عملیات اجرایی سه طرح ورزشی و زیست‌بوم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر با مجموع اعتبار ۱۲ میلیارد تومان در دانشگاه بیرجند آغاز شد.

 آیین آغاز عملیات اجرایی زمین بازی‌های ساحلی، احداث سالن اسکواش و زمین‌های پدل اسکواش، تبدیل زمین چمن طبیعی فوتبال به چمن مصنوعی و زیست‌بوم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر روز دوشنبه با حضور اعضای شورای دانشگاه، جمعی از مدیران و اعضای بنیاد حامیان دانشگاه در محوطه پردیس دانشگاه بیرجند برگزار شد.

رییس دانشگاه بیرجند در این آیین گفت: عملیات اجرایی پروژه‌های ورزشی محوطه زمین بازی‌های ساحلی و خاکی فوتبال، والیبال و کشتی ساحلی و تنیس خاکی با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان از طریق بانک رفاه و بنیاد حامیان تامین خواهد شد.

احمد خامسان افزود: پروژه تبدیل زمین چمن طبیعی فوتبال به چمن مصنوعی به دلیل وجود مشکلات آبی در پردیس دانشگاه با اعتبار اولیه دانشگاه و بانک تجارت آغاز شد که عملیات زیرسازی این پروژه در سال جاری انجام می‌شود و سال آینده کفپوش مخصوص چمن مصنوعی اجرا خواهد شد.

وی گفت: پروژه تبدیل زمین چمن طبیعی فوتبال به چمن مصنوعی حدود هفت میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.

رییس دانشگاه بیرجند به آغاز عملیات اجرایی یک سالن اسکواش و ۲ زمین پدل اسکواش در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: این پروژه‌ها با اختصاص اعتبارات دانشگاه و وزارتخانه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اجرای پروژه زیست‌بوم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر دانشگاه گفت: با ایجاد یک نیروگاه ۲۰۰ کیلوواتی در این محل که ۵۰ کیلووات آن نصب شد و تا پایان سال جاری ۵۰ کیلووات دیگر نصب خواهد شد، دانشگاه بیرجند در راستای مدیریت سبز ۲۰ درصد انرژی خود را از طریق نیروگاه‌های خورشیدی تولید خواهد کرد.

خامسان اظهار داشت: همچنین پروژه راه‌اندازی آسباد که از آثار تاریخی استان است برای تولید انرژی از نیروی باد با استفاده از دانش سنتی در این محل اجرا خواهد شد تا علاوه بر آشنایی دانشجویان با این دانش، بخشی از انرژی باد به برق تولید شود.

وی گفت: برای پروژه‌های عمرانی در بخش ورزشی بیش از ۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از محل بانک‌های عامل، اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه و بنیاد حامیان تامین خواهد شد.

رییس دانشگاه بیرجند افزود: همچنین برای فاز اول پروژه زیست‌بوم اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان نیاز است