#خبر_و_هنرسربرگ

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: به لحاظ کیت تشخیص اُمیکرون (سویه جدید ویروس کرونا) در این استان مشکلی وجود ندارد و آزمایشگاه ویروس‌شناسی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند در این زمینه فعالیت می‌کند.

غلامرضا شریف‌زاده  افزود: استان خراسان جنوبی دارای ۲ آزمایشگاه ویروس‌شناسی دولتی در شهرستان‌های بیرجند و قاینات است که در حال حاضر کیت اُمیکرون فقط در مرکز استان ارایه می‌شود و در صورت نیاز محل انجام تست را افزایش خواهیم داد.

وی گفت: تاکنون از ۵۳ بیمار مشکوک به این نوع از ویروس کرونا در استان تست گرفته شده که نتیجه آنها منفی بوده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی تصریح کرد: تا این لحظه موردی از ابتلا به اُمیکرون در خراسان جنوبی گزارش نشده اما با توجه به وضعیت استان‌های همجوار، این ویروس تا مرزهای استان گسترش یافته است.

وی افزود: بنابراین علاوه بر تکمیل واکسیناسیون به‌ویژه دریافت دُز سوم واکسن کرونا، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک همچنان در اولویت قرار دارد.

شریف‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر ۹۴ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند گفت: از این تعداد تست کرونای ۱۹ بیمار مثبت بوده و هفت بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال یک نفر آنان وخیم است.

وی بیان کرد: کاهش چشمگیر آمار مبتلایان، بستری بیماران و فوتی کرونا نباید منجر به عادی‌انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود زیرا احتمال شیوع مجدد بیماری وجود دارد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: تاکنون ۵۵۸ هزار و ۲۵۴ نفر از جامعه هدف استان معادل ۸۹ درصد دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و این آمار برای دز دوم با ۴۹۷ هزار و ۶۷۸ نفر به ۷۹ درصد و دز سوم با ۹۴ هزار و ۷۳۴ نفر به ۱۶ درصد رسیده است.

وی گفت: تاکنون هزار و ۲۷۵ نفر در خراسان جنوبی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و این استان تاکنون پنج موج بیماری کووید۱۹ را پشت سر گذاشته است.

این استان ۱۱ شهرستان دارد که براساس آخرین رنگ‌بندی کرونایی کشور، شهرستان‌های بیرجند و طبس در وضعیت زرد (متوسط خطر) و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت آبی (کم‌خطر) قرار دارند.