معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها و نیازسنجی‌های صورت گرفته، ۲۸ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در استان احداث می‌شود و این تعداد واحد مسکونی با احتساب نرخ رشد جمعیت در جوامع شهری و روستایی، نیاز استان را تا افق ۱۴۰۰ برطرف می‌کند.

سید کمال الدین میرجعفریان روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: با احداث بیش از ۲۸ هزار واحد مسکونی، انقلابی در زمینه مسکن در استان خراسان جنوبی رقم می‌خورد.

او با اشاره به آمار احصا شده از وضعیت موجود استان افزود: با وجود ۲۲۴ هزار خانوار ساکن در سطح شهرها و روستاهای استان، تعداد واحدهای مسکونی موجود ۲۱۴ هزار واحد است که تعدادی هم نیاز به بازسازی دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: برای جبران کمبودهای موجود در این زمینه چهار برنامه کلی در قالب تامین مسکن اقشار کم درآمد، تامین مسکن خانه اولی‌ها، نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی طراحی شده و در دستور کار حوزه‌های متولی قرار گرفته است.

وی درخصوص تامین نیاز مسکن اولی‌ها گفت: افراد متاهلی که فاقد مسکن هستند و فرم جیم آنان سبز است و از خدمات دولتی برای تامین مسکن استفاده نکرده‌اند، در قالب طرح اقدام ملی با تسهیلات خاص خانه‌دار می‌شوند.

میرجعفریان اظهار داشت: زمین رایگان ۹۹ ساله و تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۱۸ درصد از برنامه‌های حمایتی دولت برای ۲ هزار و ۴۵۰ متقاضی طرح اقدام ملی در استان است.

وی گفت: با عنایت‌های دولت و پیگیری‌های شخص استاندار برای ۲۵ هزار واحد از مجموع ۲۸ هزار و ۸۰۰ واحد نیازسنجی شده، هدف‌گذاری صورت گرفته که تا الان حدود ۹۰ درصد پروژه به تعداد ۲۲ هزار و ۸۰۹ واحد عملیاتی شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: در بخش مسکن روستایی، ساخت ۱۰ هزار واحد در دستور کار کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفت که هفت هزار واحد آن تاکنون در ۶۵۰ روستا به متقاضیان تحویل شده است.

وی گفت: سه هزار واحد باقیمانده هم به طور میانگین بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد شهید و امور ایثارگران، برای ساخت هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی ویژه ایثارگران برنامه‌ریزی شده و تحویل زمین رایگان و پرداخت تسهیلات ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی از برنامه‌های حمایتی خاص جامعه هدف در این طرح است.

میرجعفریان با اشاره به سومین سفر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان در خرداد امسال اظهار داشت: در این سفر طی تفاهم‌نامه‌ای برای احداث ۶ هزار واحد مسکن شهری برنامه‌ریزی شد و از این تعداد پنج هزار واحد برای افراد فاقد مسکن یا ساکنان بافت‌های فرسوده، حاشیه شهرها و  شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شده و هزار واحد هم به بازنشسته‌های فاقد مسکن اختصاص دارد.

وی گفت: تحویل زمین رایگان و نیز پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ۵۰ میلیون تومانی و کمک بلاعوض ۳۰ میلیون تومانی از جمله طرح‌های حمایتی دولت از متقاضیان این واحدهاست.

معاون استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: تامین ۷۲۰ واحد ویژه کارکنان ارتش، هزار و ۴۱۱ واحد ویژه فرهنگیان، ۲۸۲ واحد ویژه مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، ۶۶ واحد ویژه مددجویان بهزیستی، هزار واحد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و ۱۸۰ واحد در اختیار خیرین مسکن ساز ویژه دهک‌های اول و دوم و سوم از دیگر برنامه‌های استان برای رفع نیاز فاقدین مسکن است.