ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی روز یکشنبه با حضور استاندار و معرفی رییس، دبیر و اعضای ستاد به طور رسمی آغاز به کار کرد.

اولین نشست ستاد انتخابات استان عصر امروز به ریاست «حمید ملانوری» استاندار خراسان جنوبی برگزار و با اعطای احکام اعضای این ستاد، انتخابات ۱۴۰۰ در استان خراسان جنوبی وارد فاز اجرایی شد.

استاندار خراسان جنوبی در این نشست گفت: سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت چهار رکن انتخابات است که در تامین سلامت و امنیت انتخابات وظیفه اساسی داریم.

حمید ملانوری افزود: جریان‌های سیاسی در مشارکت حداکثری بیشترین تاثیر را دارند و مشارکت در انتخابات موضوع مهمی است که همه باید برای تحقق آن به ویژه در شرایط حساس کنونی تلاش کنند.

وی گفت: تاکنون همه مقاطع انقلاب اسلامی با مشارکت مردم بوده و این مردم بودند که با وجود همه مشکلات و کمبودها از نظام، رهبری، دولت و نهادها حمایت کردند و پا به پای نظام آمدند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی اظهار داشت: انتخابات حماسه بزرگی است و خلق این حماسه با ایجاد فضای رقابتی و با نشاط شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در این سال‌ها مردم همواره حماسه آفریدند افزود: رویکرد همه ما به عنوان مجریان انتخابات باید به  سوی اعتمادسازی باشد تا مردم امیدوارانه برای سرنوشت خود پای صندوق‌ها بیایند و پشتیبانی خود را از اصول و ارزش‌های نظام و انقلاب اعلام کنند.

ملانوری گفت: باید زمینه فراهم شود تا مردم دولتی را انتخاب کنند که اقتدارش با رای بالای مشارکت مردم باشد.

وی بیان کرد: اقتدار دولت به پشتیبانی مردم است و مردم سرمایه انقلاب و نظام هستند همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اگر افرادی نظام را هم قبول ندارند رای دهند چون برای سرنوشت کشور تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم بزرگترین سرمایه که جانشان بوده را برای انقلاب فدا کردند افزود: دست اندرکاران انتخابات در رعایت بی‌طرفی و قانون دقت لازم و کافی را داشته باشند و قوانین و دستورالعمل‌ها را به روز مطالعه و بازخوانی کنند زیرا هرچه در حوزه مطالعه و آموزش اقدام کنیم روز انتخابات با اجرای مناسب‌تر مواجه خواهیم شد.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌ها برای برگزاری انتخابات سالم فراهم شود گفت: فعالان سیاسی نیز وظیفه مهمی دارند و انتظاری که جامعه از آنها دارد، آگاه سازی مردم است تا مردم با شناخت کافی وارد عمل شوند و انتخاب آگاهانه و صحیح داشته باشند.

وی بیان کرد: جامعه انتظار دارد این گروه برای ورود نخبگان جامعه به عرصه رقابت تلاش کنند.

ملانوری افزود: کسانی که توانایی و تخصص‌های لازم را با اقبال عمومی دارند، خود را آماده کنند و پا به عرصه خدمت بگذارند زیرا گام دوم انقلاب نیازمند مدیران خدوم و انقلابی است.

وی اظهار داشت: اگر همکاری و هم‌افزایی شکل بگیرد، حتما نشاط سیاسی هم شکل می‌گیرد و در سایه نشاط سیاسی و شکل‌گیری عقلانیت سیاسی انتخاب‌های اصلح و انتخابات پرشور رقم خواهد خورد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: علیرغم اینکه در فضای شیوع ویروس کرونا هستیم امیدواریم همانطور که بیماری را با قدرت مدیریت کردیم و کمترین خسارت را در کشورهای دنیا داریم، بتوانیم با حفظ سلامت مردم را پای صندوق‌ها بیاوریم و نتیجه برای اداره امور کشور طبق خواسته خداوند انجام شود.

وی افزود: در آستانه برگزاری ۲ انتخابات مهم و سرنوشت ساز در کشور هستیم و در بعضی حوزه‌ها علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری هم برگزار می‌شود.

ملانوری گفت: براساس زمان‌بندی اکنون زمان شکل‌گیری ستادهای استانی است که با احکام استاندار رییس، دبیر و اعضای ستاد انتخاب می‌شوند و باید با تشکیل ستاد انتخابات کار خود را آغاز کنند.

وی افزود: همه می‌دانیم که یکی از شعارهای مهم انقلاب، دموکراسی بود و از روزهای آغاز انقلاب امام راحل تاکید داشتند که اداره نظام با مشارکت مردم باشد و مردم‌سالاری دینی و شایسته‌سالاری از همان روزهای اول مطرح بود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: انتخابات از اولین اقدامات انقلاب بود که مردم سرنوشتشان را خودشان انتخاب کنند و با برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی آغاز شد و تا امروز ۳۷ انتخابات مهم در کشور برگزار و با مشارکت خوب مردم مواجه شده است.

وی ادامه داد: در جریان انتخابات آنچه در کشور ما با سایر کشورها متفاوت است روحیه انقلابی است که مردم در عرصه انتخابات دارند.

وی گفت: مهم این است نظام جمهوری اسلامی حاکم شده که به رای مردم اهمیت می‌دهد و رهبری در این باره می‌فرمایند رای مردم حق الناس است.

ملانوری تاکید کرد: در چله دوم انقلاب هستیم و دومین انتخابات در گام دوم است که بسیار مهم بوده و این دوره به دلیل انتخابی که شکل می‌گیرد، بسیار پراهمیت است و رییس قوه مجریه انتخاب خواهد شد که مجری قانون است.

وی افزود: انتخاب رییس جمهور بسیار اهمیت دارد از طرفی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را داریم که یکی از اساسی‌ترین نهادهایی است که در جریانات سیاسی و اجتماعی تاثیر دارد و مردم در کوچکترین نقطه جمعیتی فرد مورد نظر را انتخاب می‌کنند و این افراد می‌توانند با بالاترین مقام کشور مکاتبه کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: انتخابات ریاست جمهوری به معنای انتقال قدرت هم هست بنابراین در راستای این انتخابات برنامه‌های نو و تیم جدید می‌آیند و سرنوشت چهار ساله کشور است که اهمیت موضوع را دوچندان می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه وظایف سازمانی از مهمترین آنها برگزاری انتخابات است که باید تمام امکانات و دارایی‌ها را به کار بگیریم و وظیفه ما با رعایت اصل بی‌طرفی و رعایت قانون باید دنبال شود.

وی گفت: همکاران عضو ستاد از امروز باید چهارچوب‌ها را رعایت کنند تا اصل بی‌طرفی خدشه‌دار نشود و اقدام و سخنی نگویند که شائبه طرفداری یک کاندیدا را داشته باشد.

ملانوری افزود: آخرین قانون و دستورالعمل‌هایی که ابلاغ می‌شود ما مجری آن هستیم و باید اجرا شود، اگر در حوزه اجرایی بی‌طرفانه و صریح اقدام کنیم دچار خسارت نمی‌شویم زیرا قانونگذاران تمام تلاششان را برای اجرای قانون انجام دادند.

وی تصریح کرد: همکاری و هم‌افزایی در جریان انتخابات لازم است که ما با شکل‌گیری ستاد انتخابات کنترل و ارزیابی را انجام می‌دهیم و هیات‌های اجرایی در حوزه‌های انتخاباتی شکل می‌گیرد.

وی گفت: در کنار ما هیات نظارت بر انتخابات شکل می‌گیرد بنابراین در این انتخابات ۲ هیات نظارت را خواهیم داشت و در کنار آن بازرسی هم حضور دارد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: سیاست ما همکاری و تعامل در راستای قوانین است که با این هدف برآنیم انتخابات بهتری را برگزار کنیم و خطاهای احتمالی کم شود.

وی اظهار داشت: سیاست ما بر اصل تعامل و همکاری و هم‌افزایی با تمامی گروه‌های تاثیرگذار بر انتخابات است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند رای مردم حق الناس است و باید تلاش کنیم که خدشه‌ای بر حق الناس وارد نشود؛ ما حق نداریم به هیچ وجه حقی را تضییع کنیم زیرا هم در دنیا و هم در آخرت پاسخگویی دارد.

وی افزود: هر کس به هر شناختی که رسیده باید رای خود را به صندوق بیندازد؛ اینکه نتیجه چه می‌شود ربطی به ما ندارد اما اینکه انتخابات چطور برگزار می‌شود باید برای آن تلاش کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: ما انتخابات مهمی را در ماه‌های آتی پیش رو داریم که از مهمترین فرازهای تاریخ انقلاب اسلامی است و در استان خراسان جنوبی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود.

ناصر خوش خبر افزود: چون اولین انتخابات ورود به سده جدید است و انتقال قدرت باید شکل بگیرد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و از چندی پیش وزارت کشور برنامه‌های مختلفی را در این زمینه داشته است.

وی گفت: شرایط کشور، نظام بین‌الملل و انتخاب رییس جمهور آمریکا بر فضای عمومی کشور تاثیر گذاشته است.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی اظهار داشت: از نظر تقویم زمانی باید انتظار فرمان وزیر کشور را مبنی بر شروع انتخابات در ۱۸ اسفند داشته باشیم.

وی گفت: دفتر سیاسی و معاونت سیاسی اقداماتی را برای آماده کردن بستر لازم از آموزش تا انتصاب بخشداران و فرمانداران را انجام داده است.

خوش خبر افزود: شرایط در رصد و کنترل است و نیازمندیم ۲ فضای عینی و واقعی و مجازی را توامان دنبال کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: آنچه تاکید شده در ارتباط با قانون‌مداری و رعایت اصل بی‌طرفی و صیانت از آرای مردم از همان روزهای اول در دستور کار قرار دادیم که با دغدغه دنبال می‌شود و با باور به صیانت از فضای انتخابات به دنبال این هستیم که همه اقدامات قانون محور باشد.

در این نشست با حکم استاندار «ناصر خوش خبر» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار به عنوان رییس ستاد انتخابات استان و «مهدی قهرمانی» مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری به عنوان دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی معرفی شدند.

همچنین طی احکام جداگانه‌ای «محمد حسینی» معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار به عنوان رییس کمیته مالی و پشتیبانی ستاد انتخابات استان، «شهرام حیدرزاده» مدیر فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری به عنوان رییس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات، «عباسعلی ملکی» مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری به عنوان رییس کمیته حقوقی ستاد انتخابات، «احمد علیزاده بیرجندی» مدیرکل حراست استانداری به عنوان رییس کمیته حراست و استعلامات ستاد انتخابات و «محمدرضا دبیری» مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری به عنوان دبیر کمیته امنیت ستاد انتخابات معرفی شدند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.