معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برای حمایت از کشاورزان استان تسهیلات ویژه در نظر گرفته شده است و صندوق توسعه بخش کشاورزی نیز آمادگی پرداخت تسهیلات و کمک ویژه به زرشک‌کاران را دارد.

محمدحسین اکبری روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: برنامه‌ریزی اولیه برای حل مشکل فروش زرشک کشاورزان صورت گرفته، هرچند طبق برآورد اولیه حدود هفت هزار و ۲۰۰ تن زرشک از سال گذشته در انبارها و سردخانه‌ها موجود است.

وی افزود: شرایط خاص وجود ویروس کرونا بر اقتصاد کشاورزی هم تاثیر بسزایی داشته است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات مطرح شده کشاورزان اظهار داشت: حل مشکلات کشاورزان و تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی از جمله زرشک وظیفه ما است و قطعا پیگیری می‌کنیم.

وی از رایزنی با چند شرکت بسته‌بندی و فرآوری غذایی در سایر استان‌ها خبر داد و گفت: هم‌اکنون جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستای در حال رایزنی با چند شرکت بزرگ و بازارهای تعاونی برای پیش ‌فروش زرشک هستند.

اکبری، صادارات را مهم‌ترین گزینه برای برون‌رفت از مشکلات دانست و عنوان کرد: در این خصوص مذاکراتی در سطح وزارتخانه‌های مختلف و نمایندگان مجلس صورت گرفته است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز روز گذشته با انتشار گزارش «انباشت زرشک خراسان جنوبی در آستانه فصل برداشت» به بررسی این موضوع از ابعاد مختلف پرداخت.

به گزارش ایرنا محصول زرشک‌کاران خراسان جنوبی در حالی این روزها متاثر از شیوع ویروس کرونا در انبارها مانده که فصل جدید برداشت این محصول نزدیک است.

استان مرزی خراسان جنوبی رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید زرشک را در کشور دارد و هر سال بیش از ۳۸ هزار کشاورز در زمینه کاشت، داشت و برداشت این محصول فعال هستند و از این محل ارتزاق می‌کنند.

سطح زیرکشت زرشک در خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۶۴۳.۵ هکتار است که از این میزان ۵۱۲ هکتار به صورت دیم کشت شده و پارسال در مجموع ۲۰ هزار و ۹۰۰ تن محصول در استان تولید شد.

به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی هر سال سطح زیر کشت این محصول به دلیل مقاوم و سازگار بودن آن با کم‌آبی و شرایط آب و هوایی خراسان جنوبی در حال افزایش است در حالی که خام فروشی و کمبود صنایع فراوری نیز کماکان مشکل عمده این محصول محسوب می‌شود.