فرماندار شهرستان بیرجند گفت: هزینه برای کتاب، نوعی سرمایه گذاری است و امیدوارم خانواده ها در کنار تامین مایحتاج روزمره، کتاب را نیز در نظر بگیرند.

علی ناصری در مراسم بزرگداشت هفته کتاب، با اشاره به این که ایران دارای پر سابقه ترین دوران تمدنی است، ادامه داد: حتی اگر تمدن دیگری نیز قبل از تمدن ایران وجود داشته باشد، هیچ مستندی از آن ها باقی نمانده و این نشان دهنده ارزش آثار مکتوب است.
وی با بیان این که متاسفانه در برهه ای از تاریخ و گذرگاهی حساس، متوجه پیچ تاریخی ایجاد شده نشدیم، توضیح داد: داشته هایمان را به فرهنگ غرب دادیم که موجب پیشرفت آن ها شد، اما آنچه که از ما بردند را با تغییر و‌ به نام خودشان، به ما تحمیل کردند.
فرماندار شهرستان بیرجند به غفلت فعلی مردم از آثار ارزشمند مکتوب اشاره کرد و گفت: معتقدم کتاب تنها چیزی است که اگر رایگان بدهند، به آن توجه نمی کنیم. همواره بهانه برای کتاب نخریدن زیاد است، اما باید جای کتاب را در خانواده ها باز کنیم، خصوصا در بین نونهالان که ‌بهترین سن را برای آشنایی و

انس گرفتن با کتاب دارند.
ناصری با تاکید بر این که هزینه برای کتاب، نوعی سرمایه گذاری است و نیاز به عزم عمومی و ملی دارد، خاطرنشان کرد: امیدوارم این مراسم ها و جشنواره ها موجب شود که خانواده ها در کنار تامین مایحتاج روزمره، کتاب را نیز در نظر بگیرند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که در بیرجند بزرگان، ادبا، شعرا و فضلای بسیاری داریم، ادامه داد: ولی از یک جایی به بعد، تولید این بزرگان کم شد زیرا که این افراد فقط برای مشهور شدن کار نمی کردند، بلکه تلاش می کردند تا مرزهای علم را جا به جا کنند و به دستاوردی برسند.
وی همچنین از عملکرد دانشگاه ها انتقاد کرد و گفت: امروزه اگر رساله یا کتابی نوشته می شود، صرفا برای رفع تکلیف است و شاهد بازتولید علم همانند گذشته نیستیم و از این درس خواندن هیچی ماحصل به دست نمی آید.
فرماندار بیرجند اظهار کرد: شرایط اقتصادی قطعا در این بی میلی ها بی تاثیر نیست، اما زمانی که در شرایط سخت تری همانند جنگ تحمیلی نیز قرار داشتیم، مردم از نان شب خود برای تامین نیازهای رزمندگان می زدند. فرق آن زمان با الان معرفتی بود که در بین مردم وجود داشت.
ناصری همچنین با بیان این که نمایشگاه های کتاب اگر ۹۹ خوبی داشته باشد، یک بدی بزرگ دارد، اضافه کرد: به علت تخفیف های نمایشگاه ها، دیگر کسی از کتابفروشی ها خرید نمی کند. از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست داریم اگر اعتباراتی در این حوزه دارند، به ناشران استان بدهند تا هزینه تولید کتاب برای مردم کاهش یابد.