مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: طرح نظام ارجاع در صندوق بیمه سلامت همگانی استان به‌زودی اجرا می‌شود و افراد زیر پوشش این صندوق از خدمات پزشک خانواده برخوردار می‌شوند.

علی اربابی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بیمه سلامت که از سوم آبان آغاز شد، افزود: براساس قانون، سازمان بیمه سلامت مکلف است به تمامی افرادی که به‌صورت رایگان زیر پوشش بیمه پایه سلامت قرار گرفتند، خدمات خود را از طریق نظام ارجاع، ارائه دهد.

وی بیان کرد: طرح نظام ارجاع پزشک خانواده برای بیمه‌شدگان صندوق بیمه همگانی مقرر بود از ابتدای مهر ماه آغاز شود که به دلیل تکمیل نشدن کادر پزشکی شهرستان بیرجند مقداری با تاخیر اجرا خواهد شد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح نظام ارجاع در اولین گام در شهرهای طبس، فردوس، قاین و بیرجند اجرا می‌شود و ۵۰ هزار نفر مشمول این طرح می‌شوند.

وی گفت: تاکنون پزشکان سه شهر قاین، فردوس و طبس مشخص شده و فهرست بیمه‌شدگان در اختیار آنان قرار گرفته است که در این طرح بیمه‌شدگان می‌توانند برابر قانون در طول سال ۲ بار پزشک خود را عوض کنند.

اربابی تصریح کرد: افراد زیر پوشش صندوق بیمه همگانی در گذشته تنها می‌توانستند از خدمات بخش دولتی استفاده کنند ولی بعد از اجرای طرح نظام ارجاع میزان دسترسی آنان به خدمات درمانی افزایش می‌یابد.

وی افزود: در مجموع تا پایان شهریور امسال ۴۸۴ هزار نفر در استان خراسان جنوبی زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند که ۶۳ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود و از مجموع این افراد ۷۵ درصد عضو صندوق بیمه روستاییان هستند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اشاره به همپوشانی بیمه‌ها یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون از طریق مراجعه افراد دارای چند بیمه به مراکز بهداشتی و درمانی بیمه ۱۲ هزار نفر در استان رفع هم‌پوشانی شد.

وی با بیان اینکه مدیریت هزینه‌ها در سازمان بیمه سلامت به معنای کاهش خدمات نیست گفت: با کاهش هزینه‌ها نه تنها کاهش ارائه خدمات نداشته‌ایم که برخی خدمات از جمله شنوایی‌سنجی، گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، بیماری‌های ناعلاج، دندانپزشکی و کاردرمانی نیز افزوده شده است و مردم خدمات واقعی‌تر دریافت می‌کنند.

اربابی افزود: در زمینه کرونا هزینه انجام آزمایش پی سی آر در بخش دولتی ۱۰۰ درصد رایگان و هزینه بستری بیمار کرونایی نیز ۹۰ درصد پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: بیمه سلامت بیش از ۹۷ درصد پوشش خدمات درمانی در بخش بستری و سرپایی را پوشش می‌دهد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به اینکه عمده بیمارستان‌های استان دولتی است و همه خدمات در این بیمارستان‌ها ارائه می‌شود افراد زیر پوشش بیمه سلامت به‌راحتی از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به کاهش هزینه‌های مازاد در سازمان بیمه سلامت گفت: با الکترونیکی شدن اکثر خدمات این سازمان بخش زیادی از هزینه‌ها کاهش یافته است.

اربابی عنوان کرد: الکترونیکی شدن خدمات درخصوص رفتار بیمه‌شدگان، پزشکان، داروخانه، پاراکلینیک و سایر بخش‌ها به ما کمک می‌کند با اصلاح موارد بهره‌وری را افزایش دهیم و روز به روز هزینه‌های اضافی را حذف کنیم.

وی گفت: امسال ۵۵۰ هزار نسخه الکترونیکی در این استان صادر شده که ۲۴ میلیارد تومان در بخش داروخانه، پاراکلینیک، درمان دولتی و سایر بخش‌ها هزینه شده است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه خدمات درمانی در بیمارستان‌های استان به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود گفت: هفته جاری بدهی بیمه سلامت در زمینه اسناد بستری بخش دولتی و دانشگاهی استان تا پایان تیرم ماه به‌طور کامل و علی‌الحساب مرداد پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بدهی بیمارستان‌های غیردولتی استان تا پنج ماه نخست امسال پرداخت شده است افزود: سازمان بیمه سلامت در پرداخت هزینه‌ها به‌روز است که حاصل رعایت پروتکل‌ها و برنامه‌ریزی لازم برای اجرای دستورالعمل‌های نسخ و خدمات الکترونیکی بوده است.