معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: نقد همیشگی ما از مدیران قبل این بود که چرا اعتبارات استان برگشت می‌کند لذا تکرار این موضوع پذیرفتنی نیست.

جواد اشرفی در نشست کمیته استانی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه افزود: برگشت پول و اعتبار نوعی خیانت محسوب می‌شود.

وی گفت: براساس گزارش وزارت کشور، خراسان جنوبی در حالی تا پایان شهریور امسال رتبه بیستم جذب اعتبارات تسهیلات تبصره ۱۸ را کسب کرد که استان‌های قزوین، فارس، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان بهترین عملکرد را در این حوزه داشته‌اند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه براساس اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی، برخی بانک‌ها مانع توسعه هستند و باید رویه‌های خود را عوض کنند افزود: دلایل نبود جذب حداکثری اعتبارات توسط دبیرخانه شناسایی و در جلسات آتی ارائه شود تا در صورت کوتاهی احتمالی گزارش آن به رئیس جمهور ارسال شود.

وی تصریح کرد: خط قرمز دولت جذب تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه است لذا در این رابطه هم عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی و هم نظام بانکی استان رصد می‌شود.

اشرفی گفت: در جلسه‌ای که با حضور استاندار و رؤسای بانک‌های عضو کمسیون کشور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، مقام عالی دولت در استان از تلاش‌های شبکه بانکی استان تقدیر کرد و برخی گلایه‌ها نیز توسط اینجانب مطرح شد.

وی با بیان اینکه مصوبات کمیته استانی تبصره ۱۸ برای بانک‌ها لازم الاجراست اظهار داشت: نگاه ما در جذب اعتبارات باید فراتر از وظیفه اداری و در راستای رشد اقتصادی استان و منطقه خراسان جنوبی باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی ۲۸ شهریور ماه از جذب ۸۲ درصد تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ قانون بودجه در استان خبر داد و گفت: تلاش ما این است که تا پایان شهریور ماه جذب حداکثری را داشته باشیم.

وی افزود: ۲ هزار و ۸۸۶ طرح به مبلغ ۲ هزار و ۲۲۷ میلیارد تومان و با اشتغالزایی ۹ هزار و ۸۰۰ نفر به دبیرخانه و کمیته استانی ارسال شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

اشرفی گفت: تاکنون از این مقدار، تسهیلات مربوط به هزار و ۱۰۴ طرح به مبلغ ۶۰۲ میلیارد تومان پرداخت شده و کل تسهیلات اختصاص یافته به استان مبلغ ۷۴۴ میلیارد تومان بوده است.

تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور که از سال ۱۴۰۰ برقرار شده، جزو اقداماتی محسوب می‌شود که با هدف ایجاد رونق تولید برای طرح‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری اشغال‌آفرین در نظر گرفته شده و از جمله مهمترین ابزار ایجاد و حفظ اشتغال در استان‌ها است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور