مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۶۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و تا پایان برنامه ششم توسعه در انتهای سال ۱۴۰۰ به ظرفیت ۱۰۰ درصد خواهیم رسید.

مصطفی بهی روز سه‌شنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات شهرستان مرزی نهبندان افزود: به عنوان اداره کل ارتباطات وظیفه داریم به موقع و با هدف توسعه کاربری‌های مبتنی بر فناوری‌ اطلاعات، خدمات را به همه مردم به ویژه روستاها برسانیم.

وی بیان کرد: در حوزه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی براساس آنچه در قانون برنامه ششم توسعه دیده شده است وزارت ارتباطات باید تا پایان این برنامه ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور را به شبکه ملی اطلاعات متصل کند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: براساس پایشی که در ۲ سال اخیر در استان انجام داده‌ایم، وضعیت ارتباطی تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار که در این برنامه دیده شده است را احصا کرده و بر مبنای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم همچنین از ستاد وزارت ارتباطات اعتبار مورد نیاز درخواست شده است.

وی با بیان اینکه در تمامی ۳۰ شهر خراسان جنوبی اکنون بستر اینترنت پرسرعت ثابت و همراه فراهم شده است اظهار داشت: بنا به تکلیفی که داریم باید بسترهای اینترنت پرسرعت را در روستاهای بالای ۲۰ خانوار نیز فراهم کنیم.

بهی گفت: برای تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان مصوبه اخذ شده است و ۲۰ درصد بیشتر از تکلیف برنامه ششم توسعه در کشور، اقدام خواهیم کرد.

وی یادآور شد: از نیمه دوم سال گذشته برنامه‌های توسعه روستایی در استان آغاز شد و برای تمامی روستاها ابلاغیه اتصال به شبکه ملی اطلاعات را داریم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی درباره توسعه پوشش اینترنت در شهرستان نهبندان گفت: تعداد سایت‌های اینترنت ۲G از ۳۵ مورد در ابتدای دولت تدبیر و امید اکنون به ۶۰ سایت افزایش یافته است.

وی افزود: همچین در حال حاضر هفت سایت اینترنت ۴G و تعدادی سایت‌های نسل سوم در این شهرستان فعال است.

بهی بیان کرد: در زمینه توسعه ارتباطات روستایی مهم نیست کدام اپراتور خدمات می‌دهد بلکه فقط سرویس اتصال به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت را در نظر می‌گیریم.

وی اظهار داشت: امروز توسعه و نیاز ارتباطی به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر مطرح شده و به عنوان فرهنگی که جایگاه آن بین مردم باز شده، مورد اقبال قرار گرفته است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی تصریح کرد: یک سال قبل در بسیاری از حوزه‌ها بحث الکترونیکی کردن فرایندها و کاربری‌های اینترنتی مطرح شد اما به راحتی نمی‌شد بسیاری از موضوعات را جا انداخت و شاید باید ضرورتی ایجاد تا بسترهای توسعه فراهم شود.

وی گفت: در چند سال اخیر دستگاه‌های ATM جانمایی و راه‌اندازی شدند اما مردم کماکان در شعبه‌های بانکی حاضر می‌شدند که در مقطعی بانک‌ها استفاده از این دستگاه‌ها را اجباری کردند یعنی دستگاه ارائه دهنده خدمت، فرایندهای الکترونیکی را فرهنگ‌سازی کرد.

بهی افزود: با شیوع ویروس کرونا به عنوان یک ضرورت، همواره تلاش ما بر این بود که توسعه خدمات الکترونیکی و زیرساخت‌های ارتباطی را به نحوی داشته باشیم که بتوان فرایندها را الکترونیکی کرد.

وی گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا توسعه ارتباطات در روستاها توسط دولت برنامه‌ریزی شد و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی فقط به صرف دریافت یک ارتباط نبود بلکه تلاش بر فرهنگ‌سازی کسب و کار مبتنی بر فناوری اطلاعات بوده که در قانون برنامه ششم توسعه به صراحت اعلام شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین وزارت ارتباطات در قانون برنامه ششم توسعه مکلف شد با هدف توسعه خدمات الکترونیکی در روستاها در زمینه بهداشت و سلامت الکترونیک، کشاورزی هوشمند و بانکداری الکترونیک اقدام کند اما با بروز پدیده شوم کرونا بُعد فرهنگ‌سازی به راحتی بوجود آمد و اقبال مردم به سمت خدمات الکترونیک شکل گرفت.

وی گفت: در صورت نبود بیماری کرونا اگر قرار بود آموزش مجازی در کشور فرهنگ‌سازی شود حداقل ۶ سال زمان‌بر بود اما در ۶ ماه دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش به این سمت سوق داده شدند و به تقاضای مردمی تبدیل شده است.

بهی بیان کرد: در کنار اتفاق بد بیماری، اتفاق خوب توسعه الکترونیک شکل گرفت و امید است هرچه زودتر این بیماری منحوس از سر تمام مردم دنیا رفع شود تا فرهنگ و طعم شیرین کاربری‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات در کام مردم به مذاق آنها خوش بیاید.

استان خراسان جنوبی دارای هزار و ۷۸۰ روستای دارای سکنه است که ۹۱۸ روستا بیش از ۲۰ خانوار جمعیت دارند