نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: اسناد دوران دفاع مقدس و سایر جنایت‌های مستکبران در دنیا باید حفظ شود و برای پاسخگویی سازمان‌های دفاع از حقوق بشر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی  در دیدار سردار عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس افزود: باید سازمان‌های فرهنگی که پسوند بشردوستانه دارند به سمتی بروند که در تعدی به حقوق هر انسانی پاسخگو باشند که برای دفاع از نوع بشر چه اقدامی کرده‌اند تا تضمینی برای حقوق نسل آینده باشد.

وی با اشاره به جنایات و کشتار زنان و کودکان بی‌گناه در کشورهای افغانستان، یمن، سوریه و میانمار گفت: نظام جمهوری اسلامی جلوی همه جنایات ابرقدرت‌ها ایستاد و امیدواریم در تمدن‌سازی برای مکتب الهی، حفظ اسناد تاریخی نیز موثر باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: استعمارگران با ۴۰۰ سال سابقه قتل و آواره کردن ملت‌ها، تحریفات و مکر و حیله، افراد کم بصیرت را شکار می‌کنند تا به نفع آنها موضع بگیرند و بعد همواره سعی می‌کنند بوسیله عناصر وابسته به خود، امور را کمرنگ، بی رنگ و بی‌خاصیت و بدون پیام بگذارند تا بتوانند در این خلوتخانه برای تهاجم‌های بعدی به ملت‌های ضعیف زمینه‌ساز باشند.

وی با اشاره به این فرموده رهبر معظم انقلاب که حفظ یاد شهدا کمتر از شهادت نیست افزود: امروز بعد از گذشت هزار و چهارصد سال مردم از هر دین و مذهبی در اربعین خود را به کربلا می‌رسانند تا با آزادی‌خواهی امام حسین (ع) بیعت کنند لذا حفظ ادبیات و ارزش‌های دفاع مقدس خنثی کننده توطئه استعمارگران است که نباید فراموش شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: استعمارگران ۴۰۰ سال به هر گوشه‌ای که خواستند در دنیا حمله کردند، ملت‌ها را از پای درآورند و انواع جنایت‌ها را انجام دادند اما خودشان بی‌خیال هستند.

وی تصریح کرد: باید با بیدار کردن افکار عمومی در جهان و معرفی جنایتکاران تاریخ و کسانی که مردم دنیا را با یکسری عنوان مثل حقوق بشر، شورای امنیت و حقوق کودک سرگرم کردند مسائل حقوقی این جنایت‌ها را پیگیری و آنها را ملزم به پیگیری کنیم.

امام جمعه بیرجند ادامه داد: جامعه بشری در حد خودش یکسری قوانین داشته است و طبق چه قانونی باید فلسطین ۷۵ سال زیر چکمه‌های صهیونیست‌ها باشد پس سازمان ملل، حقوق بشر و دفاع از حقوق زن کجاست؟ برای یک بار هم بیایند و این جنایت‌ها را محکوم کنند اما ملت‌ها ساکت هستند و اگر انقلاب اسلامی نبود مستکبران بر همه دنیا سلطه پیدا می‌کردند.

وی گفت: آنچه امروز اتفاق افتاده این است که ابرقدرتی از بین رفته و جهان چندقطبی به وجود آمده و جلوی سلطه آنها گرفته شده، شاهدیم که حتی این ابرقدرت‌ها قادر به اداره کشورشان نیستند لذا شورای امنیت و دفاع از حقوق بشر باید پاسخگوی خون ۲۵۰ هزار شهید کشور ما هم باشند که به چه جرمی این همه افراد را به شهادت رساندند و ۱۷ هزار از بهترین انسان‌های ما را ترور کردند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: امروز نوزدهمین نشست تخصصی منطقه‌ای ادبیات دفاع مقدس با حضور رییس سازمان ادبیات دفاع مقدس به منظور آسیب‌شناسی و شناخت بیشتر نویسندگان با ساخت و پرداخت «خاطره نویسی» به میزبانی استان در حال برگزاری است.

سرهنگ غلامرضا فلاحی افزود: ۵۲ نویسنده استان در حوزه دفاع مقدس فعالیت دارند که برای افزایش تجربیات آنان کارگاه‌های آموزشی هر سال برگزار می‌شود.

وی گفت: در حوزه شعر دفاع مقدس نیز اطلاعات ۱۵۰ نفر از شاعران در قالب بانک اطلاعاتی ثبت شده و هر سال با برگزاری جشنواره شعر دفاع مقدس از آثار این شاعران بهره‌مند می‌شویم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: سالانه باید ۶۰ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف دفاع مقدس در استان به چاپ برسانیم که سال ۱۳۹۹ با وجود شیوع کرونا ۲۷ عنوان کتاب، سال ۱۴۰۰ نیز ۵۸ عنوان کتاب و در سال گذشته ۶۳ عنوان کتاب به چاپ رسید.

وی بیان کرد: کتاب «به عشق امام» و کتاب «پرستار فاو» به عنوان کتب برتر کشوری انتخاب شدند.

فلاحی با اشاره به اینکه پارسال ۲۴ عنوان کتاب صوتی و ۲ عنوان کتاب به زبان انگلیسی و عربی چاپ شد گفت: از بین ۲۸ هزار و ۲۸۰ رزمنده دفاع مقدس در استان تاکنون حدود ۶ هزار مصاحبه انجام شده و این اقدام ادامه دارد.

وی افزود: موزه دفاع مقدس استان نیز با مساحت ۶ هزار متر مربع و اختصاص ۸۰ میلیارد اعتبار از محل سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در حال ساخت بوده و سازه موزه در حال نصب است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در ۶۲ نقطه استان شهید گمنام آرمیده است گفت: ساخت یادمان شهدا در ۴۲ نقطه تکمیل شده و مابقی در دست اقدام است.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور