سد خاکی سردار شهید سلیمانی در منطقه مرزی لانو شهرستان سربیشه با حضور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از مسوولان به بهره‌‍‌برداری رسید.

 پروژه سد خاکی سردار دل‌ها در روستای مرزی لانو از بهمن سال گذشته به همت قرارگاه عملیاتی شهید ناصری نیروی زمینی سپاه و با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی اجرا شد و امروز (دوشنبه) با حضور سردار “محمد پاکپور” و جمعی از مسوولان استانی و محلی در شهرستان مرزی سربیشه به بهره‌برداری رسید.

همزمان با افتتاح این پروژه که بیش از ۱۷ روستای منطقه و قنات‌ها را زیر پوشش و چتر آبی خود قرار داد، عملیات اجرایی فاز نخست آبرسانی منطقه خوشاب سربیشه نیز با حضور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران آغاز شد.

با اتمام فاز نخست مجتمع آبرسانی خوشاب که توسط قرارگاه شهید ناصری سپاه و با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) و شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی احداث می‌شود، بیش از ۱۰ روستای منطقه که تاکنون با مشکل کم‌آبی مواجه بوده‌اند از آب آشامیدنی سالم لوله‌کشی برخوردار خواهند شد.

فرماندار نیروی زمینی سپاه پاسداران در مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی این طرح‌ها گفت: اولویت سپاه برای کارهای عمرانی، مناطق محروم و کم‌برخوردار است.

سردار محمد پاکپور افزود: در هر جایی از کشور که نیاز به کمک باشد، به یاری مردم می‌شتابیم و آن را یکی از ماموریت‌های اصلی خود می‌دانیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم گفت: پروژه سد خاکی سردار دل‌ها با مشارکت قرارگاه شهید ناصری سپاه و آستان قدس رضوی از محل اعتبارات ملی سال ۱۳۹۹ اجرا شد.

علیرضا نصرآبادی اعتبار این پروژه را حدود ۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: سد خاکی روستای مرزی لانو با حجم خاکریزی ۵۵ هزار متر مکعب، ارتفاع ۱۰ متر و طول تاج ۱۵۰ متر طی مدت هشت ماه احداث شده است و قابلیت بیش از یک میلیون متر مکعب آبگیری دارد.

تا پیش از احداث این سد خاکی ساکنان منطقه لانو سربیشه و روستاهای اطراف آن در بارندگی‌ها دچار خسارات زیادی می‌شدند و مزارع و منازل مسکونی آنان آسیب می‌دید در عین حال نزولات آسمانی منطقه نیز هدر می‌رفت و از دسترس خارج می‌شد که با افتتاح این پروژه علاوه بر پوشش آب شرب و کشاورزی ساکنان منطقه، شرایط تغذیه و احیای قنوات محلی نیز فراهم شد.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان سربیشه در ۶۶ کیلومتری شرق بیرجند است.