#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت: از محل اعتبارات سال گذشته مرمت و بازسازی ۵۷ رشته قنات در شهرستان در دست انجام است که عملیات مرمتی برخی به اتمام رسیده است.

سید محسن نصیرائی  افزود: مرمت این قنوات از محل اعتبارات ملی، استانی و اعتبارات تخصیصی بنیاد علوی به طول ۷۷ کیلومتر در دستورکار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در مجموع سال گذشته مبلغ ۱۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان از محل منابع مختلف برای مرمت قنوات شهرستان تخصیص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ رشته قنات در این شهرستان شناسایی شده است، اضافه کرد: از این تعداد ۵۵۰ قنات با تخلیه سالانه ۲۹ میلیون مترمکعب دایر و فعال است.

نصیرایی به اثرات خشکسالی بر میزان آبدهی قنوات استان هم گفت: بیش از ۲۵۰ رشته قنات براثر خشکسالی خشک و بایر شده و آبدهی سایر قنوات نیز به طور محسوس کاهش یافته است.

وی ضمن تقدیر از اقدامات بنیاد علوی در خصوص مرمت قنوات شهرستان هم گفت: در سال ۱۴۰۰ در بخش قنوات این نهاد انقلابی ۶ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده که با این اعتبار ۳۳ رشته قنات مرمت شده و یا در حال مرمت است.

نصیرائی ادامه داد: همچنین در این مدت بنیاد علوی در اجرای هشت استخر ذخیره آب با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان مشارکت داشته و در سال ۱۳۹۹ نیز این نهاد در مرمت هفت رشته قنات با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مشارکت کرده است.