– افزایش جهشی راه‌های دوبانده در خراسان جنوبی از اقدامات شاخص هشت سال گذشته بوده به طوری که بیش از ۴۱۰ کیلومتر بزرگراه در این استان به بهره‌برداری رسیده است و رشد ۱۳۷ درصدی نسبت به دوره قبل دارد.

 همواره یکی از استان‌های کمتر برخوردار در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه راه‌های دوبانده محسوب شده و با وجود قرار داشتن در ۲ کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان، بسیاری از جاده‌های استان دوطرفه است، از این رو توسعه کمی و کیفی راه‌های استان در دستور کار دولت تدبیر و امید و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه یافتگی مناطق مختلف، ساخت و توسعه مسیرهای ارتباطی از جمله جاده‌های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگراه و آزادراه‌ها است که تحقق آن منجر به بهبود مناسبات اقتصادی و تجاری، افزایش رفاه مردم و کاهش تصادفات می‌شود.

از طرفی با توجه به اینکه پروژه‌های زیرساختی شرق کشور در آتیه کشور تاثیرگذار است یکی از اولویت‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم سرعت‌بخشی به روند اجرای این پروژه‌ها بوده به طوری که در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ۴.۳ درصد طول راه‌های استان در ابتدای دولت یازدهم بزرگراه بود و در حال حاضر این رقم با حدود سه برابر رشد به ۱۲ درصد رسیده است.

خراسان جنوبی استانی پهناور و کویری است که طول راه‌های آن ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر بوده و ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است. این پهناوری و فاصله طولانی بین شهرها عملیات دوبانده‌سازی را پرهزینه و گاهی زمان‌بر می‌کند، با این وجود اعتبارات حوزه راه استان در سه سال گذشته، چهار برابر افزایش یافته است.

عملیات اجرایی مسیر بیرجند به قاین (مسیر پرتردد زائران به مشهد مقدس) به طول ۱۰۰ کیلومتر که سال‌ها به دلیل کندی پروژه و حادثه‌خیزی این محور از سوی رسانه‌ها صفت‌های متفاوتی گرفته بود در سال‌های اخیر شتاب گرفته به طوری که با پیگیری مسوولان استان و حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور ۱۰۰ میلیارد تومان طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ به پروژه دوبانده‌سازی محور بیرجند – قاین اختصاص یافت و باعث شد که پروژه به لحاظ اجرایی متحول شود.

محور سربیشه – درح – مرز ماهیرود نیز یکی از معابر رسمی و مهم در محدوده خراسان جنوبی با ولایت فراه افغانستان است که نقش مهمی در مبادلات تجاری و توسعه اقتصادی این استان و شرق کشور دارد و امسال با مساعدت وزیر راه و شهرسازی ۴۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل این طرح اختصاص یافته که شاهد رشد حدود ۲ برابری اعتبارات نسبت به سال ۹۸ هستیم.

پروژه احداث محور میل ۷۸ به فراه افغانستان هم به طول ۱۲۰ کیلومتر برای رونق صادرات در دستور کار دولت قرار گرفته که ۳۰ کیلومتر از این محور با پیشرفت مناسب در دست اجرا است.

ساخت ۴۱۰ کیلومتر بزرگراه در دولت تدبیر و امید

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در دولت تدبیر و امید بیش از ۴۱۰ کیلومتر باند دوم در استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسیده است که رشد ۱۳۷ درصدی نسبت به دوره قبل دارد.

وحید داعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ مبلغ ۲۹۶ میلیارد تومان اعتبار برای مجموع طرح‌های بخش حمل و نقل خراسان جنوبی پیش‌ بینی شده بود که این مبلغ با ۲۵ درصد افزایش به ۳۶۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ رسیده است.

وی اظهار داشت: علاوه بر این از محل اعتبارات توازن ملی از مجموع ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبارات توازن خراسان جنوبی با نظر مثبت و حمایت استاندار، ۱۱۲ میلیارد تومان به حوزه حمل و نقل استان اختصاص یافته است.

