رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ هزار و ۵۰۰ دادرسی آنلاین در این استان برگزار و سبب کاهش مراجعات به دستگاه قضا شده است.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز یکشنبه در نشست فصلی شورای معاونان، روسای حوزه‌های قضایی و دادستان‌های استان خراسان جنوبی افزود: استفاده از ظرفیت‌های دادرسی الکترونیک از اولویت‌های قوه قضاییه است تا حضور مردم در دستگاه قضا به حداقل برسد.

وی گفت: برگزاری این تعداد از دادگاه‌های آنلاین جهادگونه است که باعث کاهش تردد‎های غیرضروری در شرایط شیوع کرونا شده و به صورت استانی و شهرستانی با رعایت همه مسایل امنیتی انجام شده است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: حتی دادرسی‌هایی با ارباب رجوع از سایر کشورها صورت گرفت که این دادرسی‌ها به صورت آنلاین از آمریکا، هلند، کره جنوبی و آب‌های آزاد بین‌المللی برگزار شد.

وی تصریح کرد: در نظرسنجی انجام شده ۹۵ درصد کسانی که در این دادگاه‌ها شرکت کرده بودند، ابراز خرسندی و استقبال کردند.

حمیدی گفت: در زمینه پرونده‌های آنلاین نیز در راستای سیاست‌های هوشمند کردن قوه قضاییه باید دادرسی الکترونیک را افزایش دهیم و به دنبال کاهش پرونده‌های فیزیکی باشیم.

وی افزود: در همین راستا تاکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ پرونده الکترونیکی تشکیل و سبب صرفه‌جویی در روند دادرسی شده است.

وی گفت: حفظ کرامت انسانی در دستگاه قضا از اولویت‌های قوه قضاییه است که شامل سیاست‌های درون و برون سازمانی می‌شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: مردم باید با صرف کمترین وقت و هزینه در دادگستری و حفظ شخصیت کارشان انجام شود و هیچ‌کس حق اهانت به مجرمان را هم ندارد بلکه باید کرامت انسانی آنها حفظ شود و برخوردها برای فرد اعدامی هم باید طبق قانون و آموزه‌های دینی باشد.

وی گفت: مبارزه با فساد در درون و بیرون دستگاه باید مورد توجه قرار گیرد و قوه قضاییه باید سالم‌ترین دستگاه باشد زیرا مردم از دستگاه قضایی انتظار برخورد با فساد را دارند و اگر داخل خودش باشد به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی افزود: در بیرون هم وظیفه سازمانی داریم که با فساد در جامعه مبارزه کنیم و هر فردی که در جامعه امروز امنیت روانی، اقتصادی و اجتماعی مردم را تهدید می‌کند باید مورد عقوبت قرار گیرد.

حمیدی تاکید کرد: مخلان جمعیت در جامعه باید مورد توجه دستگاه قضا قرار گیرند تا مردم احساس امنیت داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت و خطیر بودن مسوولیت و کار قضایی منصب قضاوت یک منصب بسیار خطیر و مهم است که حق و حقوق مردم استیفا می‌شود و باید همیشه این وظیفه را یادآوری کنیم تا دچار روزمرگی نشویم.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی انتظاراتی که مردم دارند به حق و بجا است و مسولیت‌ها را سنگین می‌کند.

وی اظهار داشت: مردم امروز به اقدامات قوه قضاییه دل بستند و اگر روزی مردم قطع امید کنند از دستگاهی که مجری عدالت است این گناه ما بخشودنی نیست.

حمیدی گفت: توجه به وضعیت بهداشتی فعلی جامعه و انتشار روزافزون ویروس کرونا مشکلات زیادی را در سطح بین‌المللی به وجود آورده است که در این باره وظایف درون و برون سازمانی داریم و رعایت پروتکل‌ها در فضای اداری و غیراداری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: امروز دستگاه قضایی در بحث کرونا باید به کمک همه متولیان امر بیاید و دادستان‌ها برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی و سیاست‌های ابلاغی کمک کنند تا سلامت جامعه تهدید نشود.

وی حمایت از تولید و اشتغال را ضروری و مورد تاکید مقام معظم رهبری دانست و ادامه داد: قوه قضاییه هم باید وارد عمل شود و ما وظیفه مستقیم شاید در این زمینه نداشته باشیم اما باید با تمام توان هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: نگاه ما به جهش و اشتغال سطحی و شعارگونه نباشد و در قوه قضاییه عمق بخشیده شود که همه بدنه قوه قضاییه درگیر حمایت از تولید و اشتغال شود.

وی تصریح کرد: توجه به نقش مردم در تحقق سیاست‌های قوه قضاییه مهم است و تا مردم همکاری نکنند سیاست‌ها اجرایی نخواهد شد، نظام جمهوری اسلامی مردم‌سالار است که در بخش‌های مختلف اگر از ظرفیت مردم استفاده نکنند و مردم همگام نباشند توفیق چندانی به وجود نخواهد آمد.

وی گفت: در پیشگیری از وقوع جرم مردم خیلی می‌توانند به دستگاه قضا کمک کنند و خیلی از آسیب‌ها امروز از قانون شکنی است که رعایت قانون می‌تواند کمک شایانی در این زمینه باشد.

حمیدی اظهار داشت: ایجاد صلح‌ و سازش در جامعه بسیار ارزش دارد و هر اختلافی نیاز نیست در دستگاه قضا بررسی شود بلکه معتمدان جامعه می‌توانند با استفاده از بهره‌گیری شوراهای حل اختلاف در کم کردن مشکلات مردم کمک کنند.

وی افزود: باید از ظرفیت زندان‌ها به طور هدفمند استفاده کنیم و فقط کسی که حق آن زندان است در زندان باشد و سختگیرانه مجازات اجرا شود اما افرادی هم هستند که آزادی از زندان می‌تواند برای شخصیت آنها کمک کننده باشد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی تصریح کرد: براساس اختیارات قانونی از ظرفیت‌هایی دیگر مانند احکام جایگزین استفاده شود و با حجم زندانی که در زندان‌ها داریم نقش زیادی در بازپروری زندانیان نمی‌توان انجام داد.

وی گفت: خیلی از زندانیان برای رد مال در زندان هستند که باید از شوراهای حل اختلاف در زندان‌ها استفاده شود و در هر زندانی که شوراها فعال نیستند فعال شوند و مشکلات زندانیان را بررسی کنند.

دومین نشست فصلی شورای معاونان، روسای حوزه‌های قضایی و دادستان‌های استان خراسان جنوبی به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.