مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از دهم مهر امسال که سامانه تصمیم (درخواست طلاق) در خراسان جنوبی راه اندازی شد ۱۸۱ نفر با مراجعه به این سامانه پذیرش شدند.

علی عرب نژاد روز یکشنبه در سومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان جنوبی در سال جاری که به ریاست رییس کل دادگستری استان برگزار شد افزود: سامانه تصمیم به منظور تسهیل و کنترل تحکیم بنیاد خانواده در استان راه‌اندازی شده است لذا تمامی زوجینی که متقاضی طلاق هستند باید به این سامانه مراجعه و نسبت به ثبت‌نام الکترونیکی اقدام کنند تا از خدمات مشاوره روانشناسی بهره‌مند شوند.

وی سازش، ارایه خدمات تخصصی مشاوره برای حفظ سلامت زوجین و کاهش آسیب‌های پس از طلاق را از جمله اهداف راه اندازی این سامانه برشمرد و اظهار داشت: افراد با ورود به سامانه به آدرس http://zaman.behzisti.net/ نوبت‌دهی شده و مورد ارزیابی روانی، اجتماعی و مشاوره با هدف سازش قرار می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه چنانچه زوجین به سازش برسند پرونده آنها به دادگستری ارجاع نمی‌شود گفت: این طرح از ۱۰ مهرماه در خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند آغاز شده که یک مرکز ارزیابی روانی و اجتماعی، ۱۲ مرکز مشاوره و سه دفتر خدمات الکترونیک قضایی در این طرح با بهزیستی همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: از ابتدای طرح ۱۸۱ نفر در سامانه پذیرش شده‌اند، ۱۱۹ نفر منتظر جواب مراکز مشاوره هستند، ۵۷ نفر پاسخ گرفتند و چهار نفر سازش کردند.

عرب نژاد اظهار داشت: ۲۲ نفر درخواست طلاق از طرف زوج، ۷۱ نفر درخواست طلاق از سوی زوجه و ۸۸ مورد طلاق توافقی داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه ۴۹ درصد درخواست‌ها را طلاق توافقی به خود اختصاص می‌دهد عنوان کرد: بیشترین علت هم طلاق عاطفی، کمبود مهارت زندگی، ضرب و شتم و اعتیاد بوده لذا بر خلاف تصور عموم بیکاری و درآمد ناکافی کمترین عوامل تاثیرگذار در طلاق است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه سامانه تصمیم در شهرستان‌های طبس، قاین و نهبندان نیز در حال راه‌اندازی است گفت: امیدواریم این طرح تا پایان سال برای همه شهرستان‌ها قابلیت اجرا داشته باشد.

وی اظهار داشت: همانطور که در اهداف سامانه عنوان شده سازش، خدمات روانشناختی و کاهش آسیب‌های پس از طلاق مد نظر است اما وکلا تلاش بر انجام طلاق دارند و بیشتر به نیازهای اقتصادی افراد توجه می‌کنند تا اینکه نیازهای عاطفی و روانی زوجین مد نظر باشد.

عرب نژاد با تاکید بر لزوم برگزاری نشستی بین وکلا و مشاوران این سامانه گفت: معمولا وکلا با درخواست‌هایی از جمله، نفقه، مهریه و حضانت فرزند اهرم‌های فشار به دست زوجین می‌دهند لذا کسانی که پایشان به دفتر وکلا باز می‌شود امکان سازش ندارند.

سومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان جنوبی امروز با سه دستور کار گزارش اداره کل بهزیستی استان درخصوص روند اجرایی سامانه تصمیم، بررسی علل اجرا نشدن طرح کمربند سبز مرکز استان و بررسی مشکلات احتمالی ترافیکی ناشی از پروژه هلال در خیابان آیت الله طالقانی شهر بیرجند، برگزار شد.