مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: براساس هشدار هواشناسی درباره وقوع ناپایداری‌های جوی در استان ۱۳۲ تیم امدادی و عملیاتی از امروز (جمعه) تا دوشنبه هفته آینده در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

سید ابوالحسن میرجلیلی  افزود: در این مدت مقدار بارش‌ها زیاد نخواهد بود اما ماهیت رگباری بودن باعث خواهد شد که در مدت زمان کم، وقوع روان‌آب را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: بارش‌ها در برخی نقاط مستعد استان به صورت تگرگ خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی وزش باد شدید را از دیگر مخاطرات جوی در این استان ذکر کرد و گفت: با توجه به وقوع تندباد در این مدت کسانی که در معرض خطر قرار می‌گیرند نسبت به تامین ایمنی و استحکام سازه‌ها اقدام و مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

وی با بیان اینکه این ناپایداری‌ها با صاعقه و رعد و برق همراه خواهد بود، به عشایر و دامداران توصیه کرد که در این چند روز از چرای دام در فضای آزاد خودداری کنند.

میرجلیلی افزود: با آغاز ناپایداری‌های جوی در مرحله اول تا روز شنبه شهرستان‌های بیرجند، قاینات، سرایان، نهبندان و خوسف متاثر می‌شوند و پس از آن ناپایداری‌ها کل استان را فرا خواهد گرفت.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درخصوص وزش باد شدید، بارش رگباری و رعد و برق در این استان هشدار سطح نارنجی (آمادگی) صادر کرد.

خراسان جنوبی در سال آبی – زراعی جاری کمترین میزان بارندگی را داشته است و با توجه به کاهش نفوذپذیری سطح خاک کمترین بارندگی به روان‌آب تبدیل می‌شود.