مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۱۱ پروژه شاخص فرهنگی و هنری در شهرستان‌های مختلف استان به متراژ کلی ۱۳ هزار و ۱۲۱ متر مربع در دست اجرا است.

ناصر نبی‌زاده  افزود: با تکمیل و افتتاح این پروژه‌ها تا پایان سال مالی جاری ۲ هزار و ۱۵۰ متر مربع به فضای فرهنگی استان افزوده خواهد شد.

وی احداث خانه فرهنگ بیرجند را از پروژه‌های شاخص مرکز استان عنوان کرد و گفت: در صورت تخصیص اعتبارات تا پایان سال مالی جاری خانه فرهنگ بیرجند با زیربنای ۲ هزار متر مربع به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اضافه کرد: این پروژه ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون در زمینه اجرای آن با مجموع اعتبارات سال جاری سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و برای تکمیل به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز است.

وی گفت: ساختمان خانه مطبوعات خراسان جنوبی نیز با زیربنای ۱۵۰ متر مربع تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و این پروژه با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان در مرحله تجهیز است.

نبی‌زاده افزود: سالن علامه فرزان بیرجند به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های شاخص فرهنگی با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست و تاکنون در زمینه اجرای این پروژه پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن به پنج میلیارد و ۵۰۰ ملیون تومان اعتبار نیاز است.

وی بیان کرد: ۹ هزار و ۲۷۴ متر مربع فضای فرهنگی و هنری از سال ۱۳۹۷ تاکنون در استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: سالن آمفی تئاتر گلبانگ بیرجند، تماشاخانه استاد کامیابی‌ مسک، تماشاخانه طبس و قاین، نگارخانه استاد اسماعیلی، فاز اول مجتمع فرهنگی هنری بشرویه، بهسازی سینما فردوسی بیرجند و سینما پارک قاین، مکتب‌خانه موسیقی مقامی و راه‌اندازی هنرستان هنرهای زیبا از جمله پروژه‌هایی است که در سه سال گذشته تکمیل و بهره‌برداری شده است.

وی درباره تکمیل تالار بزرگ بیرجند که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شد، گفت: با توجه به ملی بودن پروژه، تمامی مراحل اجرا برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این اداره کل پیگیر اجرای کامل آن است.

نبی‌زاده عنوان کرد: تالار بزرگ بیرجند با زیربنای ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر مربع تاکنون ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: در واگذاری قطعی زمین تالار بزرگ بیرجند از سوی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم مشکل داریم و هنوز موافقت‌نامه واگذاری قطعی زمین تالار بزرگ شهر به امضا نرسیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: برای ساخت و تکمیل تالار بزرگ بیرجند به ۶۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و پیگیری‌های مستمر برای تسریع در روند اجرای پروژه و تکمیل آن انجام می‌شود، مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از پروژه بازدید داشته‌اند که امیدواریم با تخصیص اعتبار مورد نیاز روند اجرایی پروژه آغاز شود.

وی گفت: مجموع فضاهای فرهنگی، هنری و تخصصی این اداره کل ۲۵ هزار و ۴۳۹ متر مربع است که این میزان فضای اعلام شده به نوعی با فعالیت‌های تخصصی حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتبط است.

نبی‌زاده یکی از عوامل مهم در ارتقای فرهنگ هر جامعه را وجود زیرساخت‌ها دانست و افزود: زیرساخت‌ها و امکانات، شرایط و بستری را فراهم می‌کند که هنرمندان در بخش‌های مختلف به تولید، خلق اثر، آموزش، گفت و گو و نقد و بررسی درباره آثار فرهنگی و هنری می‌پردازند.

وی تصریح کرد: اگر ما شرایط لازم را برای بروز و ظهور هنرمندان فراهم نکنیم، امکان جلوه‌گری و بروز توانمندی فرهنگی و هنری استان فراهم نمی‌شود.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.