#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

?معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: با پیگیری های استاندار، درب ارگ کلاه فرنگی بیرجند به روی مسافران، گردشگران و شهروندان گشوده شد و از این پس قرار است به عنوان موزه تاریخی و سیاسی استان و مردم شهر بیرجند استفاده شود.
علیرضا عباس‌زاده با بیان این مطلب در جریان بازدید استاندار از ارگ کلاه فرنگی بیرجند، به عملکرد ستاد اجرایی خدمات سفر استان در نوروز ۱۴۰۱ اشاره کرد و خاطرنشان نمود: تمام امکانات لازم را برای تسهیل سفر ایمن و آرامش‌بخش برای مسافران نوروزی در قالب ستاد اجرایی خدمات سفر بسیج کردیم.
?وی تصریح کرد: ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان جنوبی از ۲۵ اسفندماه سال گذشته برنامه‌های خود را برای استقبال از مسافران نوروزی با برگزاری مانور امدادی آغاز کرد و در حال حاضر تمام دستگاه‌های متولی، منسجم و هماهنگ با هم برنامه‌ های این ستاد را اجرا می‌کنند.
?معاون استاندار افزود: با هماهنگی و انسجامی که بین همه دستگاه‌ های خدمات سفر استان وجود دارد، در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته خدمات مطلوب‌تری به مسافران نوروزی ارائه شده که قابل تقدیر است.
?عباس‌زاده با بیان اینکه کمیته‌های ۱۰ گانه ستاد تشکیل شده و همچنان در حال مدیریت مأموریت‌های خود هستند، اضافه کرد: براساس اطلاعات سامانه هوشمند ترددهای جاده‌ای، مجموع ترددهای ثبت شده از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ تا پایان شب گذشته سه میلیون و ۱۸۱ هزار و ۲۹۲ مورد در ورودی به استان بوده که این عدد در مقایسه با عدد ۲ میلیون و ۲۰ هزار تردد سال گذشته، افزایش ۵۷ درصدی تقاضای سفر به خراسان جنوبی را نشان می دهد.

?وی با اشاره به اینکه در نوروز سال جاری شاهد افزایش ۷۳ درصدی تردد‌های بین استانی بوده‌ایم، عنوان کرد: خراسان جنوبی به لحاظ افزایش تردد‌ها نسبت به سال گذشته، رتبه پنجم را در بین استان‌های کشور کسب نموده است.
?معاون استاندار با تأکید براینکه هدف گذاری جدی و اساسی ستاد خدمات سفر استان در نوروز ۱۴۰۱، کاهش تصادفات و تلفات رانندگی بوده، متذکر شد: در این خصوص خوشبختانه با بسیج نیروهای امدادی و پلیس و امکانات دستگاه‌های متولی، کاهش ۷۴ درصدی تلفات رانندگی در محورهای برون شهری استان را به نسبت سال گذشته داریم.
?به گفته وی؛ کاهش ۷۴ درصدی تلفات جانی در تصادفات با وجود رشد ۵۷ درصدی تردد‌ها، نشان دهنده تلاش دستگاه‌های متولی است که قابل تقدیر می باشد.
?عباس زاده با اشاره به اینکه موج دوم سفرهای نوروزی را از چهارشنبه هفته جاری در محورهای استان خواهیم داشت، اظهار داشت: دستگاه‌های متولی آمادگی لازم برای مدیریت موج دوم سفرها را هم دارند.
?وی با بیان این که ارگ کلاه فرنگی بیرجند که چندی پیش توسط اداره کل میراث فرنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرمت شده و درب آن به روی گردشگران و مسافران نوروزی باز شده است، گفت: مدت‌ها به دلیل برخی مسائل اداری این اثر تاریخی از دسترس مردم خارج و محل گلایه شهروندان بود که درخواست استاندار در ابتدای ورود و شروع به کارم در استان این بود که این مجموعه فرهنگی و تاریخی به نحوی تعیین تکلیف شود تا خواسته عمومی اصحاب فرهنگ و هنر، نخبگان و عموم مردم و شهروندان محقق شود.
?معاون استاندار تأکید کرد: دکتر قناعت در جلسات مختلف قول بازگشایی و تعیین تکلیف این اثر را به فرهنگیان و شهروندان بیرجندی داده بودند، لذا به دلیل اهمیت این قول، تأکید این بود که خود ایشان هم در آیین بازگشایی حضور داشته باشند تا این مجموعه را تحویل مردم عزیز خراسان جنوبی و بیرجند کنیم که این برای ما جای بسی افتخار است.

?عباس‌زاده بیان کرد: در صورت تأیید استاندار، ارگ کلاه فرنگی بیرجند، از این پس به عنوان موزه تاریخ سیاسی استان و شهر بیرجند استفاده شود که ایده بسیار هوشمندانه است.
?به گفته وی؛ جای موزه تاریخ سیاسی به ویژه دوران تاریخی حضور مردم در صحنه انقلاب در استان خالی احساس می‌شود و همچنین باید این حضور هوشمندانه و سیاسی مستندسازی می شد که نشده است.
?وی افزود: اگر بتوانیم تاریخ سیاسی استان را در این موزه برای مردم به نمایش بگذاریم، یکی از خلأهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی استان هم پاسخ داده خواهد شد.
?معاون استاندار خاطرنشان کرد: رفع مشکلات نهایی ارگ کلاه فرنگی بیرجند(۱۰ درصد کار باقیمانده)، انجام حصارکشی دیوار این ارگ و استقلال این اثر تاریخی از مجموعه اداری فرمانداری بیرجند کاملاً مشهود خواهد بود و این اقدام را حتماً پیگیری و به نتیجه نهایی خواهیم رساند.
?عباس‌زاده عنوان کرد: پس از در نظر گرفتن این اثر تاریخی  برای موزه تاریخ سیاسی خراسان جنوبی در صورت موافقت استاندار، باید هر چه سریعتر مستندات آن جمع آوری شود تا علاوه بر بازدید گردشگران و شهروندان از این اثر تاریخی به فهم و بصیرت و نگاه سیاسی آنان نیز جهت داده شود.
?وی ضمن تبریک بهار طبیعت و آغاز سال و قرن جدید، گفت: در قرنی که گذشته تحولات عجیب و فوق العاده‌ای در جهان رخ داد، قرن چهاردهم را در حالی به پایان رساندیم که به تمام ادعاهای بشر برای نجات بشر پایان داد و بطلان همه ایده‌ها و افکار غلط را به اثبات رساند.
?به گفته وی؛ همه فیلسوفان و متفکران و اندیشمدان عالم به نوعی در خصوص این اندیشه هم نظر هستند، در قرن جدید جهان بیش از هر زمانی آماده پذیرش و خواستار مصلح جهانی است که امیدواریم در این خلاء تئوریک، خداوند به مردم جهان لطف بفرماید و دعای همیشگی ما، «اللهم عجل ولیک الفرج» را به منصه ظهور برساند.