معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آزمون سراسری قرآن و عترت امسال با توجه به وضعیت شیوع کرونا به صورت مجازی در کشور برگزار خواهد شد.

عبدالهادی فقهی زاده روز یکشنبه در نشست با فعالان قرآنی شهرستان قاینات افزود: هزینه ثبت‌نام این آزمون در خراسان جنوبی از شرکت‌کنندگان دریافت نخواهد شد.

وی گفت: برنامه‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران شیوع ویروس کرونا تعطیل نشد و با همت فعالان قرآنی به صورت مجازی در حال اجرا است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۲ برابر شدن سهمیه بیمه فعالان قرآنی خراسان جنوبی تا پایان دولت دوازدهم خبر داد و افزود: یکی از برنامه‌های این معاونت بیمه فعالان قرآنی است و از سال گذشته تا آذر امسال بیش از سه هزار و ۸۰۰ قاری و حافظ قرآن کریم در کشور بیمه شدند.

وی اظهار داشت: پیش بینی می‌شود تعداد بیمه شدگان در سال ۱۴۰۰ به هفت هزار نفر و تا پایان دولت به ۱۰ هزار نفر برسد.

فقهی زاده با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۶ میلیارد تومان اعتبار برای موسسه‌های فرهنگی قرآنی کشور اختصاص داد گفت: امسال ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه چهار درصد و ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات ۱۲ درصد در این خصوص جذب کردیم.

وی یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی عنوان کرد و افزود: باید از خیران و نیکوکاران در این حوزه کمک کرفت.

وی درباره پیشنهاد نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی مبنی بر احداث اولین دارالقرآن عمومی در شهرستان قاینات نیز قول پیگیری و حمایت داد.

مدیرکل دفتر ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با اشاره به فعالیت سامانه جامع قرآنی در کشور گفت: با همکاری شورای عالی توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی مرحله اول سامانه راه‌اندازی شد و مرحله دوم آن دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

حجت الاسلام علی ملانوری به راه‌اندازی سامانه حمد در کشور اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی این سامانه نیز یک تجربه موفق بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز گزارشی از فعالیت‌های قرآنی در شهرستان قاینات ارائه و خاطرنشان کرد: شهرستان قاینات بعد از مرکز استان بیشترین موسسات قرآنی را در خراسان جنوبی استان دارد که نشان دهنده فعالیت گسترده قرآنی در این شهرستان است.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به این که اولین مکتب خانه قرآنی در جنوب خراسان در قاینات تاسیس شد، خواستار صدور مجوز و احداث ساختمان اولین دارالقرآن عمومی و موسسه فرهنگی قرآن و عترت در این شهرستان شد.

سلمان اسحاقی افزود: در کنار اعتبارات سازمانی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مردم، خیرین و مسوولان شهرستان نیز برای احداث و راه‌اندازی این موسسه قرآنی مشارکت خواهند کرد.

امام جمعه قاین نیز در این نشست گفت: قرآن وحی الهی است که از مصدر عصمت و ذات مقدس الهی با واسطه جبرئیل امین و گاهی بدون واسطه بر قلب مقدس پیغمبر خدا وحی شده است.

حجت الاسلام علی رحمانی افزود: بیش از ۵۰۰ جلسه قرآنی در ماه مبارک رمضان و بالغ بر ۱۸۰ جلسه در سایر ماه‌های سال در شهرستان قاینات برگزار می‌شود.

فرماندار قاینات هم با اشاره به فعالیت هفت موسسه قرآنی در این شهرستان گفت: سه هزار و ۵۰۰ نفر از علاقه‌مندان این شهرستان تاکنون در آزمون‌های سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرکت و گواهینانه دریافت کرده‌اند.

محمد کریمی افزود: تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر در موسسات قرآنی شهرستان قاینات و موسسات تابعه، آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌ و هزار و ۲۰۰ مربی قرآنی در قاینات از آموزش‌های لازم بهره‌مند شده‌اند.

وی اظهار داشت: اولین بار رسانه آموزشی آنلاین توسط موسسه فرهنگی قرآن و عترت تربیت مدرس قرآن کریم قاین طراحی شد و از زمان شیوع کرونا دوره‌های آموزش‌های قرآنی توسط این سامانه در فضای مجازی برگزار می‌شود.

تخصیص اعتبار برای راه‌اندازی دارالقرآن موسسات قرآنی و ردیف اعتبار ویژه برای فعالیت‌های قرآنی از دیگر درخواست‌های فرماندار قاینات از معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۱۰ کیلومتری بیرجند است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز سفر به خراسان جنوبی و در حاشیه بازدید از موسسه تربیت مدرس قرآن کریم قاین، از سامانه آموزش آنلاین “زینو” (زندگی نو) رونمایی کرد.

وی روز گذشته در بیرجند با مدیران موسسات قرآن و عترت و فعالان قرآنی استان خراسان جنوبی دیدار کرد.

بازدید از موسسه قرآنی سفینه النجات، افتتاح کارگاه همنویسی و نمایشگاه خوشنویسی سردار دل‌ها در بیرجند و دیدار با مسوولان استان از دیگر برنامه‌های فقهی زاده در سفر به خراسان جنوبی بوده است.