رییس شبکه دامپزشکی شهرستان درمیان گفت: ۲۴ هزار قطعه طیور یک واحد مرغداری در این شهرستان بر اثر بیماری نیوکاسل تلف شدند.

مهدی عارفی‌ نیا  افزود: این تعداد طیور به دلیل اجرا نشدن دقیق واکسیناسیون توسط صاحب مرغداری به بیماری نیوکاسل دچار و تلف شدند.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از شیوع بیماری به سایر مرغداری‌ها، ۲ اکیپ از کارکنان شبکه دامپزشکی شهرستان درمیان این واحد مرغداری را ضد عفونی و طیور آن را معدوم کردند.

رییس شبکه دامپزشکی درمیان گفت: بروز این حجم از تلفات ناشی از انگیزه مرغداران برای کاهش هزینه‌های پرورش است و متاسفانه برخی پرورش دهندگان طیور با اجرا نکردن واکسیناسیون صحیح، زمینه بروز بیماری‌های حاد و خسارت شدید اقتصادی را برای خود ایجاد می‌کنند.

وی گفت: نیوکاسل به عنوان یک بیماری بومی در صورتی که مورد بی‌توجهی مرغداران قرار گیرد، می‌تواند تلفات و خسارت جبران ناپذیری را در واحدهای مرغداری بر جا بگذارد.

عارفی نیا افزود: رعایت نشدن بهداشت در محل مرغداری یا انبار دان طیور، مشکل در تغذیه، شکست واکسیناسیون (انجام ناصحیح مایه‌کوبی)، داشتن بیماری‌های زمینه‌ای سرکوب کننده ایمنی بدن و ابتلا به مسمومیت‌های خفیف از جمله راه‌های مبتلای طیور به بیماری نیوکاسل است.

وی با اشاره به اینکه پرندگان آزاد پرواز اهلی و وحشی نظیر کبوترهای خانگی، گنجشک و قمری می‌توانند مخزن انتشار ویروس بیماری نیوکاسل باشند، به صاحبان مرغداری‌ها توصیه کرد تا از نزدیک شدن این پرندگان به انبار دان یا محیط نگهداری طیور جلوگیری کنند.

نیوکاسل یک بیماری ویروسی و واگیردار است که به اشکال مختلف تنفسی، عصبی و گوارشی بروز می‌کند و برخی از سویه‌های این ویروس می‌تواند تا صد درصد تلفات داشته باشد.

شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در ۱۰۵ کیلومتری بیرجند قرار دارد.