نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: آنچه برای بسیجی به عنوان یک فرهنگ و نیروی کارساز و ابرقدرت بالاتر از همه ضرورت دارد، بصیرت است.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند در مصلای المهدی (عج) افزود: چرا که اگر بصیرت نباشد با فریب‌، شیطنت و تزویرهایی که استکبار جهانی دارد، ممکن است افرادی را توجیه کنند و آنان را علیه خودشان حرکت بدهد که از این حرکت‌های احمقانه در دنیا از القاعده و داعش تا سایر گروهک‌ها داریم.

وی اظهار داشت: آن گروه‌ها نیز به قدرت و باور رسیده‌اند اما چون براساس فریب بوده نتیجه این می‌شود که خود را به وسیله خودشان بکوبند.

امام جمعه بیرجند گفت: هر کسی بخواهد بصیرت پیدا کند باید بداند سرمنشاء یک حکومت چیست؛ لذا خداوند متعال بهترین افراد را برگزیده است و در دین خدا منشاء حکومت به پیامبران یعنی پاک‌ترین انسان‌ها بر می‌گردد، بعد از پیامبران، اوصیای آنان سپس نواب عام و بعد نواب خاص طبق شرایط هستند.

وی افزود: پس مشخص است هر جای تاریخ که حکومت به دست ستمگران می‌رسد که منشا الهی ندارد و زور، تزویر، فریب و آدم‌کشی است و براساس عقل، فطرت، علم، دلیل، کتاب و سنت نیست، طاغوت است و از او باید پرهیز کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: حکومت طاغوت را نباید پذیرفت چرا که امر و نهی از سوی کسانی است که به دنبال سود، منافع خود و انواع سوء‌استفاده هستند و همواره به اسم دین به انسان و بشر خیانت می‌کنند، پس بصیرت یعنی اینکه منشاء هر حرفی را بررسی کنیم که از ناحیه خدا یا از ناحیه شیطان است.

وی با گرامیداشت هفته بسیج و پنجم آذر سالروز تاسیس بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی (ره) ادامه داد: امتیازی که بسیج مستضعفین پرافتخار و عدالت‌طلب جمهوری اسلامی دارد و نمونه‌های آن را به دنیا صادر می‌کنید شرط اول این است که راه خدایی باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: در نظام جمهوری اسلامی، ولایت الله مطرح است که دلیل و سند دارد و در بحث‌های علمی و کلامی پیروز است و در بحث‌های فقهی هم حرف‌ برای گفتن دارد.

وی افزود: نتیجه آن بسیج مستضعفین می‌شود که امروز برای نجات نوع بشر حرکت می‌کند زیرا اسلام متعلق به یک کشور و قوم نیست و تجربه‌های تلخی هم که در بیش از ۴۰ سال گذشته شما مردانه تحمل کردید، اینها میوه شیرین خواهد داد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی در بخش دیگری از سخنانش به تبیین ۲ واژه مستضعفین و بسیج پرداخت و گفت: مستضعف یعنی آدم زمینگیر و کسی که از دستش هیچ کاری ساخته نیست و از مهمترین علل مستضعف بودن یکی علت بیرونی و دیگری علت درونی است.

وی اظهار داشت: علت بیرونی این است که انسان‌هایی از خودراضی، یاغی و متجاوز هستند که برای اینکه به اهداف پلید خود برسند، در اولین کار انسان‌ها را ضعیف می‌کنند تا بتوانند بر آنان مسلط شوند.

خطیب جمعه بیرجند گفت: قرآن کریم به عنوان نمادین یکی از آنها را ذکر کرده و فرعون مصر است که برای اینکه کسی نتواند جلویش بایستد، اختلاف انداخت و مردم را متفرق کرد و این همان سیاست انگلیس است؛ بعد که مسلط شد بوسیله همین مردم جنایت می‌کرد.

وی افزود: این موضوع منحصر به آن زمان نیست و در زمان ما نیز فراعنه رشد یافته که با استفاده از مواد مخدر، قانون‌شکنی، دزدی و انواع فحشا و منکرات شرایطی را ایجاد می‌کنند که ملت‌ها زمینگیر شوند تا بر آنان مسلط شوند و این یک “تز” است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی در تبیین علت درونی استضعاف گفت: متاسفانه انسان‌ها به جای اینکه از حق مسلم خود دفاع کنند، ظلم را می‌پذیرند و خودشان شریک هستند، بنابراین مستضعف چیز بدی است چراکه آنان خودشان هم ستمگر بر خودشان هستند و براساس قرآن کریم جایگاه کسانی که بر خود ستم کرده و زمینه را برای ظلم دیگران فراهم می‌کنند، جهنم است.

وی با اشاره به اینکه نباید به استضعاف افتخار کرد افزود: اما بسیج همان چیزی است که فرشتگان می‌گویند چرا این کار را نکردید؛ یعنی حرکت و اینکه مستضعفین حرکت کنند، به هم بپیوندند، هجرت کنند، قدرت ایجاد کنند و با گفتن “ما می‌توانیم” از خود، ناموس، عقیده و ارزش‌های خود دفاع کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: بسیج یک حرکت است که در اصطلاح دینی و اسلامی به آن هجرت می‌گوییم و بسیج هجرت و به صحنه آمدن است.

وی گفت: بسیج مستضعفین یعنی آنها که از جرم استضعاف توبه کردند، هوشیار شدند و عهد بستند که در مبارزه با ستمگران، خائنان و طاغوت از پای ننشینند و بگویند ما می‌توانیم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: صحنه میدانی را هم امروز مشاهد می‌کنید و دشمنان شما یعنی آمریکا، اروپا و صهیونیسم که دم از آن حرف‌ها می‌زدند، زمینگیر شده‌اند.

وی تصریح کرد: گذر زمان به نفع انقلاب، اسلام و تفکر بسیجی است و این فراگیر شده زیرا تنها بحث ایران نیست و آنچه جلوی خطرات بزرگ را در عراق، لبنان و سوریه گرفت یا امروز در فلسطین، یمن و جاهای دیگر می‌گیرد، همین تفکر است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: امروز ردپای تفکر بسیجی حتی در مردم کشورهای اروپایی در مقابله با حکومت‌های خودشان هم به عنوان یک فرهنگ مشاهده می‌شود که صادر شده است و محصول آن را می‌بینیم.