#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

سرپرست فرمانداری خوسف گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در زمینه بازاریابی، فروش و فرآوری صنایع دستی به‌‌ویژه پنبه مله ورود پیدا کنند و دستگاه‌های اجرایی در شهرستان خوسف آمادگی کامل دارند در این زمینه ورود فعالی داشته باشند.
محمدعلی ایمانی، سرپرست فرمانداری خوسف در گفت‌وگو با رییس و کارکنان اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان از خراسان‌جنوبی که به مناسبت هفته صنایع دستی دستی برگزار شد؛ اظهار کرد: خوسف به‌عنوان شهر ملی پارچه‌بافی مله ثبت جهانی شده است که باید در راستای معرفی این هنر اقدامات ارزشمندی صورت پذیرد.
وی افزود: کشاورزان بسیاری در شهرستان برای توسعه کشت محصول پنبه مله ورود پیدا کرده‌اند و با توجه به پتانسیل‌های بسیار خوبی که برای فرآوری این محصول وجود دارد آینده بسیار روشنی برای آن متصور است.
ایمانی ادامه داد: خوسف به‌عنوان یکی از مناطقی که از قدیم‌الایام در صنعت پارچه‌بافی فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده است و به‌عنوان خاستگاه تولید و فرآوری پنبه مله در کشور مطرح است، باید با یک برنامه زمان‌بندی مشخص برای توسعه آن گام‌های اساسی برداشت.
سرپرست فرمانداری خوسف بیان کرد: در سالی که توسط مقام معظم رهبری به‌عنوان سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است باید زمینه ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه صنایع دستی فراهم شود.
وی گفت: این شرکت‌ها می‌توانند هم در زمینه بازاریابی، فروش و فرآوری صنایع دستی به‌ویژه پنبه مله ورود پیدا کنند و دستگاه‌های اجرایی در شهرستان خوسف آمادگی کامل دارند در این زمینه ورود فعالی داشته باشند.
ایمانی در خصوص جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی شهرستان، اظهار کرد: حوله‌بافی، سفالگری، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از جمله مهم‌ترین رشته‌های صنایع‌دستی این شهرستان می‌باشد.
وی ادامه داد: روستای خور به‌عنوان روستای سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ثبت ملی شده است و آماده پرداخت تسهیلات برای توسعه کارگاه‌های تراش سنگ آماده پرداخت تسهیلات هستیم.
سرپرست فرمانداری خوسف بیان کرد: در جلسات متعددی که با فعالین سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در روستاهای خور، نوغاب و سروباد برگزار شده است بحث تأسیس شرکت تعاونی از صنعتگران در این زمینه مطرح شده و امیدواریم به‌زودی تأسیس شود.
ایمانی با بیان اینکه شهر خوسف از منظر فرهنگی ثبت ملی شده است و امیدواریم به‌زودی شرایط برای ثبت جهانی شهر خوسف فراهم شود، یادآور شد: بافت تاریخی زنده خوسف با ۲۴ هکتار مساحت با وجود خانه‌ها و بناهای تاریخی همچون آرامگاه ابن حسام خوسفی، قلعه، خانه قدیمی و تاریخی میرزاجعفر، تاجور، مسجد جامع قسمتی از بناهای مشهور و ارزشمند این شهر است که به‌عنوان یکی از با ارزش‌ترین بافت‌های تاریخی مطرح است.