وی گفت: استان خراسان جنوبی در مسیر کریدورهای اصلی جنوب – شمال نواحی شرقی کشور شامل محور چابهار – زاهدان – بیرجند – مشهد و محور بندرعباس – کرمان – دیهوک – فردوس – بجستان – مشهد واقع شده است که مسیر جابه‌جایی کالا از بنادر مهم شهید بهشتی چابهار و شهید رجایی بندرعباس به کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه، افغانستان و شمال شرق کشور محسوب می‌شود.

۵۶۰ کیلومتر باند دوم در دست اجراست

جاده‌های خراسان جنوبی در سراسر استان به کارگاه‌های راهسازی تبدیل شده به طوری که ۵۶۰ کیلومتر باند دوم در ۱۴ محور استان با مبلغ قرارداد هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان در دست اجراست و به طور میانگین ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تا پایان دولت دوازدهم ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه در این استان تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد.

وی افزود: تا پایان سال ۲۳ کیلومتر باند دوم که اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد به بهره‌برداری می‌رسد و در مجموع، ۱۶۰ کیلومتر هدف‌گذاری احداث باند دوم طی سال ۱۳۹۹ در خراسان جنوبی محقق خواهد شد و مجموع باندهای دوم استان به ۷۷۴ کیلومتر خواهد رسید.

داعی گفت: استان خراسان جنوبی ابتدای امسال دارای ۶۱۴ کیلومتر باند دوم بود که ۴۷ کیلومتر طی هفته دولت و ۹۰ کیلومتر در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی همزمان با دهه فجر افتتاح شد و طول باند دوم راه‌های استان اکنون به ۷۵۱ کیلومتر رسیده است.

وی هدف از اجرای این پروژه‌ها را افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای، افزایش سرعت و ظرفیت مسیر، تسهیل در تردد زایران امام رضا (ع) و توسعه و رونق اقتصادی منطقه ذکر کرد.

وی به وجود ۲ کریدور اصلی کشور در خراسان جنوبی اشاره و اضافه کرد: کریدور چابهار – مشهد به طول ۴۱۴ کیلومتر است که تاکنون ۲۰۳ کیلومتر آن یعنی ۴۹ درصد تبدیل به بزرگراه شده و پیمانکاران در این کریدور مشغول به کار هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: کریدور بندرعباس – مشهد که ۳۵۶ کیلومتر آن در خراسان جنوبی قرار دارد، تاکنون ۲۰۴ کیلومتر معادل ۵۷ درصد از باند دوم آن به بهره‌برداری رسیده، همچنین محور دیهوک – راور که در این کریدور قرار دارد از ۲۰۲ کیلومتر طول این محور، باند دوم ۱۲۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است.

وی شاخص‌ترین و مهمترین پروژه در دست احداث استان را تکمیل باند دوم محور بیرجند – قاین به سمت مشهد مقدس ذکر کرد و گفت: طول این محور ۱۰۰ کیلومتر است که تاکنون ۶۴ کیلومتر آن دوبانده شده است.

داعی اظهار داشت: تلاش برای تکمیل دوبانده سازی این محور که از اهمیت و تردد بالایی نیز برخوردار است، ادامه دارد.

وی گفت: طول راه‌های استان خراسان جنوبی بیش از ۱۷ هزار کیلومتر است که ۱۱ هزار کیلومتر آن راه روستایی است و حدود ۲ هزار کیلومتر راه شریانی (معادل پنج درصد) و ۹۲۲ کیلومتر راه ترانزیت در استان وجود دارد.

وی اضافه کرد: خراسان جنوبی ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است یعنی پنج درصد راه‌های ایران در این استان مرزی قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: طول راه‌های روستایی آسفالت استان در حال حاضر پنج هزار و ۷۸۸ کیلومتر است این در حالی است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تمامی راه‌های روستایی این استان خاکی بود.

ساخت بیش از هزار کیلومتر راه روستایی

خراسان جنوبی حدود ۱۱ هزار کیلومتر راه روستایی دارد و بیش از ۴۰ درصد جمعیت آن در مناطق روستایی ساکن هستند از این رو آسفالت و بهسازی راه‌های روستایی نیز در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و البته در این زمینه راه نرفته زیاد است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درباره وضعیت برخورداری روستاهای استان از راه آسفالت گفت: ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در خراسان جنوبی وجود دارد که ۸۳۲ روستا دارای راه آسفالت است و حدود ۹۸ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالت برخوردار هستند.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید بیش از هزار و ۲۰ کیلومتر راه آسفالت روستایی در استان خراسان جنوبی احداث شد و در حال حاضر بالغ بر ۱۰ هزار کیلومتر از کل راه‌های استان آسفالت است.

داعی اظهار داشت: ۸۳ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد آسفالت در استان داریم که احداث راه ۴۰ روستا در دست اجرا است و بیشترین روستاهای فاقد راه آسفالت در شهرستان‌های بیرجند، درمیان، سربیشه و نهبندان قرار دارند.

داعی گفت: در شهرستان‌های فردوس، سرایان و بشرویه ۱۰۰ درصد روستاها از راه آسفالت برخوردار هستند و در شهرستان‌ها قاینات و زیرکوه نیز ۹۹ درصد جمعیت روستایی راه آسفالت دارند که دستاورد مهمی در توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: احداث راه روستایی از سال گذشته به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای محول شده است.

طرح ملی ابرار یکی از طرح‌هایی است که سال گذشته با تدبیر دولت در حوزه راهسازی آغاز شد که منجر به کاهش هزینه ساخت راه‌های روستایی از ۲۵ تا بیش از ۵۰ درصد با روش جدید می‌شود.

سهم استان خراسان جنوبی از «طرح ملی ابرار» که سال گذشته برای احداث پنج هزار کیلومتر راه روستایی تا پایان دولت دوازدهم آغاز شد، ۱۳۷ کیلومتر بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: امسال در طرح ملی ابرار برای خراسان جنوبی ۱۰۴ کیلومتر راه روستایی پیش بینی شد که این آمار را به ۱۳۷ کیلومتر رساندیم.

اسدالله جلال‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تاکنون ۸۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و اجرای طرح ادامه دارد.

بهسازی و ترمیم سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه

پس از ساخت و توسعه راه‌ها با توجه به میزان و نحوه استفاده از آنها توسط کاربران جاده‌ای همچنین شرایط آب و هوایی، نگهداری و حفاظت از راه‌ها برنامه اولویت‌دار دیگری است که عملکرد این حوزه نیز در خراسان جنوبی با دستاوردهای چشمگیری همراه بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در این باره گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های اصلی، فرعی و روستایی استان با اعتبار بیش از سه هزار میلیارد ریال بهسازی و ترمیم شده است.

وی افزود: در ۹ ماه سال جاری ۷۵۷ کیلومتر از راه‌های مختلف استان خط‌کشی، ۱۵ نقطه از ۳۱ نقطه حادثه‌خیز مصوب و ابلاغی و سه نقطه در دست اقدام، اصلاح و بهسازی انجام شده است.

جلال‌زاده گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی، استان کویری است و کویر برای کاربران جاده خسته کننده است، در زمینه شیب شیروانی عملیات خوبی انجام شد و جهش بالایی را در ایجاد شیب شیروانی‌ها داشتیم.

وی روکش آسفالت حفاظتی را از دیگر اقدامات شاخص در حوزه راهداری استان عنوان کرد و افزود: ۴۵۶ کیلومتر از راه‌های استان در سال جاری روکش آسفالت شده که از این تعداد ۱۷۷ کیلومتر راه شریانی و ۱۵۳ کیلومتر راه فرعی و روستایی است و با استفاده از ۱۳۴ هزار و ۸۰ تن آسفالت، روکش حفاظتی انجام شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: این عملیات برای نگهداری، ارتقای ایمنی تردد و بهسازی رویه راه‌های استان اجرا شده و اثرات مثبتی داشته است.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی در زمینه انجام روکش آسفالت حفاظتی از استان‌های پیشرو بوده و در اجرای روش میکرو سرفیسینگ (با ضخامت کم) موفق عمل کرده است به طوری که سه ماه اول سال جاری رتبه برتر و در ۶ ماه اول امسال جزو پنج استان برتر کشور معرفی شد.

وی افزود: در ۲ سال گذشته رتبه اول کشور را در اجرای نوارهای لغزنده در محورهای مواصلاتی کسب کرده‌ایم که این اقدام موجب کاهش تصادفات و انحراف به چپ خودروها شده است.

جلال‌زاده گفت: خراسان جنوبی دارای ۹۳۷ کیلومتر راه اصلی، چهار هزار و ۱۲۹ کیلومتر راه فرعی و ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است که عملیات روکش آسفالت محورها هر سال به تناسب اعتبارات در برنامه این اداره کل قرار می‌گیرد و با توجه به سطح آسیب‌دیده رویه محورها و اولویت‌بندی انجام شده نسبت به انجام روکش حفاظتی محور منتخب اقدام می‌شود.

وی با اشاره به عمر مفید روکش‌های جاده‌ای گفت: عمر مفید محور آسفالتی شامل روکش حفاظتی و روکش گرم یک تا چهار سال است و بعد از آن نیاز به ترمیم و روکش دارند.

خراسان جنوبی در مسیر کریدورهای اصلی کشور و ترانزیتی قرار دارد که همین ویژگی حفاظت از جاده‌ها را ضروری کرده و فقط در سال جاری ۴۵۶ کیلومتر از راه‌های این استان روکش آسفالت شده است.

هرچند در این استان کفه ترازو به سمت جاده‌های اصلی و روستایی سنگینی می‌کند ولی اقدامات دولت تدبیر و امید در ارتقای شاخص‌های بزرگراهی همچنین بهبود کیفی جاده‌های روستایی به ویژه اجرای طرح ملی ابرار بسیار اثرگذار بوده است و می‌تواند سنگ بنایی برای توسعه راه‌های استان در آینده نه چندان دور باشد به طوری که وزیر راه و شهرسازی بهمن امسال در سفر به خراسان جنوبی گفت: سال آینده اعتبارات بودجه و اعتبارات مکمل ماده ۵۶ در استان خراسان جنوبی بیش از ۵۵۰ میلیارد تومان خواهد بود که نسبت به متوسط کشوری خیلی بالاتر است.

محمد اسلامی در حاشیه آغاز عملیات اجرایی ۵۴ کیلومتر باند دوم راه‌های استان در منطقه مرزی ماهیرود افزود: اعتبارات خراسان جنوبی در سال ۹۶ معادل ۱۳۰ میلیارد تومان، سال ۹۷ حدود ۱۸۰ میلیارد تومان و تاکنون روند صعودی داشته است.

وی اظهار داشت: در محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی حجم زیادی از خودروهای محور بندرعباس به خراسان رضوی (از مسیر دیهوک – فردوس) و چابهار به مشهد و سرخس از مسیر (بیرجند، قاین، نهبندان و سربیشه) عبور می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین ۲ ارتباط محور شرق و غرب و محور ترانزیتی از مرز ماهیرود به فراه افغانستان را داریم که برای ما تکمیل این پروژه‌ها در اولویت قرار دارد چون بار ترافیکی ترانزیتی داشته و در اقتصاد کشور و استان خراسان جنوبی موثر است.

وی بیان کرد: در این سفر ۹۰ کیلومتر بزرگراه در استان خراسان جنوبی افتتاح شد که ۲۰ درصد پروژه‌های قابل افتتاح دهه فجر کشور (۴۵۰ کیلومتر بزرگراه) را شامل می‌شود.

اسلامی گفت: همچنین به همین میزان پروژه که افتتاح شد، پروژه آغاز یا تا شب عید آغاز عملیات اجرایی خواهیم داشت که امروز ۵۴ کیلومتر در نقطه صفری مرزی ماهیرود تا سربیشه و در محور دیهوک – راور کرمان و قطعات دیگر آغاز می‌شود.

وی اظهار داشت: اکنون تمامی پروژه‌های راه خراسان جنوبی فعال هستند و رساندن پروژه‌ها به مرحله بهره‌برداری فرایندی زمان‌بر و هزینه‌بر دارد.