مردم خراسان جنوبی با حضور در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و آستان امامزادگان ضمن برپایی آیین‌های ویژه عزاداری و به راه انداختن دسته‌های سینه زنی در رثای شهادت امام جعفر صادق (ع) سوگواری کردند.

 آیین‌های سوگواری سالروز شهادت صادق آل محمد (ص) شب گذشته تا امروز – شنبه – در شهرها و روستاهای مختلف استان خراسان جنوبی برپا شده است.

در این آیین‌ها مداحان اهل بیت مرثیه سرایی کرده و مراسم عزاداری در نقاط مختلف استان در حال برگزاری است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: در این ایام ۵۲۰ نفر مبلغ در شهرها، بخش‌ها و روستاهای استان در قالب گروهی و انفرادی به فعالیت تبلیغی می پردازند.

حجت الاسلام حجت سالاری مکی اظهار کرد: این مبلغان با اعزام به نقاط مختلف استان به برگزاری نماز جماعت، مراسم سوگواری امام صادق (ع)، سخنرانی درباره سیره و روش اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه امام صادق و جهاد تبیین پرداخته اند.

وی ادامه داد: تبیین جایگاه ولایت و نقش ولی فقیه در جامعه، امیدآفرینی، فرهنگ ایثار و شهادت، احیای امر به معروف و نهی از منکر، بصیرت بخشی و آگاهی به جامعه، تاکید بر لزوم جایگاه مادری و افزایش جمعیت، اقتصاد مقاومتی، تحکیم خانواده و کاهش مصرف انرژی از دیگر برنامه‌های فرهنگی ایام شهادت در استان است.

سوگواری مردم خراسان جنوبی در رثای شهادت امام صادق (ع)

معاون فرهنگی اداره ‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان ‌جنوبی هم گفت: مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه این استان برگزار شده و امروز نیز در برخی بقاع ادامه دارد.

حجت‌ الاسلام حسین رحیمی افزود: در هر کدام از شهرستان‌ها چند بقعه شاخص انتخاب و مراسم سوگواری و عزاداری شهادت امام صادق (ع) با حضور مداحان استانی و کشوری و گروه‌های مردمی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: در مرکز استان آستان امامزادگان باقریه، سید تاج‌ الدین (ع)، سیده‌ زهرا (س) و سید محمد نقیب (ع) میزبان عزاداران در روز شهادت هستند.

معاون فرهنگی اداره ‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان ‌جنوبی گفت: برنامه‌های بقاع متبرکه و امامزادگان استان شامل تلاوت قرآن، سخنرانی، مداحی و سینه‌ زنی و در برخی نقاط همراه با دسته‌روی هیات‌های مذهبی به سمت امامزادگان پیش بینی شده است.

اجتماع بزرگ صادقیون نیز امروز همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در خراسان جنوبی مانند سراسر کشور برگزار می‌شود.

همچنین امروز پیکر شهید “محمد مهدی فانی” از شهدای دوران دفاع مقدس که بعد از ۴۰ سال در جریان تفحص از منطقه عملیاتی فکه پیدا و بتازگی با آزمایش DNA شناسایی شد، در زادگاهش شهرستان بشرویه تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور