگاه زنجیره‌ای به خیابان طالقانی، پیگیری وضعیت قرارداد سرویس‌های دانش آموزان با مدیران مدارس، مشخص شدن میزان قصور هر دستگاه اجرایی در حوادث و نصب حفاظ در کانال‌های شهر براساس اولویت در بلوار شهید فایده  از جمله مصوبات این نشست بود.