۱۱۰ زندانی جرایم غیرعمد و نیازمند در خراسان جنوبی با کمک خیران، بسیج حقوقدانان، ستاد دیه و انجمن حمایت از زندانیان همزمان با هفته بسیج آزاد شدند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی ر در آیین آزادسازی زندانیان معسر جرایم غیرعمد که همزمان با سراسر کشور در سالن ولایت مجتمع غدیر بیرجند برگزار شد، گفت: امروز در این جلسه شاهد آزادی ۱۱۰ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد و نیازمند با کمک بسیج حقوقدانان، ستاد دیه و انجمن حمایت از زندانیان استان و شهرستان‌ها هستیم.

غلامرضا روشان افزود: بسیج حقوقدانان مبلغ ۷۵۰ میلیون تومان را برای آزادی این زندانیان جذب کرده است و در این جلسه هشت زندانی به‌صورت نمادین آزاد می‌شوند و ۱۱۰ نفر در کل استان به آغوش خانواده‌های خود باز می‌گردند.

وی بیان کرد: در زمینه آزادسازی زندانیان نیازمند توسط انجمن حمایت از زندانیان استان و ستاد دیه، صلح و سازش، بسیج حقوقدانان و کمیته آزادسازی زندانیان از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۳۹ زندانی جرایم غیرعمد با پیگیری‌هایی که صورت گرفته و مبالغی که پرداخته شده، به آغوش خانواده بازگشتند.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی با بیان اینکه تفکر بسیجی توجه ویژه‌ای حتی به مجرمان و خانواده زندانیان دارد گفت: امروز بسیاری از نهادها و دستگاه‌ها در کشور بسیجی‌وار به یاری افرادی می‌شتابند که از نگاه برخی افراد باید از جامعه جدا شوند و در انحصاری به نام زندان قرار گیرند.

وی عنوان کرد: آزادسازی زندانیان ثمره همدلی، همکاری و همراهی همه نهادها و دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه قضایی و جامعه محور کردن مسائل زندان است که باعث شده این اتفاقات خوب در استان رقم بخورد در حالی که تعداد زندانیان جرایم غیرعمد پایان سال گذشته سه‌رقمی بود اکنون با توجه به ورودی‌هایی که داشتیم به ۱۹ نفر کاهش یافته است.

روشان با اشاره به اینکه هزار و ۵۰۰ خانواده زندانی تحت حمایت انجمن حمایت از زندانیان خراسان جنوبی هستند افزود: از ابتدای سال جاری به این خانواده‌ها، ۳۷۸ مورد کمک نقدی به ارزش ۸۰۰ میلیون تومان، کمک غیرنقدی به ارزش چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، کمک‌های آموزشی به تعداد ۸۳۰ مورد و ارزش ۴۳۰ میلیون تومان و کمک بهداشتی ۳۸۰ مورد به ارزش ۳۵۰ میلیون تومان ارائه شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه اشتغال و حرفه‌آموزی ۲۵۰ مورد به ارزش یک میلیارد تومان برای زندانیان مساعدت شده است گفت: زندانیان بعد از آزادی در چرخه بازپروری قرار می‌گیرند و مرکز مراقبت بعد از خروج را داریم که این چرخه را کنترل می‌کند لذا در این زمینه نیازمند همکاری همه دستگاه‌‎ها و نهادها هستیم تا زندانی بعد از آزادی نیز در مسیر اصلاح و تربیت قرار گیرد و حمایت شود.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی ادامه داد: افرادی که زیر پوشش مرکز مراقبت بعد از خروج بوده‌اند، بازگشت آنان به سمت جرایم در برخی استان‌ها صفر و در خراسان جنوبی حدود ۲ درصد بوده که آماری حائز اهمیت است.

این آیین در دومین روز هفته بسیج با حضور رییس کل دادگستری و فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی، جمعی از مسوولان قضایی و اجرایی استان برگزار شد.