رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بازدهی آبیاری با اجرای سامانه‌های نوین در این استان از ۴۴ درصد به ۴۷ درصد رسیده و تاکنون ۱۱۴ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شده است.

غلامرضا قوسی روز سه‌شنبه در آیین افتتاح پروژه‌های بخش کشاورزی شهرستان خوسف افزود: ۱۳ هزار و ۶۵۰ هکتار آبیاری نوین در سال آبی جاری در دست اجرا بوده که در مجموع تاکنون ۳۴ هزار هکتار از اراضی مستعد استان به این شبکه متصل شده است.

وی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار جهاد کشاورزی با توجه به شرایط آبی و خاکی برای توسعه بخش کشاورزی، مدیریت آب و خاک است که در این زمینه از حمایت‌های استاندار قدردانی می‌کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته اعتبار سامانه‌های نوین آبیاری در استان ۱۰۰ درصد افزایش یافت گفت: این اعتبارات ۳۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ بود که سال گذشته به ۶۲ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۴ درصد اراضی استان به آبیاری نوین مجهز شده است عنوان کرد: تمامی این جهش از سال ۹۶ و اوج آن در سال ۹۸ اتفاق افتاد که رتبه استان از ۲۸ کشوری در سال ۹۶، اکنون به ۶ رسیده است.

قوسی گفت: کشاورزان در سال‌های اخیر استقبال خوبی از سامانه‌های نوین آبیاری داشتند و اهمیت آب برای کشاورزان و بهره‌برداران افزایش یافته است.

وی افزود: امسال با اتمام ۱۳ هزار و ۶۵۰ هکتار سامانه آبیاری نوین در استان به نُرم کشوری خواهیم رسید.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف هم گفت: گلخانه سبزی و صیفی شهرستان بعد از ۱۰ سال تعطیلی و ورشکستگی افتتاح شد.

سید حسن رضوی افزود: سطح زیرکشت این گلخانه ۲ هزار مترمربع بود که ۲ هزار و ۲۰۰ متر مربع دیگر به آن افزوده شده است.

وی گفت: در مجموع ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره دولتی به این طرح تخصیص یافت و ۲۵۰ میلیون هم آورده سرمایه‌گذار بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف تصریح کرد: آب این گلخانه شور است لذا باید درخصوص تامین آب شیرین کن با تسهیلات ویژه همکاری شود تا این گلخانه به عملکرد مطلوب برسد.

وی گفت: برای اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در خوسف استقبال خوبی می‌شود اما مسوولان باید برای خط انتقال آب و اجرای این روش‌ها، کشاورزان را حمایت کنند.

همزمان با هفته جهاد کشاورزی ۱۱ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از پنج میلیارد تومان در شهرستان خوسف به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از ۱۵۶ پروژه با هزینه‌کرد ۶۷۳ میلیارد ریال در هفته جهاد کشاورزی (۲۱ تا ۲۷ خرداد) آغاز شد.