فرماندار خوسف گفت: ۸۵ درصد دانش‌آموزان این شهرستان از طریق شبکه شاد آموزش می‌بینند و در ۲۷ روستا معادل ۱۵ درصد دانش‌آموزان به شبکه شاد دسترسی ندارند.

محمد علی آخوندی روز یکشنبه در نشست بررسی مشکلات ارتباطی و مخابراتی شهرستان خوسف که با حضور مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان و سرپرست شرکت مخابرات منطقه خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: از ۲۰۷ روستای دارای جمعیت این شهرستان در ۱۰۷ روستا دانش‌آموز ساکن است.

وی تصریح کرد: در شهرستان خوسف به دلیل پراکندگی بسیار زیاد و وجود بسیاری از روستاها با جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار در راستای تامین زیرساخت‌ها با مشکل مواجه هستیم.

فرماندار خوسف گفت: کوهپایه‌ای بودن، فاصله بسیار با مرکز شهرستان و نبود زیرساخت‌های مخابراتی در برخی روستاها توجه ویژه از سوی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات را می‌طلبد.

وی ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی به عنوان یکی از مهمترین فناوری‌های روز مطرح است که با شیوع کرونا استفاده از آنها افزایش چشمگیری داشته است.

آخوندی گفت: ۱۵ مدرسه شهری و ۵۳ مدرسه روستایی شهرستان خوسف به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

وی افزود: حدود دوسوم روستاهای شهرستان خوسف جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار دارند و در برنامه‌های دولت فقط روستاهای بالای ۲۰ خانوار در نظر گرفته شده است  که باید برنامه‌هایی برای تامین زیرساخت‌های مخابراتی این روستاها در نظر گرفته شود.

وی گفت: از نظر پوشش شبکه‌ای دیجیتال نیز ۷۲ درصد جمعیت شهرستان زیر پوشش این شبکه هستند و نبود شبکه‌های دیجیتال و پوشش مخابراتی، آموزش دانش‌آموزان را دچار مشکل کرده است.

فرماندار خوسف خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر پروژه‌ها و طرح‌های بسیار خوبی اجرا شده است اما به دلیل نبود بسیاری زیرساخت‌ها هنوز مشکلات و کمبودهایی وجود دارد.

وی از عزم ویژه دستگاه‌های اجرایی برای تامین زیرساخت‌های مخابراتی خبر داد و افزود: با توجه به ضرورت‌های موجود تسریع در اجرای این پروژه‌های زیرساختی برای رفع مشکلات مردم اهمیت ویژه‌ای دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: در برنامه ششم توسعه پیش بینی اتصال ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی ارتباطات در نظر گرفته شده که در حال حاضر در استان خراسان جنوبی خیلی از این برنامه جلوتر هستیم.

مصطفی بهی اظهار داشت: در شهرستان خوسف ۸۳ روستا از اینترنت پرسرعت های وب، ۱۲۶ روستا همراه اول و ۵۸ روستا نیز از پوشش اپراتور ایرانسل برخودار هستند.

وی افزود: با تامین اعتبارات خوبی که در نظر گرفته شده است تا پایان سال تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار از شبکه ملی اطلاعات بهره‌مند خواهند شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با بیان اینکه تا پایان امسال ۴۳ روستای خوسف به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند گفت: ابتدای دولت ۲۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل بودند که در حال حاضر به ۶۵ درصد رسیده است.

وی با اشاره به نصب ۶ دستگاه خودپرداز پست بانک در روستاهای شهرستان خوسف اظهار داشت: ۲۲ دفتر ict در روستاهای خوسف فعال هستند و آمادگی داریم در سایر روستاهای متقاضی نیز مجوز فعالیت این دفاتر را صادر کنیم.

بهی از راه‌اندازی فرستنده‌های نسل چهارم اینترنت در روستاهای کلاته ملک و خور طی چند ماه آینده خبر داد و گفت: ۶ سایت مخابراتی در روستاهای شهرستان خوسف برای دسترسی به اینترنت پرسرعت ارتقا پیدا خواهند کرد.

وی افزود: ۳۸ کیلومتر شبکه فیبرنوری در این شهرستان با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال در دهستان‌های براکوه و قلعه زری اجرا شده است.

سرپرست شرکت مخابرات منطقه خراسان جنوبی هم گفت: میزان ترافیک شبکه‌های مخابراتی استان نسبت به قبل از شیوع کرونا بیش از پنج برابر افزایش پیدا کرده است.

حسن آذری نصرآباد افزود: با پیگیری‌های انجام شده تعداد سایت‌های مخابراتی استان از سه سهمیه با پیگیری‌های انجام شده به ۷۵ سایت افزایش پیدا کرده است و ۴۰ تا ۵۰ سایت قبل از همه‌گیری کرونا به بهره‌برداری رسیده که در تامین زیرساخت‌های مخابراتی استان بسیاری از مشکلات را مرتفع کرده است.

وی با اشاره به اجرای شبکه‌های فیبرنوری در روستاهای شهرستان خوسف، خواستار همکاری همه دستگاه‌های اجرایی برای تسریع در اجرای این پروژه شد.

وی با اشاره به اینکه شبکه همراه GSM به همراه اول ارتقا پیدا کرده است گفت: تلفن‌های بیسم در سطح روستاها نیز طی یک برنامه زمان‌بندی به همراه اول ارتقا پیدا خواهد کرد.

مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری بیرجند است.