مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: تاکنون تعداد ۵۳ هزار و ۴۸۲ واحد مسکونی روستایی را در استان مقاوم سازی کرده ایم.

قاسم تنها با بیان اینکه کشور ایران به لحاظ بلایای طبیعی جزو ۱۰ کشور اول دنیا است، بیان کرد: ایران به لحاظ لرزه خیزی حدود ۱۵۰ هزار نفر تاکنون تلفات داده است.

تنها با اشاره به اینکه خراسان جنوبی به لحاظ پهنه بندی زلزله و زلزله خیزی در مناطق خطر بسیار بالا قرار دارد، گفت: در استان در ۹ شهریورماه سال ۴۷، زلزله ۷.۴ ریشتری با ۱۰ هزار کشته در منطقه خضری و در روز بعد از آن در زلزله ای به بزرگی ۶.۴ در فردوس ۷۰۰ نفر کشته و در ۲۵ شهریورماه ۱۳۵۷ زلزله ۷.۷ ریشتری در طبس ۲۰ هزار کشته و در ۲۰ اردیبهشت ۷۶ زلزله زیرکوه به بزرگی ۷.۲ ریشتر تعداد ۱۵ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جوبی بر آمادگی برای مواجه با زلزله تاکید کرد و اضافه کرد: براساس سرشماری سال ۹۵ تعداد ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکن روستایی غیرمقاوم در یک هزار و ۷۵۲ روستای استان شناسایی شده است.

تنها ادامه داد: بنیاد مسکن براساس وظیفه قانونی که دارد و طرح های مختلفی که داشته تاکنون تعداد ۵۳ هزار و ۴۸۲ واحد را در استان مقاوم سازی کرده که ۶۰ درصد این خانه ها را شامل می شود.

وی تصریح کرد: تعداد ۳۵ هزار و ۳۵۳ واحد از مسکن های روستایی استان هنوز نامقاوم هستند و نیاز به مقاوم سازی دارند که مالک آنها برای این امر مراجعه نکرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جوبی با اشاره به اینکه متوسط مقاوم سازی مسکن های روستایی در کشور ۵۳ درصد بوده اما در استان ۶۰ درصد است، گفت: البته این آمار همگن نبوده و برخی از شهرستان ها بیشتر مقاوم سازی و برخی کمتر از طرح مقاوم سازی استقبال کرده اند.

تنها خاطرنشان کرد: آمار مقاوم سازی بنیاد مسکن بروز بوده و تمام مقاوم سازی هایی که حتی توسط دیگر نهادهای حمایتی هم صورت بگیرد در این آمار اعمال می شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور