مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: ۲۲ پروژه احداث، توسعه و بهسازی کتابخانه‌های عمومی استان با مجموع زیربنای ۹ هزار و ۷۶ متر مربع در حال اجرا است.

محمود حاجی  درباره طرح‌های در دست اجرای توسعه کتابخانه‌های عمومی این استان اظهار داشت: توسعه کتابخانه عمومی استاد سعیدی بیرجند، توسعه کتابخانه ملاعبدالله بشروی، کتابخانه استاد عبدالحسین فرزین و طرح توسعه کتابخانه بصیرت درح با مجموع زیربنای ۶۳۶ متر مربع در حال انجام است.

وی افزود: تاکنون در زمینه توسعه و اجرای این طرح‌ها یک میلیارد و ۲۹۸ میلیون تومان اعتبار از محل منابع مختلف هزینه شده و برای تکمیل آنها به یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی اظهار داشت: نوسازی و بهسازی کتابخانه محمدتقی کریم‌پور بیرجند و نوسازی و راه‌اندازی بخش تخصصی روشندلان و ناشنوایان در محل این کتابخانه با مجموع زیربنای ۵۴۰ متر مربع و پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد در دست اجراست.

وی گفت: تاکنون در زمینه بهسازی این کتابخانه‌ ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن به ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز است که عملیات بهسازی این کتابخانه در هفته کتاب و کتابخوانی امسال در آبان ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

حاجی از احداث ۶ ساختمان جدید کتابخانه عمومی از جمله کتابخانه مرکزی قاین، کتابخانه شهید انصاری، کتابخانه قلم‌چی فردوس، کتابخانه روستای نوغاب درمیان، کتابخانه روستای تیغاب و کتابخانه‌ای در شهرستان نهبندان خبر داد و افزود: این پروژه‌ها با مجموع زیربنای پنج هزار و ۴۰۵ متر مربع در دست اجراست.

وی بیان کرد: تاکنون در زمینه اجرای این تعداد پروژه ۱۰ میلیارد و ۳۰۳ میلیون تومان اعتبار از محل منابع مختلف هزینه شده و برای تکمیل آنها ۱۹ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به کتابخانه‌های احداثی که پس از تکمیل آنها، ساختمان قدیمی به ساختمان جدید منتقل می‌شود گفت: در این خصوص ۱۰ پروژه با زیربنای ۲ هزار و ۵۰۵ متر مربع در دست اجرا داریم.

وی افزود: تاکنون برای این پروژه‌ها یک میلیارد و ۹۴۸ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آنها ۱۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز است.

حاجی اظهار داشت: در سال جاری از منابع مختلف ۱۳ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های در دست اجرای استان مصوب شده است که با اختصاص کامل این اعتبار حجم زیادی از طرح‌ها تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد.

وی گفت: پنج طرح احداثی و بهسازی کتابخانه‌های عمومی استان در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان دارای ۸۱ کتابخانه عمومی و ۹۹۱ هزار و ۹۵۷ نسخه کتاب است.